Gå til innhold

Hjelpes! Venninne som skal bestemme over mitt barn!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en venninne som er veldig opptatt av sukker og at det gjør alle barn hypre. Dette mener hun er en regel uten unntak. Min sønn blir ikke hyper av sukker, det vet jeg, men hun mener at han også blir det.

Når jeg og min sønn er ute sammen med henne og hennes sønn, bestemmer hun at min sønn ikke skal få noe som helst sukker. Dette er fordi hun nekter sin sønn å spise sukker, og vil ikke at han skal se at mitt barn får godsaker. Jeg gir ikke mye sukkerholdige matvarer jeg heller, men er det varmt ute så får han en is. Eller hvis vi er på restaurant så får han litt dessert.

Barna er bare 2 år gamle, så det blir jo mest smaking, og ikke store inntak. Hva mener dere er riktig? Kan venninnen min bare bestemme over andres barn, bare fordi hun nekter sitt barn sukker??

Jeg synes nemlig ikke det..

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Skjønner ikke helt problemet. Du er mor og du bestemmer. Klarer du ikke å si fra til henne? Er det der det ligger?

Skrevet

Selvfølgelig må du bare gjøre som du vil og gi barnet ditt det du vil. Det kan jo være at venninnen din ikke vil omgås dere i slike situasjoner pga av det, men det er jo en vurdering hun må gjøre.

Skrevet

Du bestemmer over ditt barn, hun over sitt barn. Hadde det vært snakk om at hennes barn f.eks hadde melkeallergi og du satt og gav masse sjokolade til din gutt og hennes måtte se misunnelig på så hadde jeg synes det var ok at hun ba deg ta hensyn, men bestemme? Nope! Om en venninne av meg hadde sagt at jeg ikke hadde fått lov til å kjøp is til min unge fordi hun ikke ville at sin skulle spise det pga sukkeret, så hadde jeg først sett rart på henne, og så ledd rått i den tro at hun spøkte... Ingen bestemmer over andre sine barn på den måten.

Skrevet

Enig med de andre her. Du bestemmer over ditt eget barn! Hadde en av venninnene mine spurt meg på en pen måte om det var greit om jeg lot være å servere is kan jeg nok ha tatt hensyn til det, men ikke hvis hun krevde det. Da ville jeg reagert veldig.

Med tanke på sukker tror jeg heller ikke på at barn blir hypre av sukker, det har blitt avkreftet flere ganger. De blir vel mer oppspilte av situasjonene de er i når de ofte blir servert sukker. Men om folk vil skylde på sukkeret er jo det greit:) jeg pleier ikke å kommentere det.

Skrevet

Det er vel bare og si til henne at du er moren og du bestemmer, og hun får bry seg med sitt eget.

Skrevet

Jeg har en venninne som jeg synes gir ungene sine unødvendig store mengder snop og sukker. Kanskje det er tilfelle med deg også?

Når vi er sammen er det ytterst sjelden at hun ikke forer ungene sine med boller, is, sjokolade og andre søtsaker.

Skal vi gå en tur på senteret med våre toåringer så gir hun ungen sin en bolle i hånda med en gang vi kommer dit, slik at han skal holde ro i vogna. Selv om han sitter rolig i utgangspunktet.

Jeg vet at det kommer en dag da mitt barn vil be om det samme, og jeg ser faktisk ikke vitsen i å fore barna med drittmat.

Skrevet

Jeg har en venninne som jeg synes gir ungene sine unødvendig store mengder snop og sukker. Kanskje det er tilfelle med deg også?

Når vi er sammen er det ytterst sjelden at hun ikke forer ungene sine med boller, is, sjokolade og andre søtsaker.

Skal vi gå en tur på senteret med våre toåringer så gir hun ungen sin en bolle i hånda med en gang vi kommer dit, slik at han skal holde ro i vogna. Selv om han sitter rolig i utgangspunktet.

Jeg vet at det kommer en dag da mitt barn vil be om det samme, og jeg ser faktisk ikke vitsen i å fore barna med drittmat.

Nei, men da foreslår jeg du lar være å gi DITT barn drittmat, også lar du andre få lov til å bestemme selv hva de vil gi sine egne barn! Fatter bare ikke dette med å blande seg oppi hva andre velger å gjøre med SINE barn..

JA, dersom det er omsorgssvikt inne i bildet.. selvfølgelig skal man bry seg! Men så lenge foreldrene er omsorgsfulle og gode foreldre så skjønner jeg ikke hvorfor andre legger seg oppi hva andre gjør! bry deg om ditt barn, og la andre være få lov til å gjøre det som er riktig for SEG!

Irriterer meg over sånne "bedrevitere" som nesten ser ned på andre fordi de ikke gjør som en selv..

og NEI, jeg gir omtrent ikke barnet mitt snop eller drittmat, men jeg gidder da aldeles ikke bry meg om at min venninne gir sitt barn mer snop! Hun er en god mamma, og resten får være opp til henne og familien..

Huff...

Skrevet

Nei, men da foreslår jeg du lar være å gi DITT barn drittmat, også lar du andre få lov til å bestemme selv hva de vil gi sine egne barn! Fatter bare ikke dette med å blande seg oppi hva andre velger å gjøre med SINE barn..

JA, dersom det er omsorgssvikt inne i bildet.. selvfølgelig skal man bry seg! Men så lenge foreldrene er omsorgsfulle og gode foreldre så skjønner jeg ikke hvorfor andre legger seg oppi hva andre gjør! bry deg om ditt barn, og la andre være få lov til å gjøre det som er riktig for SEG!

Irriterer meg over sånne "bedrevitere" som nesten ser ned på andre fordi de ikke gjør som en selv..

og NEI, jeg gir omtrent ikke barnet mitt snop eller drittmat, men jeg gidder da aldeles ikke bry meg om at min venninne gir sitt barn mer snop! Hun er en god mamma, og resten får være opp til henne og familien..

Huff...

Du #8, hvis du hadde giddi å bruke øya dine så kan du lese at jeg ikke sier noenting til venninnen min, jeg synes bare det er trist og fryktelig unødvendig.

Jeg ser ikke ned på henne av den grunn, men både venninnen min og jeg har anlegg for overvekt, noe det vil være rart om barna våre ikke får også - derfor mener jeg at det er desto viktigere å innarbeide sunne matvaner hos barna.

Hilsen #7, som på ingen måte er bedreviter eller ser ned på venninnen min.

Skrevet

hahahaha, ler meg SKAKK!!! :D Ikke av HI, men du som skriver HI ikke mp gi sitt barn dritt mat, og heller ikke gi andres barn det, heheheheheheheh :D

KANONmorro, hehehe!!!!

*gjeeeeeesp*

Mulig jeg er en smuuuule overtrøttt ;))))

Skrevet

Æsj, er vel bare å drite i å ta ordre fra hu? Dessuten blir ikke barn hypre av sukker, det er en teit myte. Jeg satt å disjuterte det med en tosk selv rett før jul. Sønnen min på to år fikk julegrøt med sukker og kanel, og han kommenterte at nå kom vi til å ha han gående frem til nyttår fordi barn blir jo så hypre av sukker... sønnen min blir ikke det, og det bør jeg vel vite siden jeg er moren hans.

og dsu er moren til ditt barn, og synes ikke du det gjør noe å gi han en is om sommeren, en pepperkake i juletider osv. så gjør det da. En ting er å ikke ville gi barna sine "kosemat" hver dag, men en bolle i ny og ne osv gjør det ikke til en dårlig forelder. No worries ;)

Skrevet

Er glad dere (fleste) er enige med meg. Jeg vil jo så gjerne ta hensyn til hennes meninger også, men liker ikke å bli totalt overkjørt.. Må vel bli flinkere til å si fra:) Takk for svar!

HI

Skrevet

Er litt nysgjerrig på hvordan hun "bestemmer" at ditt barn ikke skal få sukker? Sier hun rett ut "Du får ikke lov å gi barnet ditt sukker når vi er sammen" ?

Skrevet

Synes ikke du skal la venninna di bestemmer over deg. Det er vel ikke hver dag du gir barnet ditt søtsaker og barnet får vel sundt kosthold til vanlig?

Det er alltid noen som liker og tror at de vet mer enn andre. Neste gang så sier du bare rett ut at det er ditt barn og det er du som bestemmer hva barnet skal spise. Det er deres kropp og helse og ikke hennes. Ergo, ikke hennes problem.

Skrevet

Neste gang dere er ute sammen så kjøper du en stor godtepose til begge barna. Så sier du til venninna di at "siden mitt barn skal spise den så må nesten ditt barn også det. Du bestemmer jo over mitt barn, da kan jeg bestemme over ditt barn også, eller??"

kanskje hun tar hintet og pipa får en annen lyd?? hahaha

Skrevet

Er litt nysgjerrig på hvordan hun "bestemmer" at ditt barn ikke skal få sukker? Sier hun rett ut "Du får ikke lov å gi barnet ditt sukker når vi er sammen" ?

Hun sier det ikke rett ut nei, men er litt sånn sur, og sier f.eks; "Mååå du gi han is nå, det ville IKKE jeg gjort. Ole får ikke sånn tom og unyttig mat han.. så det, kan du ikke vente til senere i dag da? Unger blir jo ville av sukker også..." OMG, kanskje jeg skal kjøpe til begge ja, men da får hun vel hetta....

HI

Gjest Jenta til Henrik
Skrevet

Hun sier det ikke rett ut nei, men er litt sånn sur, og sier f.eks; "Mååå du gi han is nå, det ville IKKE jeg gjort. Ole får ikke sånn tom og unyttig mat han.. så det, kan du ikke vente til senere i dag da? Unger blir jo ville av sukker også..." OMG, kanskje jeg skal kjøpe til begge ja, men da får hun vel hetta....

HI

Ja, det syns jeg du skal, det hadde ihvertfall jég gjort.. Men så er jeg litt full av faen også da ;)

Hilsen #15, som trykket anonym av gammel vane :P

Skrevet

Jeg har motsatt oppfatning av de fleste her. Jeg mener at man i størst mulig grad bør ta hensyn til dem man er sammen med.

Hvis barna mine, eller jeg selv, er sammen med andre som ikke kan spise visse matvarer så gjør ikke vi det heller med mindre de andre har et fullgodt alternativ. Da snakker jeg selvfølgelig ikke om folk som går på selvvalgte dietter som lavkarbo eller liknende, men om folk med alergier eller inntolleranser og om reiligion og barn som ikke får lov til å spise spessielle ting. Etter min mening er det vanlig folkeskikk.

Gjest Jenta til Henrik
Skrevet

Jeg har motsatt oppfatning av de fleste her. Jeg mener at man i størst mulig grad bør ta hensyn til dem man er sammen med.

Hvis barna mine, eller jeg selv, er sammen med andre som ikke kan spise visse matvarer så gjør ikke vi det heller med mindre de andre har et fullgodt alternativ. Da snakker jeg selvfølgelig ikke om folk som går på selvvalgte dietter som lavkarbo eller liknende, men om folk med alergier eller inntolleranser og om reiligion og barn som ikke får lov til å spise spessielle ting. Etter min mening er det vanlig folkeskikk.

Ja, men du sier det jo selv; man skal ta hensyn til de som IKKE KAN spise ting, ikke de som IKKE FåR LOV.

Tror de aller fleste her er enige i at har et barn f.eks jordbærallergi så kjøper man ikke jordbær og kooooooser seg foran dette barnet. Men er det 30 plussgrader ute, ikke kom her og si at vi skal finne oss i at ANDRE skal bestemme at vi ikke får kjøpe is til våre egne barn bare fordi den andre mora ikke vil gi det til sitt barn pga sukkerinnholdet?

I min verden må den andre mora bare bite det i seg og finne seg i at jeg gir mine barn det jeg vil, eller "krype til korset" og kjøpe is til sitt eget barn også for at det ikke skal bli urettferdig.

Skrevet

"Unger blir jo ville av sukker også..." HI

Dette argumentet som venninna di kommer med er vel motbevist. Forskning viser at hjernens opptak av sukker er konstant, altså tar den ikke opp mer sukker om man spiser en is eller ikke. Vet mange foreldre sier barna deres blir hypre av sukker, men forskningen sier det ikke er sukkeret som gjør barn hypre. Har ingen link til forskningen, HI, men si det til venninna di.

Det er også forskning som viser at den gyldne middelvei er det beste. Livet skal nytes!! Men alt med måte, selvfølgelig:)

La henne bli sur, kan jo også bare la vær å svar henne når hun starter kverna!

Skrevet

Ja, men du sier det jo selv; man skal ta hensyn til de som IKKE KAN spise ting, ikke de som IKKE FåR LOV.

Tror de aller fleste her er enige i at har et barn f.eks jordbærallergi så kjøper man ikke jordbær og kooooooser seg foran dette barnet. Men er det 30 plussgrader ute, ikke kom her og si at vi skal finne oss i at ANDRE skal bestemme at vi ikke får kjøpe is til våre egne barn bare fordi den andre mora ikke vil gi det til sitt barn pga sukkerinnholdet?

I min verden må den andre mora bare bite det i seg og finne seg i at jeg gir mine barn det jeg vil, eller "krype til korset" og kjøpe is til sitt eget barn også for at det ikke skal bli urettferdig.

Nei, jeg skriver at jeg tar hensyn til dem som ikke får lov. Voksne velger selv, men barn må følge de voksnes regler. Dette barnet tåler ikke sukker. Der synes jeg du bør stole på foreldrene (selv om det muligens er vanilin eller noe annet barnet egentlig reagerer på). Jeg synes det er dårlig gjort av deg (hvis du er HI) å la barnet sitte å se på at ditt barn spiser is ol når det selv ikke kan få.

Gjest Jenta til Henrik
Skrevet

Nei, jeg er ikke hi. Men jeg er bare dypt uenig med deg.

Skrevet

Det er greit, jeg er dypt uenig med deg også ;)

Gjest Jenta til Henrik
Skrevet

Det er greit, jeg er dypt uenig med deg også ;)

Vi får bare være enige om å være uenige ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...