Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #1 Skrevet 18. februar 2012 Vil bare ha det ut!!!!! Nå er jeg lei alle som sier det er farlig å ha/kose katt i svangerskapet. Det er bare tull. slutt å skrem folk med alt man "ikke" kan gjøre/spise i et svangerskap.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #2 Skrevet 18. februar 2012 det er avføringen en skal holde seg unna.. så en kan fint kose med katten.. men ikke skifte kattesanden
Gjest Miryks Skrevet 18. februar 2012 #3 Skrevet 18. februar 2012 Man skal også være litt ekstra forsiktig med å la den gni bakparten mot seg. Men det er som Anonym bruker #2 sier, det er driten som er "farligst" pga parasitten toxoplasma gondii. Den finnes også i rått kjøtt, så derfor er det viktig at kjøtt tilberedes skikkelig til gravide.
Brno 08,09, + 12:) Skrevet 18. februar 2012 #4 Skrevet 18. februar 2012 toxo må være ganske uvanlig å få egentlig... har hatt katt siden jeg var liten (sikkert ikke alltid like flink til å vaske hender da), vært fosterhjem for katter i Bergen og hadde vel ca 12 ulike katter boende i noen få mnd hver.. har katt nå og er negativ for toxo... så det kan ikke være supervanlig! Er nøyere med håndvask etter omgang med pus nå likevel... og heldigvis går han bare ut på do...
☆☆☆ Skrevet 18. februar 2012 #5 Skrevet 18. februar 2012 Er oppvokst med katt, og har i tillegg en forkjærlighet for spekemat og kjøtt som ikke er gjennomstekt. Like fullt negativ for toxo. Har kost med katten som før under graviditeten.
Mitamul Skrevet 18. februar 2012 #6 Skrevet 18. februar 2012 Meiner og ha lest ein plass att visst du har blitt " utsatt/ smittet" for Toxo tidligere i livet så er du " immun" og ikkje bli sjuk av de igjenn, kroppen har produsert antistoffer mot de liksom... Kan dette stemme??
**venter** Skrevet 18. februar 2012 #7 Skrevet 18. februar 2012 Du kan ta kattesanden også som gravid, bare du gjør det hver dag. Dette fordi toxo ikke "utløses" før det har gått 48timer etter det kom luft til. Det sa legen min hvertfall:) Her gjør mannen det likevel, fordi jeg er lat og ikke gidder ta den hver dag.
Nummer tre <3 Skrevet 18. februar 2012 #8 Skrevet 18. februar 2012 Har også hatt katter hele livet og fikk også negativt på blodprøven.. Større sjanse for å bli smittet gjennom salat enn katteavføring!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #9 Skrevet 18. februar 2012 Her har vi to katter, og de er overalt. Riktignok er de innekatter så stort sett ute bare litt om sommeren for om vinteren snur de i døra. Mannen tar kassa her i huset, men sånn har det egentlig vært hele tiden da jeg gjør alt annet med dem. Med alle bekymringene et svangerskap fører med seg tror jeg de firbente her i hus er omtrent det eneste jeg ikke har bekymret meg for at skal utgjøre noe fare. Jeg testet også negativt for toxo. Eneste jeg er litt forsiktig med er ukjente katter.
3 små skatter Skrevet 18. februar 2012 #10 Skrevet 18. februar 2012 Har flere katter og teste hos legen for toxo. Var allerede smittet så da hadde jeg antistoffer nå, og det er jeg glad for. Tror man skal være litt ops og ihvertfall teste seg for fosterets del. Toxo får man ikke bare fra katter, men også hvis man ikke vasker grønnsaker ordentlig da toxo også lever i jord.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå