Gå til innhold

Hjelp!! Vognen velter på bussen!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har skjedd før og skjedde igjen... er det vognen eller meg det er noe galt med?? Jeg må jo stå å holde i den hele bussturen for at den ikke skal velte i enhver venstresving. Altså den tipper forover mot håndtaket. Ikke fordi bussjåføren kjører så forferdelig (jaja litt brått kanskje) men virker som vogna rett og slett blir for fremtung til å klare svingen.

Har emmaljunga edge duo med sportsdel. Stelleveske foran litt som sikkert ikke gjør det bedre, men jeg har tatt ut alt som ikke strengt tatt er nødvendig. Hun sitter jo også i vogna, og er ganske tung, og lener seg forover... men ikke mye å få gjort med det. Må jo prøve å være ganske effektiv på bussen og kjører vogna rett frem med håndtaket nedslått, mot døra, noe annet er det ofte verken tid til (bussen begynner jo å kjøre før jeg rekker å sette på bremsen omtrent) eller plass til (folk gidder knapt å flytte seg når det kommer på en vogn...)

Er det flere som opplever de samme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle vogner velter på bussen om de ikke holdes. De har jo høyt tyngdepunkt og enda tyngre med baby i.

ALDRI la en vogn stå med baby i uten å holde den når bussen er i fart.

Trodde sånt sa seg selv jeg.....

Skrevet

Ville ha tipsa dei som selger denne vogna. Da mener jeg ikkje butikkene men produsenten av denne vogna.

Spurt kva som gjør det og er det noe jeg gjør feil ?

Skrevet

Alle vogner velter på bussen om de ikke holdes. De har jo høyt tyngdepunkt og enda tyngre med baby i.

ALDRI la en vogn stå med baby i uten å holde den når bussen er i fart.

Trodde sånt sa seg selv jeg.....

Vognen ved siden av vår (med unge oppi) sto helt for seg selv, og den viste ikke antydning til å bikke. Og den sto andre veien til og med slik at min vogn ville ha bikket ved hver kraftige nedbremsing.

Men selvsagt holder jeg i vogna, spesielt når jeg vet at den velter. Men er jo ganske ubehagelig å tenke på at jeg må stå å holde igjen vogna mot bikking i hver venstresving, vært enklere om det bare var "for sikkerhets skyld".

Skrevet

Ville ha tipsa dei som selger denne vogna. Da mener jeg ikkje butikkene men produsenten av denne vogna.

Spurt kva som gjør det og er det noe jeg gjør feil ?

Takk for tips. Tror jeg skal gjøre det, men tviler på noe spesielt annet svar enn at jeg må holde i vogna på bussen... er jo en stor produsent som har et godt rykte og gode salgstall.

Fortsatt interessert i å høre om det er andre som opplever det samme, enten med samme vogntype eller andre vogntyper. Eller om det er folk som er helt ukjent for dette (og gjerne vognmerket).

Skrevet

Jeg har aldri opplevd det og med tre barn så har jeg hatt en del vogner. Verken simo kombi vognen, emmaljunga med city understell, søskenvogna, carena vogna, brio race vogna, coop trilla eller city select vogna (både som dobbel og enkel) har hatt antydning til å bikke, ofte så begynner jo bussen å kjøre med en gang man har trillet på så man må knø vogna på plass mens bussen kjører.

Og da er det ofte slik at jeg må fram å betale mens den kjører og da har vogna stått fint den. Men nå bruker jeg alltid å reime fast handtaket med de reimene som henger der.

Er de ikke tilgjengelig så har jeg stått ved siden av. Men har ikke trengt å holde fast i vognene og har aldri sett antydning til at de skulle ha bikket fram over.

Så jeg ville ha kontaktet butikken du har kjøpt vognen hos for å få de til å teste den ut, kan jo være at det er noe feil med understellet.

Skrevet

Man skal alltid holde vogner på bussen, det er ikke nødvendigvis noe galt om de tipper for det er faktisk ikke sikringsutstyr for barn i motoriserte kjøretøy vi snakker om... Det er en vogn

Skrevet

Ok...

synes bare det er så ekkelt når jeg vet at det eneste som holder vognen tilbake er meg... og det er som regel ikke sitteplass ved siden av vognen så jeg også må stå å holde meg fast, er fort gjort i en litt brå sving å miste litt fotfestet for meg også om ikke jeg skal holde igjen vognen i tillegg... Og synes det er dritekkelt å måtte gå ifra vognen slik for å validere busskortet (automatisk klippekort), selv om bussen står i ro når jeg går, så kan det være den begynner å kjøre før jeg rekker å ta tak i vogna igjen, og det kan være kø med folk i veien som gjør at jeg blir "forsinket" til vogna...

Men hvordan setter dere vognen for at den skal være mest mulig "tippe-sikker" da? Hvis jeg skal få brukt de stroppene som er for å spenne fast ting så er jeg jo nødt til å sette vognen på langs (langs med vogn/rullestolplassen), det betyr det både må være plass til dette og at jeg må rekke det før sjåføren begynner å kjøre med en gang... og tenker at det er værre at den bikker når bussjåføren bråbremser/bremser hardt, skjer oftere det enn brå svinger (selv om begge deler er ofte forsåvidt). Trodde dessuten at man ikke skulle sette vognene den veien fordi det tar opp så mye plass, så jeg kjører den bare rett frem med kalesjen mot vinduet og håndtaket ut i bussen (slår ned håndtaket så folk kommer seg forbi, og bak i bussen). Er rastk både å komme på og av bussen slik også.

Skrevet

Er det buss i oslo du tar? For her i Oslo (på de nye bussene som kjører på biogass) så er det utrolig vanskelig å stå og holde seg fast samitidig, med eller uten vogn. Noen ganger må jeg holder meg fast med begge hendene for å ikke faller selv. Virker som om bussen kjører fort for å bråbremse. Og i svingene så må du lene deg til vinduet eller noe for å ikke faller bakover eller forover. Har sett mange med barnevogn som strever skikkelig med å holde seg fast både i vognene og i bussen.

Skrevet

Jeg har edge duo med sportsdel. Har tatt en del buss i Bergen, men har aldri opplevd dette problemet selv. Holder selvsagt alltid i vogna, men kjenner at det ikke er fare for at den skal velte i svingene. Synes dette høres merkelig ut...... Sitter ungen framover eller bakover?

Skrevet

Er det buss i oslo du tar? For her i Oslo (på de nye bussene som kjører på biogass) så er det utrolig vanskelig å stå og holde seg fast samitidig, med eller uten vogn. Noen ganger må jeg holder meg fast med begge hendene for å ikke faller selv. Virker som om bussen kjører fort for å bråbremse. Og i svingene så må du lene deg til vinduet eller noe for å ikke faller bakover eller forover. Har sett mange med barnevogn som strever skikkelig med å holde seg fast både i vognene og i bussen.

Har nylig bodd i Oslo, merket det var et problem der også, men like så stort problem der vi bor nå faktisk :S Hmmm rart det skal være værre på de nye bussene...

Skrevet

Jeg har edge duo med sportsdel. Har tatt en del buss i Bergen, men har aldri opplevd dette problemet selv. Holder selvsagt alltid i vogna, men kjenner at det ikke er fare for at den skal velte i svingene. Synes dette høres merkelig ut...... Sitter ungen framover eller bakover?

Oj så rart... jeg har understell fra 2010, det med metallkurv under (kunne også velge en tyngre variant med sportunderstell- er det kanskje denne du har, at den er stødigere?) Har du stelleveske på også? Merker det forværres av det, men vanskelig å ikke ha det, for må ha lommebok osv lett tilgjengelig. Tar også ut nesten alt av vesken som ikke trengs, det som ligger igjen er stort sett en bleie og våtservietter og lommebok til meg... har jeg andre ting så går det under vogna, og dersom det er tyngde på det så merker jeg at den vipper mindre også.

Ungen sitter vendt mot meg. Din også? Og hun er god og rund for alderen, så ikke den letteste i sin klasse. Har ikke brukt voksipose og sånt på buss på lenge, den er jo også litt tyngde på, nå bruker hun bare skinn + ytterklær. Sitter som regel i oppreist posisjon og holder i den bøylen over eller hva jeg skal kalle den, lener seg av og til mot seteryggen og av og til forover den retningen vognen tipper. Blir naturligvis litt endret tyngdepunkt av den grunn, og sikkert vært best om hun lå liggende i ro, men litt vanskelig å få til med ettåringen...

Skrevet

Her var det stellevesken som avgjorde om den tippet eller ei. Men hold uansett ALLTID vogna på bussen, og drit i å stemple billetten om du egentlig burde det.

Har aldri opplevd en bussjårfør i Oslo som venter med å kjøre til du har stemplet OG kommet deg tilbake til vognen.

Oslo Sporveier skjønner ikke at et skilt som oppfordrer deg til å ha gyldig billett og et annet som sier at barnevogner skal holdes forsvarlig under kjøring faktisk ikke er forenlig... !

Skrevet (endret)

Om det er edge duo du har, så kan du jo enkelt å greit prøve å vende sportsdelen eller flytte håndtaket, slik at du får det på den andre siden, og se om det virker bedre.

Endret av Mor til to troll *gravid*
Skrevet

Oj så rart... jeg har understell fra 2010, det med metallkurv under (kunne også velge en tyngre variant med sportunderstell- er det kanskje denne du har, at den er stødigere?) Har du stelleveske på også? Merker det forværres av det, men vanskelig å ikke ha det, for må ha lommebok osv lett tilgjengelig. Tar også ut nesten alt av vesken som ikke trengs, det som ligger igjen er stort sett en bleie og våtservietter og lommebok til meg... har jeg andre ting så går det under vogna, og dersom det er tyngde på det så merker jeg at den vipper mindre også.

Ungen sitter vendt mot meg. Din også? Og hun er god og rund for alderen, så ikke den letteste i sin klasse. Har ikke brukt voksipose og sånt på buss på lenge, den er jo også litt tyngde på, nå bruker hun bare skinn + ytterklær. Sitter som regel i oppreist posisjon og holder i den bøylen over eller hva jeg skal kalle den, lener seg av og til mot seteryggen og av og til forover den retningen vognen tipper. Blir naturligvis litt endret tyngdepunkt av den grunn, og sikkert vært best om hun lå liggende i ro, men litt vanskelig å få til med ettåringen...

Jeg kjøpte vogna i 2011, men er med metallkurv. Husker ikke i farten hva understellet heter... Pleier å ha på stelleveske, ja, men bleier, våtservietter, lommebok + kanskje en ekstra body/strømpebukse. Har også jenta mot meg og vanligvis i oppreistposisjon. Hun veier rett under 10 kg...

Kan være du har et letter understell da, men synes det er litt rart at det skal gjøre så stor forskjell.... Hmmm...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...