Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #1 Skrevet 17. februar 2012 Har en på 1,5 år som jeg er usikker på hvordan jeg bør håndtere ift forskjellige situasjoner. Eks blir h*n plutselig sint el rampete og begynner å kaste mat på gulvet når vi spiser. Kan jo ikke bare la det være, er ikke fordi h*n er ferdig med å spise. Hører ikke på nei osv, ler gjerne bare eller blir sint. Og med ting h*n ikke får ta/slå på osv, vil heller ikke bry seg med tilsnakk. Har tatt bort ting som kan fjernes fra rekkevidden men noe står jo der som tv, møbler osv. Forsøker å avlede men det virket bare i få sek. Noen tips el ideer? Er jo for liten til time out og vet heller ikke om de er så bra.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #2 Skrevet 17. februar 2012 Det viktigste er å være konsekvent. Selv om du må ta han bort fra tvn 20ganger på en kveld, så må du bare fortsette å gjøre det. Jeg personlig har ingen tro på typsik timeout slik man ser på "Nanny911" til en ettåring. Men å gi han en liten pause som å ta han vekk fra det han driver med, eller avlede han tror jeg funker, men det må gjøres ofte. De ghør slike ting for å se reaksjoner, og for å se at det samme skjer igjen og igjen. Han blir rimelig forvirret om du ikke bryr deg, for å så kjefte neste gang.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #3 Skrevet 17. februar 2012 Vi har måttet binde fast stolen til bordet, fordi vår kar sparker seg fra bordet hele tiden. Jobber for tiden med at beina skal være på plassen sin og ikke på bordet. Brødmat som havner på gulvet blir lagt på tallerken igjen, med beskjeden IKKE KASTE! Fortsetter i det uendelige og håper det en dag sitter. Her er NEI det morsomste han kan høre, så vi jobber med andre ord. Snu er et bra ord. Stopp funker av og til. Appappappapp også. Slår han sier vi "ikke slå" og holder handa hans litt. Slår igjen han havner han rett i lekegrinda, et sted han liker å være, selv om han helst vil løpe fritt. Kaster han leker, sier vi "kaster du, så får du ikke" og så tar vi leken vekk for en stund. Det tar tid, men til slutt sitter det vel.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #4 Skrevet 17. februar 2012 Time-out på et så lite barn vil ikke løse noe som helst for barnet vil fortsatt ikke skjønne hvorfor han/hun ikke skal gjøre slik og slik. Min mening er at time-out er for late foreldre som bruker skammekroken som en løsning fordi de selv ikke gidder. Så det er flott at du velger å ikke bruke det! Du må bare være konsekvent. Det blir mye "nei", men etterhvert vil barnet skjønne og barnet vil etterhvert også få tilfredsstilt sin nysgjerrighet på det området. Så det roer seg. Det er en heftig periode (jeg vet, for jeg hadde også ei som skulle fikle og pelle på alt , men det går over. Bare vær konsekvent, streng, bestemt og rettferdig. Velg dine kamper.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå