Fjelljenten Skrevet 17. februar 2012 #1 Skrevet 17. februar 2012 Hva gjør dere hvis dere blir spurt om å være fadder i dåp? For meg er det ikke noe tema, da jeg er utmeldt av statskirken og dermed ikke har lov av kirken å være fadder. Men jeg er redd meg og min samboer blir spurt om dette snart, og da synes jeg for det første er synd hvis han sier ja, til tross for at han ikke kommer til å gi barnet kristne verdier, og dermed må lyge i kirken, og for det andre er det jo synd hvis vi ikke begge kan være det, siden vi er tante og onkel... Jeg har foreslått for ham at vi kan si begge to at vi føler det blir feil å stå og lyge om dette i kirken, men at vi gjerne vil være "uoffisielle faddere" sånn som dette paret kommer til å være for vårt barn i hans navnefest... vi vil jo gjerne være der for nevøen/niesen vår på samme måte som vi ønsker at de skal være der for vårt barn, og gi videre våre verdier osv (de er heller ikke kristne, men "følger tradisjonene"... Hva gjør dere?
TobiasFeb08+JulieOkt12 Skrevet 17. februar 2012 #2 Skrevet 17. februar 2012 Jeg er fadder til to tantebarn selv om jeg ikke er medlem av statskirken.. Var aldri noe spørsmål om jeg var medlem eller ikke. Som fadder svarer man jo ikke ja på at man skal oppdra i kristen tro. Og så lenge jeg vet at søsknene mine kun har døpt av tradisjon, og faktisk har stått og "ljugd i kirka", ser jeg ikke noe problem i at jeg er fadder.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #3 Skrevet 17. februar 2012 Jeg er fadder til to tantebarn selv om jeg ikke er medlem av statskirken.. Var aldri noe spørsmål om jeg var medlem eller ikke. Som fadder svarer man jo ikke ja på at man skal oppdra i kristen tro. Og så lenge jeg vet at søsknene mine kun har døpt av tradisjon, og faktisk har stått og "ljugd i kirka", ser jeg ikke noe problem i at jeg er fadder. "Som fadder svarer man jo ikke ja på at man skal oppdra i kristen tro." Jo, det gjør man faktisk. Jeg er fadder til to tantebarn, og med den ene måtte jeg skrive under på papirer at jeg skal støtte opp om den kristne troen.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #4 Skrevet 17. februar 2012 Absolutt værste jeg vet er å bli spurt om det... Jeg er ikke troende selv, og har ikke ønske om må være fadder. Til tross har jeg 3 fadderbarn :S å jeg klarer rett og slett ikke å oppfylle de pliktene jeg skal :S Nå har jeg sagt til alle vennene mine at de ikke skal spørre meg... å jeg kommer til å takke nei om jeg skulle bli spurt.
Fjelljenten Skrevet 17. februar 2012 Forfatter #5 Skrevet 17. februar 2012 Jeg har også forstått det sånn at man må skrive under på at man skal oppdra barnet i kristen tro... Er det ikke hele poenget med å være fadder i kirken også da? Hva ellers er meningen der? Og det blir jo helt feil både for meg om min samboer. Hva synes dere om forslaget at vi ber om å få være fadder på en uoffisiell måte i stedet da, at vi vil være der for barnet og gi det våres verdier, på samme måte som de gjør når de er "fadder" i vår navnefest?
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #6 Skrevet 17. februar 2012 jeg hadde kommet til å sagt nei til det, siden jeg nå har valgt at mitt barn blir en del av humanetiskforbund. og siden jeg har valgt det for barnet mitt føler jeg at jeg også må ta en del i det, da blir det feil om jeg melder meg ut og lar ho bli igjen. Jeg tenker at famile må respektere at man har ulike livssyn. dere kan jo ordne en privat løsning på det da. Det kommer vi til å gjøre siden humanetiskforbund ikke har "faddere"
Gjest aina88 Skrevet 17. februar 2012 #7 Skrevet 17. februar 2012 for dere som ikke mener at faddere lover å oppdra barnet i kristen tro: les dette :http://no.wikipedia.org/wiki/Fadder
Gjest Mamma til 1+spire2012<3 Skrevet 17. februar 2012 #8 Skrevet 17. februar 2012 Nå døpte vi lillesnupp for 6mnd siden, og ingen av fadderne måtte skrive under på at de skulle hjelpe til med å oppdra barnet i kristen tro. Men det er jo opp til en hver hva dem velger og føler er riktig for en selv, så om det blir feil for deg/dere å være faddere så prøv heller med en privat løsning dere imellom
Fjelljenten Skrevet 17. februar 2012 Forfatter #9 Skrevet 17. februar 2012 anonym: Ja, vi gjør jo noe sånt når vi har navnefest, da lager vi en diplom der det står at vi ønsker at de skal være fadder og gi sine verdier erfaringer til barnet, og være der for ham og støtte ham, dette gjorde vi sist og skal gjøre denne gangen også. Noe sånt hadde vært veldig fint å være for vår niese/nevø også, uten å måtte stå i kirken og hykle ;-)
Fjelljenten Skrevet 17. februar 2012 Forfatter #10 Skrevet 17. februar 2012 Men dere som har døpt barna: ville dere tatt det ille opp da, om de som ble spurt foreslo en sånn privat løsning i stedet?
Gjest Mamma til 1+spire2012<3 Skrevet 17. februar 2012 #11 Skrevet 17. februar 2012 Jeg ville ikke tatt det ille opp, hadde skjønt det om de vi spurte følte at det ikke hadde vært riktig for dem. Jeg ville gått med på en sånn løsning. Jeg (vi) velger jo ikke faddere bare for at de skal hjelpe til med å oppdra barnet i kristen tro, men også for at de skal kunne gi av sine verdier/erfaringer, være til stede for barnet og støtte h*n, jeg vil jo si det er det viktigste også. Om en eller flere sier at det ikke blir riktig for dem å stå i kirken sånn, hadde jeg jo blitt veldig glad for at dem evt hadde kommet med forslag til en annen løsning el.
Kosedottene Skrevet 17. februar 2012 #12 Skrevet 17. februar 2012 Vi har begge meldt oss ut av statskirken og ville av mange grunner sagt nei dersom vi ble spurt. Vi ble på en måte "uformelt" spurt om å være faddere for tantebarnet vårt (da vi står dem nærmest), men siden vi var meldt ut av statskirken ble det aldri noe mer ut av det alternativet. Da vi var i dåpen, ble det bare enda tydeligere at det ville blitt veldig feil å være fadder. Hadde ikke klart å lyge i kirka uansett og da kunne seremonien blitt passe pinlig :|
Fjelljenten Skrevet 17. februar 2012 Forfatter #13 Skrevet 17. februar 2012 Det blir jeg veldig glad for å lese :-) Håper de vil tenke sånn som deg :-)
Fjelljenten Skrevet 17. februar 2012 Forfatter #14 Skrevet 17. februar 2012 Det som er litt kinkig og som gjør at vi ikke bare kan si blankt nei heller, er jo at vi kommer til å få barn før dem, og da kommer vi til å spørre om de vil være "faddere" i navnefesten, så da føler jo vi at vi må gjøre det samme for dem, bare ikke på den kristne måten... håper de forstår det...
MrsMilla Skrevet 17. februar 2012 #15 Skrevet 17. februar 2012 Hva gjør dere hvis dere blir spurt om å være fadder i dåp? For meg er det ikke noe tema, da jeg er utmeldt av statskirken og dermed ikke har lov av kirken å være fadder. Men jeg er redd meg og min samboer blir spurt om dette snart, og da synes jeg for det første er synd hvis han sier ja, til tross for at han ikke kommer til å gi barnet kristne verdier, og dermed må lyge i kirken, og for det andre er det jo synd hvis vi ikke begge kan være det, siden vi er tante og onkel... Jeg har foreslått for ham at vi kan si begge to at vi føler det blir feil å stå og lyge om dette i kirken, men at vi gjerne vil være "uoffisielle faddere" sånn som dette paret kommer til å være for vårt barn i hans navnefest... vi vil jo gjerne være der for nevøen/niesen vår på samme måte som vi ønsker at de skal være der for vårt barn, og gi videre våre verdier osv (de er heller ikke kristne, men "følger tradisjonene"... Hva gjør dere? Jeg kan ikke være fadder i en kristelig dåp, da en fadder skal oppdra barnet i kristelig tro - noe jeg ikke kan tilby som agnostiker. Jeg kan være fadder på den måten vi har gjort med våre barn - altså en fadder er de som tar ansvar for barnet om det skjer noe med foreldrene våre - altså backupforeldre - noe som er et betydelig ansvar. Hos oss er våre søsken faddere for våre barn, altså en onkel og en tante som sammen har ansvar for barna om noe skulle skje oss, med gode rådgivere i våre foreldre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå