Gå til innhold

Hjelp til mat og kaker i barnebursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min skal feire bursdag for første gang etter at han begynte på skolen i høst. Har funnet ut at det er en del allergier og sånt i klassen hans så lurer på hva jeg skal lage av mat og kaker.

Det er 2 stk med glutenallergi, 1 med melkeinntolleranse, 1 med nøtteallergi og 3 stk som ikke spiser svin.

Hva hadde dere servert?

Tenkte litt på å servere kyllingfilet og pasta. Hvis det finnes pasta uten gluten og melk da? Noen som vet? Hva med kaker?

Ikke lett det her men vil gjerne gjøre et godt inntrykk og lage noe alle kan spise og vil ikke ha noen som blir syke etter å ha spist hos meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Foreldre til barn med allergier pleier å sende med mat til ungene sine selv... Kan jo ikke stå å lage 100 forskjellige retter fordi noen ikke tåler det og det og andre ikke kan spise for det er urenslig osv. Lag det gutten din vil ha så får de som vil og kan spise det.

Skrevet

Kylling og kalkun pølser og glutenfrie muffinser :)

Finnes som 1-2-3 blanding. Veldig enkelt og greit!!

Gjest irismor
Skrevet

Toro har sjokoladekake og sjokolademuffins uten gluten og melk.

Sjekk ut kyllingpølser om de er gluten og melke frie. Finnes lomper uten gluten.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Bak akkurat den kanten du selv ønsker, men bytt ut hvetemel med fint durummel (det er glutenfritt) bokhvetemel går også bra også glutenfritt. Om det skal melk i kaken bruker du i steden soyamelk:) blir like godt det :) server kyllingpølser :)

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Bak akkurat den kanten du selv ønsker, men bytt ut hvetemel med fint durummel (det er glutenfritt) bokhvetemel går også bra også glutenfritt. Om det skal melk i kaken bruker du i steden soyamelk:) blir like godt det :) server kyllingpølser :)

Skrevet

Gele er veldig greit. Koster omtrent ingenting og pleier å være poppulært hos alle. Vaniljesaus kan de som vil ta.

Skrevet

Sønnen min skal feire bursdag for første gang etter at han begynte på skolen i høst. Har funnet ut at det er en del allergier og sånt i klassen hans så lurer på hva jeg skal lage av mat og kaker.

Det er 2 stk med glutenallergi, 1 med melkeinntolleranse, 1 med nøtteallergi og 3 stk som ikke spiser svin.

Hva hadde dere servert?

Tenkte litt på å servere kyllingfilet og pasta. Hvis det finnes pasta uten gluten og melk da? Noen som vet? Hva med kaker?

Ikke lett det her men vil gjerne gjøre et godt inntrykk og lage noe alle kan spise og vil ikke ha noen som blir syke etter å ha spist hos meg.

Kyllingfilet og pasta er jo en høydare, finnes glutenfri pasta.

På pølser må du være litt forsiktig - her kan du brenne deg på både melk og gluten, så sjekk bakpå pakningen på de med kylling.

Ville ellers servert masse muffins laget med glutenfri ferdigblanding, med soya som melkeerstatter, gjerne med topping av melis, konditorfarge og vann.

Gele er også topp. Her kan du lett kjøpe slik vaniljesaus du koker opp selv, og bare erstatte melken med soya. Smaker faktisk bedre.

Du kan også lage sjokoladepudding med soya istedet!

Muffinsrøra kan jo brukes som kakedeig om du vil bake kake, bare stek litt lengre i ovnen og på noen grader svakere.

Det er faktisk veldig lett å ordne slik bursdag om man får gode tips på hva man skal bytte ut ting med, og tenker litt annerledes, ikke veldig komplisert, men faktisk like enkelt!

Tenk;

Melk - soyamelk

Gluten - glutenfrie mixer

Egg - eggerstatning (kjøpes ofte på rema)

Pasta - glutenfri pasta

Og de som ikke tåler hveteproteinet, men tåler gluten kan bruke spelt - her er det bare å bytte ut hvetemel i oppskriften med siktet spelt (obs - ikke glutenallergikere!!!)

Skrevet

Gelé inneholder vel gelatin som igjen inneholder svin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...