Gå til innhold

Barn som hjelper til hjemme, hvor mye ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tre barn som hjelper til hjemme, brette tøy, lage niste til skolen, ta ut søppel, tømme og fylle oppvaskmaskinen osv. De to elste deler litt på det meste men nå har 7 åringen begynt å lære å ta oppvasken sammen med meg da han spurte etter det selv. Hender at 14 åringen støvsuger og skifter på senger men det er ikke noe fast heller.

Men syns dere at de får for mange oppgaver ? Er heller ikke slik at jeg ikke tar disse oppgavene selv noen ganger. Vurderer å få litt mer system på det de gjør, sette opp et ukeskjema og begynne med faste lommepenger. Nå har de ikke fått faste lommepenger, mer sporadisk.

Elste jenta forteller om venninner som ikke gjør en ting hjemme så begynner å lure på om jeg er for kravstor til mine barn ?

Vokste opp med at det var selvfølge at vi hjalp til og fikk ikke lommepenger for det engang.

De er 7, 9 og 14. Hvor mye syns dere er passe oppgaver og hvor mye lommepenger er vanlig i denne alderen ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var liten lagde mamma et ark med flere kollonner, der var det forskjellige arbeidsoppgaver jeg kunne utføre, og jeg bestemte selv hvor mye jeg ville gjøre, og dermed også hvor mye lommepenger jeg ville ha. De tingene jeg husker er: rydde rommet skikkelig en gang pr uke=10kr, vanne blomster =5kr, tørke støv i hele huset=10kr,gå ut med søppel=3kr,hente post=3kr, hente ved i vedskjulet=5kr osv osv.jeg og mamma satte kryss på dette arket når jeg hadde gjort ting, og så regnet vi ut på lørdag formiddag. Jeg syntes da, og syns ennå at det var ett knallsystem. Jeg lærte at ting ikke kommer gratis,jeg lærte å gjøre ting, jeg lærte at å være snill og hjelpsom lønner seg. Nå er alle barna dine så store at de kan og bør hjelpe til alle sammen. Så ble det min oppgave å spare til store ting jeg ønsket meg, og da lærte jeg litt økonomisk sans også :-) gjøremål og pris kan du jo justere etter hva som passer dere. Jeg syns ikke du gir for mange oppgaver,men nå er jeg også oppvokst med at det er normalt å bidra i hjemmet :-)

Skrevet

Gjorde ikke en dritt hjemme, mora mi ville jeg skulle fokusere på skolen. Bortskjemt drittunge var jeg.

Blir annet system på mine, men ble jo folk av meg også til slutt.

Skrevet

Har ei jente på 7 år. Hun hjelper til med å ta ut søppel, rydder etter middag hvis vi spør. Tar av sengetøyet når vi skifter på senga, og støvsuger eget rom. Er hun flink er det 50 kr i ukelønn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...