Anonym bruker Skrevet 16. februar 2012 #1 Skrevet 16. februar 2012 Jeg har jobbet i butikk i snart 10 år og synes kundene har blitt mer uhøflig enn før. Ikke alle da selvfølgelig men møter på flere uhøflige kunder nå enn før. Jeg sier alltid hei og smiler men det er langt fra alle som svarer hei tilbake. Jeg takker alltid når de betaler men sjeldent noen takker når de får penger tilbake osv. Hvordan oppfører dere dere når dere er i butikk? hehe
Himmel og hav Skrevet 16. februar 2012 #2 Skrevet 16. februar 2012 Jeg takker alltid når de betaler men sjeldent noen takker når de får penger tilbake osv. Fint at du takker for at kunder handler hos deg, men hvorfor mener du at folk skal takke når de får tilbake resten av pengene sine? Når det er sagt, så tror jeg du har helt rett i at mange er langt mer kravstore og langt mindre høflige enn det som var vanlig for noen år siden. Jeg har merket det i den bransjen jeg er også, og det er ikke veldig hyggelig med folk som kommer inn og krever og forlanger, får god og gjerne ekstraservice og ikke en gang kan si takk eller hade når de går.
Gjest Morn du Skrevet 16. februar 2012 #3 Skrevet 16. februar 2012 Jeg både hilser og takker. Sier ha det og Ser ingen grunn til å ikke gjøre det.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2012 #4 Skrevet 16. februar 2012 Har to faste butikker jeg handler i, og har god oversikt over de ansatte. De som er hyggelige og hjelpsomme hilser jeg alltid på, men det er et par sure kjerringer der jeg ikke har noen problemer med å overse.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2012 #5 Skrevet 16. februar 2012 Jeg jobber selv i butikk og oppfører meg slik jeg ønsker at kundene oppfører seg i butikken jeg jobber i. Så jeg smiler, hilser og sier takk. Opplever jeg ekstra bra service, så takker jeg for det også.
LME1001 Skrevet 16. februar 2012 #6 Skrevet 16. februar 2012 Jeg svarer alltid hei når butikkdama har sagt hei. Går egentlig veldig fort ut av klesbutikker hvis ikke butikkdama sier hei/si fra hvis jeg kan hjelpe deg osv, fordi jeg føler meg lite velkommen ellers. Jeg takker når jeg får posen i handa (klesbutikk) eller pengene tilbake/kvitteringen på matbutikker. Jeg synes det stadig oftere er veldig unge jenter i butikken som ikke har noen peiling på service, og som bare står bak disken uten gjøre eller si noe. Det er synd.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 16. februar 2012 #7 Skrevet 16. februar 2012 Jeg oppfører meg som folk, også når jeg er i butikken, og sier "hei", "hade", "takk", "god helg" osv. Og det er svært sjelden at jeg treffer på butikkpersonell som ikke gjør det samme. Alt i alt så er shopping en ganske så trivelig affere :-)
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2012 #8 Skrevet 16. februar 2012 Jeg hilser, smiler og takker. Har jobbet mange år i butikk selv og hadde som mål å få alle kundene mine til å smile. Ingen lett oppgave, for det er mange som behandler deg som luft, og noen som er direkte frekke. Fikk faktisk innimellom kommentarer som gikk på at jeg sikkert var dum og blond siden jeg satt i kassa på matbutikken, dette mens jeg holdt på med masteren min innen realfag på universitetet. Synes det er vanlig folkeskikk å behandle butikkansatte bra. De er der på jobb og bruker dagene sine på yte sørvis for oss som handler der. Jeg tenker at arbeidsdagen deres blir bedre om kundene er hyggelige. Blide kunder gjorde i alle fall dagene mine i butikken bedre, og det koster svært lite å være normalt hyggelig mot alle man møter på sin vei i livet!
kaklemor Skrevet 16. februar 2012 #9 Skrevet 16. februar 2012 Jeg har jobbet i butikk i snart 10 år og synes kundene har blitt mer uhøflig enn før. Ikke alle da selvfølgelig men møter på flere uhøflige kunder nå enn før. Jeg sier alltid hei og smiler men det er langt fra alle som svarer hei tilbake. Jeg takker alltid når de betaler men sjeldent noen takker når de får penger tilbake osv. Hvordan oppfører dere dere når dere er i butikk? hehe jeg er så blid i butikken så folk tror jeg kjenner de som jobber i butikken sikkert;-) Hehe! Jeg har ingen grunn til å være sur mot dem
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2012 #10 Skrevet 16. februar 2012 Jeg takker alltid når de betaler men sjeldent noen takker når de får penger tilbake osv. Fint at du takker for at kunder handler hos deg, men hvorfor mener du at folk skal takke når de får tilbake resten av pengene sine? Når det er sagt, så tror jeg du har helt rett i at mange er langt mer kravstore og langt mindre høflige enn det som var vanlig for noen år siden. Jeg har merket det i den bransjen jeg er også, og det er ikke veldig hyggelig med folk som kommer inn og krever og forlanger, får god og gjerne ekstraservice og ikke en gang kan si takk eller hade når de går. Hvorfor mener du at hun skal takke for at de betaler for varer som de ønsker? De handler ikke for å gjøre butikken en tjeneste, men for sin egen del. Blir så oppgitt over folk som mener ansatte skal takke når de mottar penger, det er jo helt tullete. Og hvis de gjør det, så er man selvsagt like høflig tilbake. Like liten, eller like mye, grunn til å takke for at noen betaler for varene som at man får vekslepenger tilbake.
Himmel og hav Skrevet 16. februar 2012 #11 Skrevet 16. februar 2012 Jeg takker alltid når de betaler men sjeldent noen takker når de får penger tilbake osv. Fint at du takker for at kunder handler hos deg, men hvorfor mener du at folk skal takke når de får tilbake resten av pengene sine? Når det er sagt, så tror jeg du har helt rett i at mange er langt mer kravstore og langt mindre høflige enn det som var vanlig for noen år siden. Jeg har merket det i den bransjen jeg er også, og det er ikke veldig hyggelig med folk som kommer inn og krever og forlanger, får god og gjerne ekstraservice og ikke en gang kan si takk eller hade når de går. Hvorfor mener du at hun skal takke for at de betaler for varer som de ønsker? De handler ikke for å gjøre butikken en tjeneste, men for sin egen del. Blir så oppgitt over folk som mener ansatte skal takke når de mottar penger, det er jo helt tullete. Og hvis de gjør det, så er man selvsagt like høflig tilbake. Like liten, eller like mye, grunn til å takke for at noen betaler for varene som at man får vekslepenger tilbake. Som ekspeditør er det ganske naturlig at man takker en kunde for handelen, synes jeg. For som kunde kan man gjerne velge mellom flere butikker, mens butikken er avhengig av et godt forhold til kundene.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2012 #12 Skrevet 16. februar 2012 Jeg takker alltid når de betaler men sjeldent noen takker når de får penger tilbake osv. Fint at du takker for at kunder handler hos deg, men hvorfor mener du at folk skal takke når de får tilbake resten av pengene sine? Når det er sagt, så tror jeg du har helt rett i at mange er langt mer kravstore og langt mindre høflige enn det som var vanlig for noen år siden. Jeg har merket det i den bransjen jeg er også, og det er ikke veldig hyggelig med folk som kommer inn og krever og forlanger, får god og gjerne ekstraservice og ikke en gang kan si takk eller hade når de går. Hvorfor mener du at hun skal takke for at de betaler for varer som de ønsker? De handler ikke for å gjøre butikken en tjeneste, men for sin egen del. Blir så oppgitt over folk som mener ansatte skal takke når de mottar penger, det er jo helt tullete. Og hvis de gjør det, så er man selvsagt like høflig tilbake. Like liten, eller like mye, grunn til å takke for at noen betaler for varene som at man får vekslepenger tilbake. Som ekspeditør er det ganske naturlig at man takker en kunde for handelen, synes jeg. For som kunde kan man gjerne velge mellom flere butikker, mens butikken er avhengig av et godt forhold til kundene. Begge parter vet at kunden kun handler der av egeninteresse, det blir for dumt at voksne mennesker skal stå der og takke for noe slikt. Business fra begge sider, enkelt og greit. Det er ikke av vennlighet at kunden ikke har gått til en annen butikk.
Himmel og hav Skrevet 16. februar 2012 #13 Skrevet 16. februar 2012 Jeg takker alltid når de betaler men sjeldent noen takker når de får penger tilbake osv. Fint at du takker for at kunder handler hos deg, men hvorfor mener du at folk skal takke når de får tilbake resten av pengene sine? Når det er sagt, så tror jeg du har helt rett i at mange er langt mer kravstore og langt mindre høflige enn det som var vanlig for noen år siden. Jeg har merket det i den bransjen jeg er også, og det er ikke veldig hyggelig med folk som kommer inn og krever og forlanger, får god og gjerne ekstraservice og ikke en gang kan si takk eller hade når de går. Hvorfor mener du at hun skal takke for at de betaler for varer som de ønsker? De handler ikke for å gjøre butikken en tjeneste, men for sin egen del. Blir så oppgitt over folk som mener ansatte skal takke når de mottar penger, det er jo helt tullete. Og hvis de gjør det, så er man selvsagt like høflig tilbake. Like liten, eller like mye, grunn til å takke for at noen betaler for varene som at man får vekslepenger tilbake. Som ekspeditør er det ganske naturlig at man takker en kunde for handelen, synes jeg. For som kunde kan man gjerne velge mellom flere butikker, mens butikken er avhengig av et godt forhold til kundene. Begge parter vet at kunden kun handler der av egeninteresse, det blir for dumt at voksne mennesker skal stå der og takke for noe slikt. Business fra begge sider, enkelt og greit. Det er ikke av vennlighet at kunden ikke har gått til en annen butikk. Nei, det er mulig, men vennlighet og høflighet kan gjøre at kunden kommer tilbake igjen.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2012 #14 Skrevet 16. februar 2012 Jeg takker alltid når de betaler men sjeldent noen takker når de får penger tilbake osv. Fint at du takker for at kunder handler hos deg, men hvorfor mener du at folk skal takke når de får tilbake resten av pengene sine? Når det er sagt, så tror jeg du har helt rett i at mange er langt mer kravstore og langt mindre høflige enn det som var vanlig for noen år siden. Jeg har merket det i den bransjen jeg er også, og det er ikke veldig hyggelig med folk som kommer inn og krever og forlanger, får god og gjerne ekstraservice og ikke en gang kan si takk eller hade når de går. Hvorfor mener du at hun skal takke for at de betaler for varer som de ønsker? De handler ikke for å gjøre butikken en tjeneste, men for sin egen del. Blir så oppgitt over folk som mener ansatte skal takke når de mottar penger, det er jo helt tullete. Og hvis de gjør det, så er man selvsagt like høflig tilbake. Like liten, eller like mye, grunn til å takke for at noen betaler for varene som at man får vekslepenger tilbake. Som ekspeditør er det ganske naturlig at man takker en kunde for handelen, synes jeg. For som kunde kan man gjerne velge mellom flere butikker, mens butikken er avhengig av et godt forhold til kundene. Begge parter vet at kunden kun handler der av egeninteresse, det blir for dumt at voksne mennesker skal stå der og takke for noe slikt. Business fra begge sider, enkelt og greit. Det er ikke av vennlighet at kunden ikke har gått til en annen butikk. Nei, det er mulig, men vennlighet og høflighet kan gjøre at kunden kommer tilbake igjen. Noe man ikke er spesielt interessert i dersom kunden er uhøflig, med mindre man eier butikken. Jeg har selv jobbet i butikk, og noe av det latterligste jeg visste om var sure kunder som truet med aldri å handle der mer. Det var jo utelukkende positivt for min del!
Himmel og hav Skrevet 16. februar 2012 #15 Skrevet 16. februar 2012 Jeg takker alltid når de betaler men sjeldent noen takker når de får penger tilbake osv. Fint at du takker for at kunder handler hos deg, men hvorfor mener du at folk skal takke når de får tilbake resten av pengene sine? Når det er sagt, så tror jeg du har helt rett i at mange er langt mer kravstore og langt mindre høflige enn det som var vanlig for noen år siden. Jeg har merket det i den bransjen jeg er også, og det er ikke veldig hyggelig med folk som kommer inn og krever og forlanger, får god og gjerne ekstraservice og ikke en gang kan si takk eller hade når de går. Hvorfor mener du at hun skal takke for at de betaler for varer som de ønsker? De handler ikke for å gjøre butikken en tjeneste, men for sin egen del. Blir så oppgitt over folk som mener ansatte skal takke når de mottar penger, det er jo helt tullete. Og hvis de gjør det, så er man selvsagt like høflig tilbake. Like liten, eller like mye, grunn til å takke for at noen betaler for varene som at man får vekslepenger tilbake. Som ekspeditør er det ganske naturlig at man takker en kunde for handelen, synes jeg. For som kunde kan man gjerne velge mellom flere butikker, mens butikken er avhengig av et godt forhold til kundene. Begge parter vet at kunden kun handler der av egeninteresse, det blir for dumt at voksne mennesker skal stå der og takke for noe slikt. Business fra begge sider, enkelt og greit. Det er ikke av vennlighet at kunden ikke har gått til en annen butikk. Nei, det er mulig, men vennlighet og høflighet kan gjøre at kunden kommer tilbake igjen. Noe man ikke er spesielt interessert i dersom kunden er uhøflig, med mindre man eier butikken. Jeg har selv jobbet i butikk, og noe av det latterligste jeg visste om var sure kunder som truet med aldri å handle der mer. Det var jo utelukkende positivt for min del! Burde ikke din lojalitet som ansatt være hos butikkeier? Uten kunder ingen butikk, og ingen jobb Når det er sagt så synes jeg absolutt at man som kunde kan forvente høflig og hyggelig service. At kunder bør være hyggelige synes jeg også, men det er tross alt ikke de som har valgt seg et serviceyrke.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2012 #16 Skrevet 17. februar 2012 Noe man ikke er spesielt interessert i dersom kunden er uhøflig, med mindre man eier butikken. Jeg har selv jobbet i butikk, og noe av det latterligste jeg visste om var sure kunder som truet med aldri å handle der mer. Det var jo utelukkende positivt for min del! Burde ikke din lojalitet som ansatt være hos butikkeier? Uten kunder ingen butikk, og ingen jobb Enig at lojaliteten burde være hos butikkeier. Trasig at noen ansatte har en sånn innstilling, ingen ansvarsfølelse, de finner seg bare ny jobb.
Gjest Hercule Poirot Skrevet 17. februar 2012 #17 Skrevet 17. februar 2012 #14 Du skal ikke kimse av at en kunde "truer" med å ikke handle i butikken mer, gitt. Opplegget er jo at kunden helt sikkert forteller om opplevelsen i butikken til sine venner og negativ omtale har en tendens til å spre seg. Fort. Dessuten, det å vise normal høflighet, helt vanlig folkeskikk, tilsier at man både hilser og takker, både som kunde og ekspeditør.
Gjest Lykkeliggift_ Skrevet 17. februar 2012 #18 Skrevet 17. februar 2012 Hvorfor er det galt å si "takk" for at man får pengene tilbake? Si du kommer sliten fra jobb, gjerne stresset og ser litt morsk ut. Kassepersonell har gjerne hatt vakt allerede i mange timer, gjerne med køer, stress og kravstore kunder som er sint på et eller annet hjemme eller på jobb, og lar det gå utover den uskyldige ekspeditøren. Likevel, møter man som regel et smilende fjes bak kassa, som viser interesse for DEG som kunde. Som er hyggelig uansett hvilket ansiktsuttrykk du har og hvor stressa du er. Personen hilser og sier "takk", spør om medlemskap og pose. Selvfølgelig skal man både si hei, takk og ha det.
Lille- MO Skrevet 17. februar 2012 #19 Skrevet 17. februar 2012 jeg sier både hei, takk, nei takk til kvittering, og hade. men opplever ofte sure ekspeditører da.. som ikke ser på meg når jeg kommer i kassa, og ikke sier annet enn "det ble .... kr" eller at de står å skravler privat høylytt mens jeg står der og venter på å bli ferdig. så her er det nok like mange uhøflige begge veier tenker jeg eneste gangen jeg var litt smågrinete mot en i butikken var når hun gjorde alt feil i kassa så ventetiden ble litt for lang for en høygravid sliten en med styggvond bekkenløsning.. hehe..
Cruella De Vil Skrevet 17. februar 2012 #20 Skrevet 17. februar 2012 Jeg både hilser og takker når jeg er i butikken, jeg synes det er en selvfølge, rett og slett normal høflighet. For lenge siden, når jeg var student, jobbet jeg på 7-Eleven, og der lærte vi at vi skulle hilse på alle kunder som kom inn. Det er preventivt mot tyveri, men det er jammen hyggelig også, arbeidsdagen ble så mye bedre med hyggelig hilsing på kunder enn å stå stille bak disken... Nå opplever jeg at det er endel unge ansatte i butikker som ikke er så flinke til å hilse og takke og som rett og slett er uhøflige, de er kanskje rett og slett "for kule"? Det er uheldig, men er kanskje et resultat av at det er så lett å få jobb nå? Hvis arbeidsmarkedet strammes inn litt, blir det vel litt større krav til de ansatte, og alle må skjerpe seg litt. Stort sett opplever jeg hyggelige butikkansatte, altså, men jeg har som sagt merket en negativ trend ift unge ansatte i det siste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå