Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #1 Skrevet 17. februar 2012 kan mor nekte 50/50 deling for at hun ikke får bidrag??? og bruke det mot far? mor har også samboer, og barnefar har vel ikke ansvar for mors økonomi
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #2 Skrevet 17. februar 2012 Selvfølgelig kan mor nekte 50/50, det er veldig få barn dette er en god løsning for. Det er en grunn til at ekspertene fraråder denne løsningen, det er en løsning foreldrene velger fordi ingen av de vil være uten barna, men det er ikke en løsning som er valgt til beste for barna som må bo i en koffert og risikerer en veldig rotløs tilværelse. Men for noen kan løsningen fungere greit, det forutsetter at foreldrene bor i nærheten av hverandre så barna hele tiden er i samme skolekrets, vennegjeng og nærmiljø. Det forutsetter også et nært og godt samarbeid mellom foreldrene. At hun skal nekte fordi hun sa mister de økonomiske godene som alenemor er ingen god grunn, men jeg hadde aldri tillatt 50/50 for barna mine. Da hadde jeg heller latt far ha hovedomsorgen og blitt samværsforelder selv. Jeg har sett flere tilfeller av hvor slitsomt det er for disse barna som er på stadig flyttefot...
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #3 Skrevet 17. februar 2012 barna skal bo i samme nærområde og er sa sammen med sine venner. så da kan hun plent sie nei det vil jeg ikke. for da mister hun penger hun får fra far..... dette er jo også noe barna ønsker. situasjonen i dag er ikke annen hver helg,men fra onsdag til søndag annenhver uke
☆☆☆ Skrevet 17. februar 2012 #4 Skrevet 17. februar 2012 Mor kan nekte 50/50 ja, men risikerer jo at det da blir retten som fastsetter samværsordning. Og det kan enten ende med 50/50, eller at mor har hovedomsorgen, eller at far får hovedomsorg. Det er da ikke gitt at retten mener at far er noe dårligere egnet som omsorgsperson enn mor.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #5 Skrevet 17. februar 2012 Høres jo ikke akkurat ut som foreldrene har det beste samarbeid her da, og 50/50 er ingen god løsning uten godt samarbeid! Men mor kan nekte ja, far kan selvfølgelig gå rettens vei, men ingen rett i Norge dømmer 50/50 siden det er frarådet av ekspertene. Da må han i tilfelle gå til retten med et ønske om å få hovedomsorgen, det kan han vinne. Men siden barna allerede bor hos mor må ha bevise at de vil få det bedre hos han enn hos henne for at retten skal gå med på å "tvangsflytte" dem. Om de er store kan retten legge vekt på hva barna selv vil, da må de si de heller vil bo hos pappa, noe som ikke alltid er så lett for barn som er veldig redd for å såre mamma...
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #6 Skrevet 17. februar 2012 Hm...hos oss måtte jeg si ja til 50/50 fordi en fra familiekontoret anbefalte det, siden vi ikke bor så langt fra hverandre (ca. 23 km). Så vi skal ha en prøvetid nå etter vinterferien. Håper det går.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #7 Skrevet 17. februar 2012 Hm...hos oss måtte jeg si ja til 50/50 fordi en fra familiekontoret anbefalte det, siden vi ikke bor så langt fra hverandre (ca. 23 km). Så vi skal ha en prøvetid nå etter vinterferien. Håper det går. En fra familievernkontoret anbefalte det, men du MåTTE ikke si ja. Ingen som kan tvinge deg til å si ja uten en rettssak. Synes ikke 23 km var så veldig nærme jeg da, to mil er et stykke å sykle etter skoletid for å være sammen med bestekompisen synes jeg...
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #8 Skrevet 17. februar 2012 Både mor OG far kan nekte en slik deling. Det er også slik at man kan fortsatt motta bidrag selv med en 50/50-deling dersom den ene part tjener vesentlig bedre enn den andre part.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #9 Skrevet 17. februar 2012 Hm...hos oss måtte jeg si ja til 50/50 fordi en fra familiekontoret anbefalte det, siden vi ikke bor så langt fra hverandre (ca. 23 km). Så vi skal ha en prøvetid nå etter vinterferien. Håper det går. En fra familievernkontoret anbefalte det, men du MåTTE ikke si ja. Ingen som kan tvinge deg til å si ja uten en rettssak. Synes ikke 23 km var så veldig nærme jeg da, to mil er et stykke å sykle etter skoletid for å være sammen med bestekompisen synes jeg... Jo, jeg følte at jeg måtte si ja. For både far og psykologen satt der og sa: hva kan være galt med det? Og kom med mange motargumentasjoner hver gang jeg prøvde å si noe. Følte meg presset til å gjøre det. Men dette kommer til å bli en prøvetid, så vi får se hvordan det går.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #10 Skrevet 17. februar 2012 er blir ikke mange km forkjell, da de vil kunne gå til skolen, mellom husene en max på 5 km. er ikke et forsøk på å ta omsorgen fra mor. er et ønske barna har, de er et tvillingpar på 11 år. men om mor kan nekte dette, er det jo bare å glemme tydligvis, mor har vis all makt, og far må bare føye seg.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #11 Skrevet 17. februar 2012 er blir ikke mange km forkjell, da de vil kunne gå til skolen, mellom husene en max på 5 km. er ikke et forsøk på å ta omsorgen fra mor. er et ønske barna har, de er et tvillingpar på 11 år. men om mor kan nekte dette, er det jo bare å glemme tydligvis, mor har vis all makt, og far må bare føye seg. Mor har ikke all makt. Om du snur det rundt og tenker at mor ønsker 50/50, men far ikke ville det så kunne far nektet å gå med på en slik deling. Det er fordi en slik deling krever at begge parter er enige og at man samarbeider svært godt.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #12 Skrevet 17. februar 2012 Det er et absolutt must at begge er enige i en slik løsning for det krever mye samarbeid. Mor sitter ikke på all makt, men ingen kan kreve en slik løsning uten at begge er enige i den. Mor kunne heller ikke krevd det om far var uenig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå