Gå til innhold

I hvilken uke begynner de med utvendig UL?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil ikke ha innvendig UL, men får ikke ro på meg før jeg vet at alt er bra inni der. Hvilken uke er "overgangen" mellom innvendig og utvendig UL? Noen som veit?wink.png

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter uke 12 tror jeg. Men det kommer an på, er forskjellig praksis fra plass til plass. Jeg tok innv ul da jeg var 12 + 4.

Skjønner at du kvier deg for innv, det gjorde jeg og. Men det gikk overraskende greit. Er jo dempet belysning og de som er på rommet er opptatt med det som er på skjermen ;)

Skrevet

Jeg tok UL i uke 12, innvendig. Men gynekologen sa etterpå at han likegodt kunne tatt utvendig, men han valgte innvendig siden 12 uker var litt i grenseland mellom innvendig og utvendig. Han ville være sikker på å få gode nok bilder.. Kommer litt an på utstyret til gynekologen tror jeg. Har hørt om flere som har fått utvendig UL før uke 12.

Skrevet

Jeg tok UL i uke 12, innvendig. Men gynekologen sa etterpå at han likegodt kunne tatt utvendig, men han valgte innvendig siden 12 uker var litt i grenseland mellom innvendig og utvendig. Han ville være sikker på å få gode nok bilder.. Kommer litt an på utstyret til gynekologen tror jeg. Har hørt om flere som har fått utvendig UL før uke 12.

Gikk forresten veldig greit å ta innvendig :) Var så opptatt av skjermen at jeg helt glemte at det var innvendig UL :)

Skrevet

Takk for svar ;)

Får se om jeg orker å vente noen uker til da, eller om jeg sprekker neste uke og bestiller meg en time :P

HI

Skrevet

Da jeg tok ultralyd i 12. uke så tok de både innvendig og utvendig:-) det hadde kansje holdt med utvendig da, men man fikk sett alt inni der litt bedre ved å ta innvendig ultralyd også:-)

jeg har aldri følt det helt komfortabelt å gå på slike undersøkelser (gu, ul...) men når man er gravid så er det jo så morro å få sett det voksende livet inni magen:-)

Skrevet

Kommer litt an på hva du skal sjekke også.

Da jeg ventet mitt tredje barn fikk jeg plutselig skikkelig angst for at barnet skulle ha en hjertefeil som var uforenelig med liv, mangle hjerne eller noe annet dramatisk så det ble anbefalt en abort etter ordinær ul i uke 19.

Jeg bestilte da en ul i uke 13 og siden jeg fortalte at jeg hadde fått så mange rare tanker om hjertefeil ville gynekologen sjekke det ekstra godt. Han tok da innvendig ul i uke 13, han sa bildene ble mye mer detaljert og tydelige innvendig så da kunne han se alt så mye bedre.

Da jeg ble gravid for fjerde gang hadde jeg ikke fått tilbake mensen etter forrige svangerskap så jeg hadde ingen aning om hvor langt jeg var på vei. Da skulle jo ikke gynekologen sjekke noe særlig, bare måle str på fosteret og det gjorde han utvendig i uke 8. Kunne tydelig se den lille "reka", hjertet som slo og det gule legemet over hodet på henne, men litt grumsete bilde var det absolutt siden det var så lite enda og lå så langt nede i bekkenet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...