Sebbelita Skrevet 17. februar 2012 #1 Skrevet 17. februar 2012 Baker dere fra bunnen av eller bruker dere ferdigmixene? Hva lønner seg? Og hvordan unngå hard skorpe, har jeg ovnen for varm? Fikk litt klage fra de små he he
Frenzia Skrevet 17. februar 2012 #2 Skrevet 17. februar 2012 Brødbakemaskin, jente! Jeg elsker brødbakemaskinen min. Den er minst 10 år gammel, og funker som bare rakker'n. Ikke noe ferdigmix oppi der, nei. Og rykende ferskt og grovt brød, hver morgen! De siste dagene har jeg og influensa-barnet mitt laget boller, lussekatte og kringler med den også! Fabelaktig!
☆☆☆ Skrevet 17. februar 2012 #3 Skrevet 17. februar 2012 Det lønner seg å kjøpe melet i separate pakker og blande selv, men det er en avveining. Har du rikelig med plass i tørrvareskapet er det best å bake fra bunnen, med mer begrenset plass er ferdigposene gull. De er ikke ille ernæringsmessig, men du har ikke kontroll over hvike type fett som er i pakken. Det kan være alt fra sunn raps til usunn palmeolje. Vær kritisk. Det jeg liker best med nybakt brød er den sprø skorpen. Det går over med tiden, så de små kan ta til takke med daggammelt brød til de lærer seg å sette pris på de gode tingene i livet Legg brødet i en brødpose når det er kaldt. Er skorpen mørk i tillegg til hard har du enten for sterk varme eller har brødene for høyt i ovnen, om det bare er oversiden som er mørk bør du sette brødene lavere nede.
Lammelåret Skrevet 17. februar 2012 #4 Skrevet 17. februar 2012 Hva som lønner seg i forhold til tidsbruk, penger, arbeid eller hva? Jeg baker fra bunnen, mikser mel og frøtyper selv. Da kan jeg få den miksen jeg vil og brødene blir aldri helt like, noe jeg foretrekker. Synes ellers du har fått gode råd av stjerne.
Dragonfly81 Skrevet 18. februar 2012 #5 Skrevet 18. februar 2012 Bakar alltid frå botnen av (skulle ønska eg gjorde det mykje oftare, e jo så godt!!), og dei blir aldri like då eg byrjar med væska og deretter slenger oppi det som smakar godt(havregryn, kokte byggryn, sesamfrø, grovt mjøl, solsikkefrø, et par kokt poteter som gjer brødet supersaftig, og så vidare. Fyller på med kveitemjøl til slutt til passelig klissete konsistens og spar det oppi formene. Hevar og hiv dei i omnen. Dei blir ofte litt kompakte då eg synes det er best med minst mulig sikta kveitemjøl i, men det er jo bare å ha litt større del av det om ein vil. Skorpa blir Sprø, men er mjuk att dagen etter om eg legg dei litt for tidleg i brødposar. Hmm, trur eg må baka i morgon <3
LeTwinsA Skrevet 19. februar 2012 #6 Skrevet 19. februar 2012 Jeg baker selv og vi regnet ut at pr brød koster ca 5 kr. Baker 3 store brød i gangen. Bruker da: 1 l vann, 1 kg hvetemel, 2 dl sammalt rug, 2 dl sammalt hvete, 3 ss olje, 1 ss sirup, 2 ts salt. 5 dl havregryn (lettkokte) 50 gr gjær. Hever først 1 time, baker ut og etterhever i 30 min. steker nederst i ovnen i 30 min på 225 - 230 gr.
LuksusLiv Skrevet 19. februar 2012 #7 Skrevet 19. februar 2012 Jeg baker brød selv, helt fra bunnen av. Jeg pleier å legge et bakepapir over brødene de siste 20 minuttene av steketiden. Når de så er tatt ut av ovnen legger jeg et vått kjøkkenhåndkle over brødene. Da blir skorpene akkurat passe hard/myk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå