Gå til innhold

Spørsmål til ikke-hundeeiere.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Til dere som er redd hunder og dere uten hund.

Om dere ser en stor hund med munnkurv, føler dere det tryggere da og at eier tar ansvar, eller tenker dere at den hunden må være farlig siden den bruker munnkurv?

Er ang debatt om mellomstore/store hunder skal ha munnkurv når de ferdes blant mennesker. Noen mener at det vil skape større skrekk blant de som ikke har hund.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at den må være ute av kontroll på et vis, og ikke nødvendigvis farlig, men at den KAN finne på å bite, og derfor må ha munnkurv. Jeg synes synd i slike hunder, og mener at de burde få hjelp, type cæsar millan (?) hjelp, så de blir rolige og avbalanserte nok til ikke å trenge denne behandlingen...

Skrevet

Jeg har ikke hund, og er ikke redd for hunder, men jeg tenker jo automatisk at om jeg møter en hund med munnkurv så er det fordi hunden har en tendens til å fly på folk/ andre hunder, og at eieren ikke har kontroll på denne kappsaga på fire bein.

Skrevet

Jeg har ikke hund (men ønsker meg veldig en hund når omstendighetene tillater det) og må ærlig si at hunder med munnkurv synes jeg er litt skumle. Jeg tenker at de er aggressive og at eier ikke har kontroll på dem.

Skrevet

Jeg tenker som de andre her at munnkurv betyr potensielt farlig hund.

Skrevet

Må henge meg på de andre som skriver her. En hund med munnkurv tenker jeg at i alle fall ikke er en snill og rolig hund. Jeg holder avstand fra hunder generelt, ikke fordi jeg er redd dem, men jeg liker dem ikke. En hund med munnkurv holder jeg enda lengre avstand fra. Og jeg ville holdt barn enda lenger unna den.

Skrevet

Jeg har aldri hatt hund, men tror da ikke at de er farlige. Man kan jo lese mye av å se på en hund. Kroppsspråket til en hund er da ikke så vanskelig. Jeg har katt og andre dyr, så jeg er vant til nonverbalt dyrespråk, selv om hunder har sitt.

Jeg traff på en mann med en eller annen kraftig og tettbygd "kamphund"-rase på tur en gang, og hunden viste med hele kroppen at den var snill, og så klart var den det. Jeg klappet og koste litt med den, og da sa eieren at det var slettes ikke vanlig at folk reagerte sånn. Jeg leste bare hundens kroppsspråk, og normalt sett stemmer dette. Om ikke hunden har STORE psykiske problemer, eller eieren ikke har peiling ;)

Har du munnkurv på hunden, så gir det STERKE signaler om problemhund. Og da er det egentlig "problemeier", og ikke problemhund, sånn under overflaten. Eller en lat eier, som ikke har giddet oppdragelsen som følger med det å ha et kjæledyr.

Her i nabolaget er det mange store hunder, og jeg klarer faktisk å få dem til å høre på meg. En av eierne har litt problemer med å sette seg i respekt hos hunden sin(en Shæfer), men den hører faktisk på de få "ordrene" jeg gir. Som å sitte før jeg koser og klapper. Merkelig, men det sier meg at hva mennesker utstråler, er det som leder hunder i rett retning.

Skrevet

Jeg har hund, stor dobermann faktisk. For noen år siden måtte jeg bruke grime på henne etter en operasjon på halsen som gjorde at jeg ikke kunne bruke halsbånd eller sele. Og folk trodde det var en munnkurv, jeg har aldri noen gang fått så mange stygge blikk, og stygge kommentarer! Og snille hunden min som tror alle mennesker er super snille og som elsker barn! Jeg håper virkelig ikke det blir regler om bruk av munnkurv på hund. Burde heller være test for å se om man burde få ha hund...

Skrevet

Hvis jeg hadde møtt en hund med munnkurv så hadde jeg, som de fleste andre her, tenkt at denne hunden er spesielt farlig eller aggresiv. Hadde det derimot vært påbudt så hadde det jo vært likt for alle så da hadde jeg kanskje ikke reagert så sterkt på det.

Skrevet

Virkelig ingen av dere som kan tenke at munnkurven er for å hindre slossing med nedre hunder. Og at problemet oppstod av angrep av løshund som valp?

Det er nemlig veldig vanlig!

Skrevet

Jeg ville tenkt at hunden antagelig er litt ekstra skummel.

Synes de fleste hundeeiere er flinke og ansvarlige, men det finnes unntak. Naboen her har en hun på størrelse med en stor boerder collie (eller hvordan det nå skrives), og den går veldig ofte løs utenfor. Minstegutten min er livredd for den og tør ikke å gå ut når den er ute. Flott...

Skrevet

Jeg bryr meg ikke om hunden har munnkurv eller ikke.

Jeg bryr meg derimot om hunden går i bånd!!!!!!

Skrevet

Jeg lurer på hvorfor store og mellomstore hunder skal ha munnkurv og ikke de små. Det er jo ofte de små hundene som er sintest selvom selvfølgelig de fleste av de bare er snille også.

Jeg er egentlig veldig glad i hunder, men blir skeptisk til dem hvis de har munnkurv. Hvis de er så ustabile at det er behov for det, uavhengig av om det er andre hunder eller folk de evt angriper, så burde man vurdere om det er riktig at de skal gå rundt i det hele tatt...

Skrevet

Jeg er redd for hunder uansett og vil heller at det ikke skal være mulig for dem å bite meg og mine barn enn at de skal se tryggere ut....

Skrevet

Yrild, litt sånn jeg også tenker. Vet det er flere som bruker munnkurv på hunden sin rett og slett pga trygghet ift de som er redde.

Også må man i tillegg ha i bakhodet at det kan være mange grunner til at hunden har munnkurv. Vet en som spiser alt den finner og ble dødssyk, klarte å redde hunden, men forhindrer at det skjer igjen.

Skrevet

Var hundeeier til verdens snilleste tispe, men hun ble så nervøs når vi var ute spesielt blandt barn som gjerne ville klappe så jeg satte munnkurv på henne. Det hjalp oss mye fordi folk holdt avstand fra henne og hun fikk gå ifred dermed fikk bygd opp igjen litt selvtillit.

Nå har vi ingen hunder lenger og hvis jeg ser en hund med munnkurv så vet jeg at hundeeier tar ansvar for dyret sitt om det er for å skåne andre eller hunden selv.

Synes det er mye mer ubehagelig å møte en liten jappebikkje som utviser tydlig aggresiv adferd mens eieren bedyrer at kreket er ikke er farlig.

Skrevet

Skjønner at det kan være mange grunner til munnkurv, men tenker likevel at den er uforutsigbar/skummel og går helst omveier hvis jeg ser en med det :S

Skrevet

Jeg er egentlig ikke redd for hunder, men hadde tenkt at hunden kan være farlig om den hadde munnkurv. Hadde tenkt at det var en grunn til munnkurven og blitt veldig skeptisk.

Skrevet

Har ikke hund. Har ikke helt hundeangst, men det tar lang tid før jeg blir trygg på en hund.

Jeg bryr meg ikke om, eller tenker over, om en hund har munnkurv. Kan være mange grunner til det. Eneste jeg bryr meg om er at hundene går i bånd!

Skrevet

Jeg er redd rotwhailere (samma hvordan det skrives, dere skjønner sikkert hva jeg mener ;)...)

Hadde nesten en stor sånn hoppende på meg da jeg var lita, og denne hunden var ekstremt aggresiv. (Han ble etter ryktene avlivet pga aggresjon, folk hadde anmeldt eieren pga hunden)

Ser jeg en slik rase unngår jeg den helst, men kan hilse på den. Har den munnkurv holder jeg meg langt unna... Munnkurv er et tegn på aggresjon for meg, og da hoder jeg meg unna. Uansett rase.

Skulle det ha vært påbudt med munnkurv på hund, så skulle det ha vært på de her pittesmåe krapylan som er skikkelig aggresiv. På hundeviskeren så feipte Cecar med at grunnen til at folk hadde chiwawa (eller noe sånt) var for at han skulle ha jobb :P

Skrevet

Til dere som er redd hunder og dere uten hund.

Om dere ser en stor hund med munnkurv, føler dere det tryggere da og at eier tar ansvar, eller tenker dere at den hunden må være farlig siden den bruker munnkurv?

Er ang debatt om mellomstore/store hunder skal ha munnkurv når de ferdes blant mennesker. Noen mener at det vil skape større skrekk blant de som ikke har hund.

At den trenger munnkurv av en eller annen grunn.

Tryggere fordi eieren ser ut til å ha kontroll, mindre trygt fordi hunden ser ut til å trenge det. Egentlig hipp som happ altså, men trenger den munnkurv må den ha det.

Skrevet

Jeg tror det er noe galt med hunden , ev eieren.

Skrevet

Hm, tja, jeg har hund selv, en svæææær hund. Og selv om jeg vet at det er mange grunner til at hunder har munnkurv- ikke alle fordi de er aggressive-, så skal jeg faktisk innrømme at jeg fort kunne tenkt at denne hunden hadde problemer av noe slag (evt at eieren hadde problemer med å kontrollere hunden sin).

Fort å tenke sånn at en snill og grei hund ikke hadde trengt noe slikt, selv om det ikke alltid er sannheten.

Skrevet

Hvis jeg hadde sett en hund med munnkurv, ville jeg tenkt at den var en "problemhund" og derfor måtte passes ekstra på. Det er kanskje ikke riktig, men det er det jeg ville tenkt. ;)

Personlig er jeg ikke redd for hunder, men jeg har vært det, og jeg kjenner andre som er det. Alle som har hatt en eller annen fobi vet hvor grusomt det er å bli redd på den måten, velbegrunnet eller ei. Munnkurv hjelper nok ikke mot en slik angst, men hvis hunden er i bånd, føler nok de som er redd for hunder seg litt tryggere og tør å ferdes ute.

Skrevet

Jeg er redd hund, og kan ikke fordra dem. Så lenge de går i bånd gir jeg egentlig pokker i hva de ellers har på kroppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...