Gå til innhold

Å bli ung mor..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fikk barn som 20-åring. Nå i disse dager er det veldig ungt, selvom jeg var både myndig og ferdig med vgs.

På den tiden husker jeg det svermet av debatter rundt ung mor vs eldre mor. Mange skrev at det var stor forskjell på å bli mor som 20-åring og som 30-åring, og da kontret jeg alltid med å skrive "det kan ikke sammenlignes siden du da allerede har erfaring med å være forelder. Selvsagt er du da tryggere i rollen din når du får barn nr to". Jeg følte meg så utrolig sikker på det jeg gjorde, jeg var så voksen, ansvarsfull og visste alt i verden. Og livserfaring som alle pratet om? Pøh, jeg hadde bodd et år i utlandet og lært mye med det. Det var da nok i massevis.

Nå forstår jeg hva de "eldre" mødrene pratet om. Jeg nærmer meg 30 år og det kan ikke engang beskrives hvilken utviklingsreise jeg har vært gjennom de siste ni årene. Når jeg treffer yngre gravide eller yngre mødre nå, ser jeg det samme i dem som jeg hadde i meg for ti år siden. Absolutt pågangsmot og mange fornuftige tanker. Men også en naivitet og uerfarenhet.

Når alt kommer til alt vil jeg aldri anbefale noen å bli en ung mor. Uansett hvordan forholdene ligger til rette for det. Og hva jeg ville med dette innlegget? Aner ikke. Jeg begynte bare å fundere på det da jeg nylig jobbet med en gravid 20-åring.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er din erfaring, og den skal jo ingen ta fra deg. Selv fikk jeg barn som 20åring og to til i løpet av de neste årene. Jeg har aldri angret og for meg var det helt rett. Jeg er forøvrig eldre enn deg :-) Kanskje noe skjer på de neste 10 årene i ditt liv som gjør at du revurderer... Har aldri følt det sånn.

Skrevet

Ok, så du mener at alle som blir gravid før de er 30 bør ta abort? Eller at de som er under 30 er dårlige mødre? jeg fikk selv barn som 21- og 24-åring. Har aldri festet, drukket alkohol, røyka eller hatt barnevakt i hytt og pine. Fulgt opp alle barnehageaktiviteter, trening, senere lekser, og fullførte utdanning samtidig som jeg hadde barn, og fikk meg bra jobb. Ikke alle er naive og dumme i midten av 20-årene, modenhet har ingen aldersgrense.

Skrevet

Jeg har da aldri sagt at jeg selv har vært en dårlig mor ;) Jeg røyker ikke, drikker ikke, fester så sjelden at det ikke kan regnes med omtrent, har sjelden barnevakt, og følger opp barna like godt som alle andre. Hvis du nå syns dette er kriteriene for å være en god mor. Vi lever et stabilt familieliv på lik linje med alle andre.

Jeg mener heller ikke at ingen skal få lov til å bli unge mødre, selvom jeg selv ikke vil anbefale det. Og jeg antar naturligvis at begge dere er nettopp unge mødre. Nei, alle er ikke dumme som 20-åringer, men jeg tror de fleste er naive på ulike måter. Spesielt de som faktisk får barn i den alderen. De mangler ganske enkelt den livserfaringen man har tilegnet seg når man blir eldre.

Skrevet

Ok, så du mener at alle som blir gravid før de er 30 bør ta abort? Eller at de som er under 30 er dårlige mødre? jeg fikk selv barn som 21- og 24-åring. Har aldri festet, drukket alkohol, røyka eller hatt barnevakt i hytt og pine. Fulgt opp alle barnehageaktiviteter, trening, senere lekser, og fullførte utdanning samtidig som jeg hadde barn, og fikk meg bra jobb. Ikke alle er naive og dumme i midten av 20-årene, modenhet har ingen aldersgrense.

Helt enig med deg, modenhet har ingen aldersgrense. Fikk første barn da jeg var 20 og andre da jeg var 22 år. Er nå 25 år og angrer ikke ett sekund på at jeg ble ung mor.

Skrevet

jaa, sånn er livet.

Jeg ble ung mor. å nå kunne jeg ikke ha tengt meg til å fått min første når jeg nermer meg 30.

Nå er vi en familie på 4 stk, å har det velig bra sammen. Når jeg tenker tilbake på da jeg fikk nr 1, var jeg jo både ung og uerfaren. Men jeg er "stolt" på en måte. Vi klarte oss kjempebra :)

Men, når det er sakt så snbefaler jeg ingen å "peise på" å få barn så ung som jeg var. Har en svigersøster som ønsker seg barn, å hun er 18år. "nei nei nei, jente. Du har good tid! kos dere som kjærester noen år til!"

Skrevet

Problemet hvis folk venter til over 30 før de får barn, er at de ikke kan få like mange barn som de i utgangspunktet ønsker, pga alderen. Jeg som skrev om mine erfaringer som 21- og 24-åring. Er i dag i 30-årene, og kan ikke tenke meg at jeg hadde klart å begynne med baby nr 1 nå. Forresten, etter å ha gått på fødselsforberedende kurs med 30-åringer har jeg sett like mange naive og hjelpesløse damene i 30- som i 20-årene. Man kan lese seg opp på utvikling, forholdsregler og andre ting ift barnet bare man er interessert nok til å vie det tid. Uansett om man er 20 eller 35.

Skrevet

jaa, sånn er livet.

Jeg ble ung mor. å nå kunne jeg ikke ha tengt meg til å fått min første når jeg nermer meg 30.

Nå er vi en familie på 4 stk, å har det velig bra sammen. Når jeg tenker tilbake på da jeg fikk nr 1, var jeg jo både ung og uerfaren. Men jeg er "stolt" på en måte. Vi klarte oss kjempebra :)

Men, når det er sakt så snbefaler jeg ingen å "peise på" å få barn så ung som jeg var. Har en svigersøster som ønsker seg barn, å hun er 18år. "nei nei nei, jente. Du har good tid! kos dere som kjærester noen år til!"

Jeg var foressten 18 og 21 år da ungene kom :)

og bare for å ha det sakt med en gang, før jeg blir helt dømmt, jeg har en utdannelse, til og med en høyskoleutdannelse. ;)

Skrevet

Jeg tror du har mye rett. Min mor fikk mrg da hun var 20. Selv om hun gjorde mye bre skulle jeg ønsket hun hadde ventet (med untak av at det da ikke hadde blitt jeg sm ble født). Hun ble så mye mer moden og tok så mange bedre beluttninger da hun ble noen år eldre. Jeg misunner ofte søsteren min som ble født 5 år senere. De årene betød mye, men det kan jeg ikke fortelle min mor.

Skrevet

Jeg fikk barn som 20-åring. Nå i disse dager er det veldig ungt, selvom jeg var både myndig og ferdig med vgs.

På den tiden husker jeg det svermet av debatter rundt ung mor vs eldre mor. Mange skrev at det var stor forskjell på å bli mor som 20-åring og som 30-åring, og da kontret jeg alltid med å skrive "det kan ikke sammenlignes siden du da allerede har erfaring med å være forelder. Selvsagt er du da tryggere i rollen din når du får barn nr to". Jeg følte meg så utrolig sikker på det jeg gjorde, jeg var så voksen, ansvarsfull og visste alt i verden. Og livserfaring som alle pratet om? Pøh, jeg hadde bodd et år i utlandet og lært mye med det. Det var da nok i massevis.

Nå forstår jeg hva de "eldre" mødrene pratet om. Jeg nærmer meg 30 år og det kan ikke engang beskrives hvilken utviklingsreise jeg har vært gjennom de siste ni årene. Når jeg treffer yngre gravide eller yngre mødre nå, ser jeg det samme i dem som jeg hadde i meg for ti år siden. Absolutt pågangsmot og mange fornuftige tanker. Men også en naivitet og uerfarenhet.

Når alt kommer til alt vil jeg aldri anbefale noen å bli en ung mor. Uansett hvordan forholdene ligger til rette for det. Og hva jeg ville med dette innlegget? Aner ikke. Jeg begynte bare å fundere på det da jeg nylig jobbet med en gravid 20-åring.

" Når alt kommer til alt vil jeg aldri anbefale noen å bli en ung mor. Uansett hvordan forholdene ligger til rette for det. "

Jeg er 22 år, gift, eier eget hus, fast 100% stilling og fikk førstemann i fjor.

Så du anbefaler faktisk heller at jeg burde ventet pga alderen og selvom alt ligger til rette å få barn?

Kunne ikke valgt bedre tidspunkt å få barn nettopp fordi vi ville sette et barn til verden og dele livet med barnet.

Jeg kan anbefale deg;

Ikke anbefal når andre skal ha barn. For det er aldri riktig tidspunkt for når mirakelet skjer men når det skjer så skal de vordende foreldrene selv vite om det er riktig.

Det var min mening

Skrevet

Jeg er uenig med deg. Jeg er 31 år nå og har fire barn, og jeg ser ingen grunn til å fraråde andre til å bli foreldre i ung alder dersom forholdene ligger til rette for det. Jeg var riktig nok ett år eldre enn deg, 21 år, da jeg jeg fikk min første, men jeg har aldri angret på det. Fikk nr 4 som 28 åring og synes det er herlig å være så ung, med så "stor" barneflokk og ferdig med småbarnstiden.

Jeg har modnet og forandret meg masse fra jeg var 21 år, men jeg mener fortsatt at mange 20-åringer er moden nok til å få barn. Selv om det går an å bli enda mer moden, så er de moden nok. Ikke alle så klart, synes ikke alle 30 åringer er moden nok heller faktisk, men mange er moden nok i 20-års alderen.

Når jeg blir 40 år, så synes jeg sikkert at jeg er blitt enda mer moden og erfaren, så spørsmålet blir jo egentlig: Hvor moden og erfaren bør man være før man får barn? Jeg tenker at for mange vil starten av 20-årene være moden nok :) Man modner jo med oppgaven også.

Skrevet

Jeg er uenig med deg. Jeg er 31 år nå og har fire barn, og jeg ser ingen grunn til å fraråde andre til å bli foreldre i ung alder dersom forholdene ligger til rette for det. Jeg var riktig nok ett år eldre enn deg, 21 år, da jeg jeg fikk min første, men jeg har aldri angret på det. Fikk nr 4 som 28 åring og synes det er herlig å være så ung, med så "stor" barneflokk og ferdig med småbarnstiden.

Jeg har modnet og forandret meg masse fra jeg var 21 år, men jeg mener fortsatt at mange 20-åringer er moden nok til å få barn. Selv om det går an å bli enda mer moden, så er de moden nok. Ikke alle så klart, synes ikke alle 30 åringer er moden nok heller faktisk, men mange er moden nok i 20-års alderen.

Når jeg blir 40 år, så synes jeg sikkert at jeg er blitt enda mer moden og erfaren, så spørsmålet blir jo egentlig: Hvor moden og erfaren bør man være før man får barn? Jeg tenker at for mange vil starten av 20-årene være moden nok :) Man modner jo med oppgaven også.

" Man modner jo med oppgaven også."

signerer denne ;)

Skrevet

Kolleagaene mine (de er godt voksne damer, og enkelte på vei inn pensjonist tilværelsen), de rådet meg faktisk til å begynne og starte familie. å starte i 20 årene var ei fin tid å starte, for da var man ung og full av energi :P

Jeg endte opp med uplanlagt unge og ble alenemor, men kan ikke se for meg å vente til jeg nesten er 30. Men jeg regnes vel ikke som ung mor i en alder av 23 :P

Skrevet

Jeg tror faktisk du tenker at hun på 20 kaster bort livet sitt på en eller annen måte.

Jeg har blitt mor tidlig i 20-årene, og som 30-åring. Kan ikke si forskjellen var så stor.

Det jeg ser, er at man får erfaringer og opplever utvikling samme hva man gjør med livet, og når erfaringene kommer.

At du tror og tenker at du vet best, er egentlig en rar tanke. Du vet ikke hva andre har erfart og opplevd. Ei heller hva de ønsker i livet. Du har ditt, så konsentrer deg om det, du ;)

Jeg må vel kanskje ta med at jeg er langt over ti år eldre enn deg, HI ;)

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Fantastisk å være ung mor syntes jeg:) om alt går etter planen er jeg ferdig med fødsler i en alder av 30 og for meg frister det mer enn å begynne da. Modenhet har ikke nødvendigvis noe med alder å gjøre. Jeg se rullet veldig mye på mine unge år festet en god del, bodd langt hjemmefra, reist, jobbet gått på skolering kjøpt leilighet. Så jeg er totalt uenig i deg hi. Tror nok jeg vil syntes det er deilig å ha tenåringer og ikke tre-åringer når jeg blir 40 ;)

Skrevet

Jeg fikk mitt første barn da jeg var 18 år. Fikk nr to og tre da jeg var 27 og 28 (er nå 29). Den største forskjellen sånn jeg opplever det, er at jeg er så mye tryggere på alt som kommer til barneoppdragelse nå enn jeg var som 18-åring. Det ble (naturlig nok?) mye snakk om at jeg hadde blitt mamma som var så ung, og flere mente at dette ikke var bra. Derfor brukte jeg mye energi på å gjøre alt "riktig" sånn at jeg kunne motbevise de som trodde dette skulle gå dårlig. Ift barna mine, har første barnet fått en minst like god oppdragelse som de andre, men prosessen var mer slitsom for meg siden jeg var så opptatt av hva andre mente. Jeg klarte fint å motbevise "alle" den gangen og er i dag utdannet barnevernspedagog og har god orden på livet mitt med tre barn og mann. Men du verden, så deilig det er å oppdra barna mine sånn som jeg mener er bra, og gi mer blaffen i andres synspunkter! :)

Skrevet

Så lenge alt baseres på personlige erfaringer, så kan man ikke overføre det til å gjelde andres liv. HI, DU føler nå at du var naiv og umoden når du først fikk barn, og nå føler du at du er mer moden. Fair enough. Selvfølgelig modnes man på ti år, og det tvinges man jo litt til når man blir forelder. Det betyr vel ikke at det er galt for alle andre unge jenter (hva er egentlig en "ung mor"?) å få barn? Hva vet du om hva de har av livserfaring?

Det finnes umodne og modne 20-åringer, og det finnes modne og umodne 40-åringer. Det finnes 20-åringer som har vært gjennom veldig mye som har gitt dem livserfaring, og det finnes 40-åringer som aldri har opplevd annet enn de "standard" tingene som jobb, hus, hjem - hverdagslige erfaringer. Noen er smarte noen er dumme osv. Syns ikke noen kan si at unge jenter generelt er for umodne for å få barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...