Gå til innhold

Når er lite mat for lite mat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten på 10 mnd spiser fryktelig lite, og jeg er bekymret. Vekta var grei nok sist. Skal veie igjen om et par uker.

Men, når er lite mat for lite, og hva gjør man evt da? Hvor langt må det gå før man begynner å tenke på sonde?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt som nå er 3, ble omtrent fullammet til han var 1 år.

Fikk i han minimalt med fast føde. I løpet av en dag(fra 6-12 mnd) ble det noen skjeer grøt til frokost og kvelds. Litt middag(1/3-1/4 middagsglass) og kanskje litt yoghurt når han ble gammel nok for det.

Han gikk greit nok opp i vekt, så stressa aldri med det. Var heller aldri noen som slo alarm for at han ikke spiste. Selv om vi i ettertid har tenkt på at vi burde gjort mer for å finne ut av hva som gjorde det.

Han har aldri lidd noen nød pga lite matinntak. Han har vært og er frisk og rask. Er litt under normalen på vekstkurven, noe som _kan_ skyldes dårlig kosthold, men det blir bare spekulasjoner.

Nå som han er 3 år er han fortsatt ingen storspiser, Han er kresen og spiser dårlig med f eks middag. Men brødmat har han greit inntak av, så antar han får i seg det han trenger.

Skrevet

Jenta vår har alltid vært veldig småspist, etter 2,5år har vi roet oss på at det er slik hun er, det går i perioder med veldig dårlig matlyst, da snakker vi to musebiter av en brødskive med smør til frokost, en kvadrat brokkoli og litt gullerot til middag og kanskje et par biter av et knekkebrød til kvelds, dette er nå. I gode perioder kan hun spise innmaten av en brødskive til frokost, det samme til lunsj, tre biter med middag og en halv skive til kvelds..

Nå er hun 2,5 år og veier 10,7kg.. det var ikke noe jeg skulle bekymre meg over, og det var heller ikke snakk om å sette inn tiltak tidligere pga lite mat.. husker ikke helt hva hun spiste da hun var 10mnd, men det var veldig veldig lite, 150ml mme, en halv skive til sammen i løpet av dagen og noe pirk til middag, et par ts var ganske vanlig... Hun har aldri spist et helt middagsglass, og i dag består dagen stort sett av skive med smør...

Skrevet

Jenta vår har alltid vært veldig småspist, etter 2,5år har vi roet oss på at det er slik hun er, det går i perioder med veldig dårlig matlyst, da snakker vi to musebiter av en brødskive med smør til frokost, en kvadrat brokkoli og litt gullerot til middag og kanskje et par biter av et knekkebrød til kvelds, dette er nå. I gode perioder kan hun spise innmaten av en brødskive til frokost, det samme til lunsj, tre biter med middag og en halv skive til kvelds..

Nå er hun 2,5 år og veier 10,7kg.. det var ikke noe jeg skulle bekymre meg over, og det var heller ikke snakk om å sette inn tiltak tidligere pga lite mat.. husker ikke helt hva hun spiste da hun var 10mnd, men det var veldig veldig lite, 150ml mme, en halv skive til sammen i løpet av dagen og noe pirk til middag, et par ts var ganske vanlig... Hun har aldri spist et helt middagsglass, og i dag består dagen stort sett av skive med smør...

Må legge til at hun er frisk og rask, veldig godt utviklet på alle måter selv om hun er liten og småspist.. :)

Skrevet

Dersom vektoppgangen er grei og barnet følger sin egen "kurve" når det gjelder det, så er det ingen grunn til bekymring. Du er alltid hjertlig velkommen til å veie på helsestasjonen.

Pre/dysmature blir veid ukentlig.

Skrevet

Åh, så godt å høre. Roet meg litt nå. Er så redd han skal få i seg for lite næring. Men, det er godt å høre at andre har kommet seg gjennom det, uten ekstra tiltak.

Er på helsestasjonen og veier innimellom, men vil ikke veie for ofte heller. Han har vært litt opp og ned på kurven sin.

Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...