Endeligmamma<3 Skrevet 17. februar 2012 #1 Skrevet 17. februar 2012 Har så smått begynt å laga litt smaksprøver på babymat til vesla her på 5 1/2 mnd. Det er jo veldig greit å lage litt mye i gangen..til nå har jeg laga gulerot/potetmos med litt MME...hvor lenge holder dette seg i kjøleskap og fryser? Hva lager dere andre til babyene:) ?
abella Skrevet 17. februar 2012 #2 Skrevet 17. februar 2012 I fersk tilstand ville jeg servert moset mat samme dag et er tilberedt. Moset mat har litt kortere holdbarhet enn vanlig, kokt mat. Dersom maten er blandet med mme er den bare holdbar 1 time, så mme bør tilsettes rett før måltidet. I fryser holder det seg noen måneder. Jeg liker å fryse ned i isterningbrett (putter over i plastikkpose når det er frossent). Fryser ingrediensene hver for seg og tar opp det jeg vil servere vesla hver dag. Jeg serverer vesla mi mos av: gulrot, brokkoli, blomkål, lever og linser. Serverer mosene separat, blander dem ikke.
Endeligmamma<3 Skrevet 17. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 17. februar 2012 Fryse i isternngbrett hver for seg..det var lurt abella Takk for tips! Hvorfor blander du ikke mosene foresten?
Kliko Skrevet 17. februar 2012 #4 Skrevet 17. februar 2012 Fra fire mnd: Litt potet bare ( var ikke så veldig interessert da). Kokte poteter og serverte samme dag. Fra seks mnd: Potet /m brokoli /gulrot og andre div. grønnsaker. Fra åtte mnd: Introduserte fisk og kjøtt. Lagde potet med piskeboller, kokt fiskefile som var kokt o.l. Alt med grønnsaker. Jeg blanda aldri i mme før det skulle spises. Lagde store porsjoner som jeg fryste ned også tina jeg det opp og tok oppi mme til slutt Tror jeg regna på at jeg betale noe sånt som 16 øre per middag. Delte alt opp i ferdig porsjoner før jeg la det ned i fryseren =)
Hobbiten Skrevet 17. februar 2012 #5 Skrevet 17. februar 2012 Begynte med ferdigkjøpt gulrotmos/gulrot og potet...tenkte det var det enkleste. Etterhvert tenkte jeg å prøve å lage noe selv, hun er 5,5 mnd nå. Moste kokt potet og gulrot ( og litt av vannet gulroten er kokt i), tok i litt rapsolje og laget passe porsjoner til frysing. Før servering har jeg i litt mme. Lillemor likte dette så godt jeg er så stolt ( for jeg trodde dette var så vanskelig). Smakte selv, og det var mye bedre enn den ferdigkjøpte! Heretter blir det hjemmelaget middag ihvertfall ) Billigere er det jo også!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå