Gå til innhold

Hvorfor kumelk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er ett år om ikke for lenge og vi ammer enda 4-5 ganger om dagen og et par gang om natten ved behov. Hun vokser helt greit, og selv om hun er ei lita jente har vi ikke noe problemer der i gårde. Hun spiser også 3 måltider fast føde, og vi er i ferd med å introdusere et fjerde.

Da vi var på timånederskontroll snakket HS om kumelk. Kumelk er jo sunt og bra, og når hun er året vil jeg at hun skal få smake og bli såpass vant til smaken at hun kan drikke det senere, men samtidig skjønner jeg ikke helt hvorfor HS stresser så med det når jeg fremdeles ammer?

Morsmelk er bedre enn kumelk på alle områder, det inneholder en skikkelig vitaminboost og det er også helt 100% gratis. Hva er greia? Melka mi er jo mye bedre for henne enn kumelka! Jeg vet jo at ikke alle ønsker å amme så lenge, og det er noen som synes det er vanskelig nok å amme til de fyller året, men når jeg sitter der og forteller at vi har et kjemebra ammeforhold og melka mi holder godt den, hvorfor skal hun da insistere på at kumelk er så viktig og bla bla bla?

Det finnes alt for lite informasjon og kunnskap generelt på helsestasjonene om amming utover ett år, og det er veldig synd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rådene er vel tilpasset det som er vanlig, og mange går tilbake i jobb når babyene passerer ett år. Og da må de drikke kumelk i barnehagen. Tanken er vel at de skal venne seg gradvis til det.

Det er nok også en tanke bak at mora sliter seg ut ved å amme om nettene, selv om hun ikke tror det selv.

Skrevet

Det er vel ingen som MÅ drikke kumelk bortsett fra kalver. Særnorsk fenomen det at man absolutt skal trøkke på folk kumelk når det er noe som vi faktisk kan klare oss helt fint uten.

Fortsett med morsmelk så lenge du kan du!

Skrevet

Nå er det jo ikke nattamming det er snakk om da, men amming etter året (alternativt etter andre året også). Jeg ammer om natta fordi hun er såpass liten og fordi om hun først våkner er det ganske lett å få henne til å sovne igjen på den måten. For meg også, for den saks skyld.

Vil fortsette ammingen og la henne bli vant til kumelk for smakens skyld, men siden hun ikke skal begynne i barnehage før hun er 17 måneder er ikke det så viktig uansett.

Skrevet

Kumelk er norks tradisjon. Det er vel eneste grunnen. Helsesøtre følger stort sett boka, og det kan være irriterende mange ganger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...