Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #1 Skrevet 17. februar 2012 Jeg har hørt at det er fy fy, for skoen formes etter foten,og om en annen da arver skoene- er skoene "inngått" og kan skade ryggen til nestemann. Kjøpte noen ecco sko til minsten i dag, og forhørte meg om akuratt dette. Hun sa at skoene kunne fint arves, og at dette hadde ikke hun hørt noe om? :S Hva er riktig?
Himmel og hav Skrevet 17. februar 2012 #2 Skrevet 17. februar 2012 Det jeg har lært er at sko som brukes daglig og som slites i sålen skal ikke arves, men at sko som ikke er særlig brukt og slikt som brukes sjelden, som pensko, skistøvler,ol, godt kan gå i arv.
Stina <3 Skrevet 17. februar 2012 #3 Skrevet 17. februar 2012 Her får de arve finsko, skisko og slike type sko som bare blir brukt 2-3 ganger før enn de er for små. Andre sko som joggesko, støvler osv som er lite/pent brukt har vi som reservesko. Kjøper helst nye sko til alle barna mine.
detverkeribakhodet Skrevet 17. februar 2012 #4 Skrevet 17. februar 2012 riktig som himmel og hav skriver...
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #5 Skrevet 17. februar 2012 Jeg har hørt at det er fy fy, for skoen formes etter foten,og om en annen da arver skoene- er skoene "inngått" og kan skade ryggen til nestemann. Kjøpte noen ecco sko til minsten i dag, og forhørte meg om akuratt dette. Hun sa at skoene kunne fint arves, og at dette hadde ikke hun hørt noe om? :S Hva er riktig? Da hadde hun ikke mye peiling. Sko skal ikke arves.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #6 Skrevet 17. februar 2012 Nemlig. inngåtte sko er fy, men pensko som de knapt rekker ha på før de vokser fra dem kan arves både en og to ganger.
Gjest Tullmusa83 Skrevet 17. februar 2012 #7 Skrevet 17. februar 2012 Pensko kan arves. sko man bruker mye kan ikke arves det sa fysioterapauten som holdt første barselltreffet på helsestasjon for gruppen min.
☆☆☆ Skrevet 17. februar 2012 #8 Skrevet 17. februar 2012 Pensko og andre sko som av en eller annen grunn knapt er brukt kan arves, andre sko ikke.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #9 Skrevet 17. februar 2012 Fysioterapeuten på vår helsestasjon sa at sko kunne arves så lenge sålen ikke var skjevt slitt. Jeg ville allikevel ikke arvet sko som er mye brukt...
☆☆☆ Skrevet 17. februar 2012 #10 Skrevet 17. februar 2012 Fysioterapeuten på vår helsestasjon sa at sko kunne arves så lenge sålen ikke var skjevt slitt. Jeg ville allikevel ikke arvet sko som er mye brukt... Det er ikke bare synlig slitasje på sålen som er problemet, innersålen former seg etter foten (i alle fall på sko av en viss kvalitet). Det er mye som skjer med en sko som ikke er synlig. Joggeskoene mine ser for eksempel nesten ubrukte ut (de som er brukt innendørs på treningssenter) men må byttes ut da de ikke har demping igjen. Nå er barn mye lettere enn meg, men dempingen tilsvarende, så det samme kan fort bli tilfelle når barnesko får litt ansennitet.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #11 Skrevet 17. februar 2012 jeg har snakket med fot terapauten min om dette, og hun sa at å arve sko er noe av det dummeste man gjør.. men ødelegger foten til ungene, og de kan få store problemer med beina og oppover i ryggen av å gå i arvede sko..
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #12 Skrevet 17. februar 2012 Jeg spurte ortopeden om dette da jeg fikk fotsenger og hun var klar i sin tale. Man arver ikke sko unntatt pensko, støvler og skisko/skøyter.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #13 Skrevet 18. februar 2012 Jeg ville veldig gjerne arvet sko.syns det er forferdelig at dere kaster sko.Tenk på alle de med dårlig råd som hadde vært kjempe glad for brukte sko.jeg arvet sko som liten og har aldri hatt dårlig føtter.forferdelig at det er blitt sånn i dag at sko bare går rett i søppla.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #14 Skrevet 18. februar 2012 Til nr 13 Betyr det du ønsker joggesko et annet barn har gått med hver eneste dag en hel sesong???
Gjest 5 andre Skrevet 18. februar 2012 #15 Skrevet 18. februar 2012 Jeg ville veldig gjerne arvet sko.syns det er forferdelig at dere kaster sko.Tenk på alle de med dårlig råd som hadde vært kjempe glad for brukte sko.jeg arvet sko som liten og har aldri hatt dårlig føtter.forferdelig at det er blitt sånn i dag at sko bare går rett i søppla. Det er opp til hver enkelt hva de velger å gjøre. Mine barn arver ikke sko annet enn sko som er lite brukt. Det betyr ikke ar vi kaster skoene i søpla når de er ferdigbrukt her i huset. Vi sender brukte klær og sko til Hviterussland. Det er tross alt bedre for barn å få sko på beina, enn å måtte gå uten.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #16 Skrevet 18. februar 2012 Jeg arvet mye sko når jeg var liten, og har hatt dårlig rygg siden jeg var 16, sliter med det i det daglige. Ikke å anbefale for å si det slik
EinFrosk Skrevet 18. februar 2012 #17 Skrevet 18. februar 2012 Hmm... Veninna mi jobber med flere ortopeder og der sier alle at det kun er barn med alvorlige feilstillinger som en ikke kan arve sko av. Alle sko har en form på sålen, også når de er nye, ikke minst så vokser foten hele tiden og er veldig fleksibel slik at det ikke spille noen stor rolle med mindre de går med sko hele dagen. Det gjør vi jo ikke i Norge uansett.
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 18. februar 2012 #18 Skrevet 18. februar 2012 Ortopeden min sier det samme som Yummy Mummy. Er en myte at barn ikke kan arve sko så sant det de ikke er veldig slitte eller skjeve. Han ønsket seg et bruktmarked av dyre sko fordi det er så mange som ikke har råd til riktige sko til barna sine. Han sa også at myke sko er det værste barn kan gå i. De skal være harde/stive rundt ankelen og de skoene koster fra 1000 kr og opp.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #19 Skrevet 18. februar 2012 Jeg jobber med feilstillinger av føtter og sko. Så lenge den man ikke arver av har hatt en feilstilling i foten skal det være trygt å arve skoene. Sko som har god/hard helkappe og ikke kan vris opp som en vaskeklut er det beste og vil også vare lengre (sko som converse sko og uggs er ikke å anbefale) Man kan godt få gode sko til under 1000 kr, men man må lete litt og alle skomerker har noen bra barnesko og noen dårlige selv om de koster det samme
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #20 Skrevet 18. februar 2012 Mine barn arver ikke sko samme hva andre måtte mene. Jeg mener at det er tryggest å kjøpe nytt, da gjør jeg det og gjør hvertfall ikke noe feil!!!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #21 Skrevet 18. februar 2012 Jeg jobber med feilstillinger av føtter og sko. Så lenge den man ikke arver av har hatt en feilstilling i foten skal det være trygt å arve skoene. Sko som har god/hard helkappe og ikke kan vris opp som en vaskeklut er det beste og vil også vare lengre (sko som converse sko og uggs er ikke å anbefale) Man kan godt få gode sko til under 1000 kr, men man må lete litt og alle skomerker har noen bra barnesko og noen dårlige selv om de koster det samme Og hvordan skal man vite hvem som har feilstillinger og hvem som ikke har det? Jeg tant det ut da jeg var 35 år.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #22 Skrevet 18. februar 2012 Jeg jobber med feilstillinger av føtter og sko. Så lenge den man ikke arver av har hatt en feilstilling i foten skal det være trygt å arve skoene. Sko som har god/hard helkappe og ikke kan vris opp som en vaskeklut er det beste og vil også vare lengre (sko som converse sko og uggs er ikke å anbefale) Man kan godt få gode sko til under 1000 kr, men man må lete litt og alle skomerker har noen bra barnesko og noen dårlige selv om de koster det samme Og hvordan skal man vite hvem som har feilstillinger og hvem som ikke har det? Jeg tant det ut da jeg var 35 år. Ja det kan være vanskelig å se det selv så hvis man er usikker så gå til en ortoped eller en som har greie på feilstillinger, ellers bør ikke skoene gå i arv. Fastlegen bør også muligens se om man har en feilstilling i føttene så er jo bare å spørre der neste gang dere er hos legen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå