Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #1 Skrevet 17. februar 2012 Jeg er gravid med nr 2, 20 uker i dag. Har hatt en del vont i magen altså stikkende smerter den siste tiden. legen min sa det ikke var farlig. I dag har jeg tisset veldig ofte,og lite, så tok en uvi stick. Der ble det utslag på protein, altså sticken kom opp på det grønneste nivået. Ingen nitritt, men leucocytter(er det slik det skrives tro:/)? Det er vel ikke uvi når det ikke er påvist nitritt? Men hva kan det da være? Kjedelig at det er helg og legekontorene er stengt, føler meg litt teit om jeg ringer legevakten for dette liksom..
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #2 Skrevet 17. februar 2012 Leucocytter er blod. Ville absolutt ringt legevakta og spurt, bedre å få tidlig behandling for UVI enn og risikere NBB
M.I.L Skrevet 17. februar 2012 #3 Skrevet 17. februar 2012 Det kan være uvi om du har utslag på lekocytter og proteiner. Ta med en fersk urinprøve til legekontoret. Bruk midtstråle og vask deg nedentil først. (Gravide har mye utflod og bittelitt utflod gir fort utslag på leukocytter.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #4 Skrevet 17. februar 2012 Leukocytter er ikke blod nei.Det er hvite blodlegemer, i urinprøvesammenheng kan det ofte komme fra utflod. En prøve med slikt utslag vil alltid sendes til dyrkning for å se hva slags bakterier det stammer fra. Med andre ord, det trenger ikke være uvi. Ta en ny prøve, og denne gangen vaske underlivet, og ta en midtstråleprøve for å få den renest mulig:)
Mamma'n og englebaby'n Skrevet 17. februar 2012 #5 Skrevet 17. februar 2012 Blod er blod, og leukocytter er leukocytter (hvite blodceller). Leukocyttene kan være tegn på uvi, men kan også bety forurensning. Proteiner er ikke indikasjon på uvi så vidt jeg vet, men hos gravide sjekker de proteiner (eggehvite) ift svangerskapsforgiftning. Ta en urinprøve med morgenurin i morgen tidlig, og vask deg godt nedentil som hun over her sier. Og så ringer du legevakt og forklarer situasjonen i morgen tidlig. Morgenurin er mer korrekt, og om du vasker deg godt nedentil får du en prøve som mest sannsynlig ikke er forurenset
☆☆☆ Skrevet 17. februar 2012 #6 Skrevet 17. februar 2012 Urinstix gir indikasjoner på hva som kan finnes i urinen, men den skiller ikke mellom forurenset prøve og infeksjon. Skal man diagnostisere deg på bakgrunn av dette svaret, må urinen dyrkes og mikroskoperes. At nitritt er negativ tyder på at du ikke har infeksjon. Men nitritt er ikke synonymt med bakterier, det er et stoff som kommer når bakterier nedbrytes. Så om det er tidlig i infeksjonen kan denne være negativ selv om bakterier er tilstede. Ta ny prøve. Vask godt, hold bort kjønnslepper, tiss litt i do før du tar prøven og later resten i do (midtstråleurin). Da skal prøven være ren. Ved fortsatt utslag bør urinen sendes inn til mikroskopering. Da får man en sikker diagnose i forhold til infeksjon.
Athene75 Skrevet 17. februar 2012 #7 Skrevet 17. februar 2012 Leukocytter kan jo være både ved forurensing og uvi. Protein er iallefall d de sjekker gravide for i forhold til svangerskapsforgiftning. Og protein i urinen har ikke noe å gjøre med uvi
☆☆☆ Skrevet 17. februar 2012 #8 Skrevet 17. februar 2012 Leukocytter kan jo være både ved forurensing og uvi. Protein er iallefall d de sjekker gravide for i forhold til svangerskapsforgiftning. Og protein i urinen har ikke noe å gjøre med uvi Man kan meget vel få utslag på protein ved UVI, faktisk er det helt vanlig. Ellers er det riktig som du sier, at man hvis man har proteiner i urinen kombinert med andre symptomer tenker på mulig svangerskapsforgiftning. Proteinene kan forøvrig også være forurensning.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #9 Skrevet 18. februar 2012 Det finnes og noen typer UVIbakterier som ikke gir utslag på nitritt, men bare på leukocytter. Signerer alle over her om å ta en god prøve, vaskeprøve og "midtstrømsurin", som det heter så fint.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå