Gå til innhold

Selvinnsikt og selvsentret


Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen her som er flink i livsfilosofi eller driver med selvutvikling, og som kan forteller meg hva som er forskjell på de to ordene?

 

Takker så mye på forhånd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et eksempel på selvinnsikt : Hvis du irriterer deg over at du har ei vennine som sitter mye på telefonen når dere er sammen. Og du klager til de andre venninene deres, og sier det er så uhøflig og gjøre det, når hun liksom skal være med deg. Sant nok. Men igrunnen gjør du akkurat det samme. Du sitter også mye i mobilen når du er med venniner. Alle venninene dine tenker det er rart at du klager over at hun vennina sitter mye i mobilen, for det gjør jo du også. Men du ser det ikke selv. Da mangler du selvinnstinkt. Du ser hva alle andre gjør og henger deg oppi det, men glemmer å tenke over om du egentlig gjør akkurat det samme.

 

Et eksempel på selvsentrert: Du prater mye og mest om deg selv og ditt. Bryr deg egentlig ikke så mye om å høre på noen andre, om alle bare får høre hvordan du har det! Helst har en selvsentrert person også det "myyye bedre" enn alle andre.

 

Håper dette hjalp ;) Er nok ikke super flink til å forklare :P

Skrevet

Selvinnsikt: Kunne se seg selv som en er, på godt og vondt(kunne skrevet en hel bok om det...hehe). Ha god forståelse og bevisstehet i forhold til seg selv og sitt "indre" og "ytre" liv...

 

Selvsentrert: Alt dreier seg om meg. Verden sirkler rundt meg. Jeg er i sentrum for min oppmerksomhet... Selvopptatt...

 

-kort fortalt:)

Skrevet

Jeg tolker det enkelt forklart slik:

 

Selvinnsikt - at man ser seg selv som man er, og hvordan man reagerer på omgivelser. På en ærlig måte, om du forstår.

 

Selvsentrert - at man er mest opptatt av seg selv og sitt. Og bryr seg mindre om andre.

Skrevet

Tusen takk for at dere tok dere bryet jenter :)

 

Hmm, lurer på om jeg har lite selvinnsikt da jeg er akkurat sånn som du ga i eksemplet ditt #3. Jeg får skjerper meg på det området der :P

 

Selvsentret tror jeg ikke at jeg er. Kanskje litt, men ikke så mye (tror jeg...), men jeg tror også at mange kan være selvsentret av og til uten at de mener noe vondt med det...eller tar jeg feil der?

 

Hilsen HI

Skrevet

Det er vel sjelden noen mener noe vondt med det;) Det er liksom hele greia. Ofte kan de mest selvsentrerte snakke om hvor selvsentrerte andre er, og hvor mye de selv ofrer seg for andre....= dårlig selvinnsikt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...