Gå til innhold

Noen som er kjent med NAV-regler? Ang sykepenger.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg har vært arbeidsledig siden i høst, og har fått dagpenger. Oppi dette ble jeg gravid, og har tenkt mye på den økonomiske situasjon vi er i nå.

Fikk vite at dersom jeg har vært 4 uker i arbeid har jeg krav på sykepenger dersom jeg blir sykemeldt. Og nå har jeg jobbet fire uker som vikar.

Nå når det mest sannsynlig ikke er mer arbeid til meg, tenker jeg på å sykemelde meg, for å slippe å gå tilbake på dagpenger, da den lønna jeg får som vikar er mye mer enn dagpengene. Dette vil jo da øke grunnlaget som foreldrepengene regnes på. Føler at jeg er nødt å være litt kynisk her...

Men når jeg nå var inne på nav sine sider og leste om lover og regler (kap 8), så nevnes jo arbeidsgiverperioden.. Noen som vet hvordan dette blir, da jeg ikke er i fast arbeid, men har vært vikar. Når de ikke har mer jobb til meg, så kan jo ikke de lastes med arb.giverperioden, så hvordan blir det da? Får jeg to ukers karantene da, eller?

Takknemlig for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ikke sykemelde deg, det er legen som gjør det.

Skrevet

Haha, figure of speach!

Rettelse: gå til legen å sykemelde meg, eller enda mer korrekt; få legen til å skrive ut en sykemelding til meg.. Fornøyd da? For du skjønte ikke hva jeg mente? :)

HI

Skrevet

Det er fremdeles ikke bare å få legen til å skrive ut en sykemelding til deg.

Men du kan legge fram plagene dine, og så er det opp til legen å avgjøre hva som blir best for deg av behandlinger eller sykemelding.

Skrevet

Ehh, joda, det er det skjønner du! Det kommer vel ann på legen og historien, og jeg er rimelig trygg på min lege, så det går nok bra.. Men det var ikke dette jeg lurte på. Sykemelding er ikke noe problem å få, jeg vil bare vite hvordan reglene er når det kommer til arbeidsgiverperioden.. Dersom du ikke kan svare på det, så kan du la vær å åpne kjeften :) :)

HI

Skrevet

herregud, for noen kverulanter!! Jeg er ikke stålsikker, men tror det funker slik at dersom du blir sykemeldt nå, så vil du ikke få lønn de første 16 dagene av sykemeldinger. Disse 16 dagene med null lønn tror jeg også vil inngå i lønnsgrunnlaget ditt, så du bør nok være litt forsiktig med å være så smart at du lurer deg selv...

Men, til info: dette er trygdesvindel, og strengt forbudt! Personlig syns jeg i grunn det er forkastelig....

Skrevet

Takk for svar, det var bare det jeg lurte på :)

Skal sjekke med mitt navkontor uansett, bare greit å vite litt på forhånd :)

HI

Skrevet

Så vidt jeg vet så slipper arbeidsgiver å betale de 16 dagene, men du vil få sykepenger fra NAV... Man går ikke 16 dager uten lønn om man har opparbeidet seg rett til sykepenger:)

Skrevet

Men er ikke sykepengene man får når man står uten jobb på et litt annet nivå enn sykepenger man får som tilsvarer lønn? På NAV sine hjemmesider står det: "Du kan få sykepenger fra den 15. dagen etter sykmeldingstidspunktet. Sykepengene utgjør 65 prosent av sykepengegrunnlaget hvis du ikke er i arbeid, og 100 prosent hvis du er i arbeid når du blir sykmeldt." Om de ikke har mer arbeid til deg der du er vikar er du jo ikke i arbeid, og dermed får du vel bare 65 prosent. Men om du ber om sykemelding fordi du ikke får mer jobb og ikke fordi du virkelig er syk og ikke kan jobbe fortjener du ikke noe mer heller...

Skrevet

Siden du er i ett kort vikariat som nå avsluttes vil du ikke få sykepenger når kontrakten går ut.

For å skulle fått det måtte du ha jobbet eller ha arbeidskontrakt på over 6 mnd.

Skrevet

Siden du er i ett kort vikariat som nå avsluttes vil du ikke få sykepenger når kontrakten går ut.

For å skulle fått det måtte du ha jobbet eller ha arbeidskontrakt på over 6 mnd.

Dette e r korrekt, HI kan dog få sykepenger men da kun tilsvarende dagpengegrunnlag... Denne regelen er der nettopp for å forhindre slik spekulering som HI driver med...

Skrevet

Håper HI en dag faktisk blir syk, men ikke får det hun har krav på pga snyltere som hun selv!

Gjest 5 andre
Skrevet

Hvordan får man tak i leger som nærmest kaster sykemeldinger etter en? Skremmende at noen bare kan bestemme seg for å bli sykemeldt for så å bli det.

Arbeidsplassen skal tilrettelegge arbeid for deg. Hva gjør man med dialogmøtet mellom arbeidsgiver, deg og lege når det ikke finnes en arbeidsgiver?

Fra NAV:

Om sykmelding

Er du syk utover egenmeldingsdagene, må du kontakte lege (eventuelt kiropraktor eller manuellterapeut). Legen vil vurdere om det er tungtveiende medisinske grunner til fravær fra jobb, både ved første gangs og senere sykmeldinger.

Aktivitetskrav

For å få rett til sykepenger skal du så tidlig som mulig forsøke deg i arbeidsrelatert aktivitet.

Du og arbeidsgiveren din skal innen fire uker lage en oppfølgingsplan for hvordan du kan komme raskest mulig tilbake til arbeid. Hvis du ikke er i arbeidsrelatert aktivitet innen åtte uker, kreves en utvidet legeerklæring som dokumenterer at det er tungtveiende medisinske grunner som hindrer aktivitet.

Ved kortvarig sykmelding vurderes arbeidsuførheten med hensyn til det yrket du har. Ved langvarig sykmelding vurderes det også om du er arbeidsufør når det gjelder ethvert høvelig arbeid.

Hvis både du og legene har noen form for skrupler, melder du deg arbeidsledig.

Skrevet

Dette e r korrekt, HI kan dog få sykepenger men da kun tilsvarende dagpengegrunnlag... Denne regelen er der nettopp for å forhindre slik spekulering som HI driver med...

Dette er svaret på spørsmålet ditt. Mange synsere her som svarer selv om de ikke har peiling.

Du vil få sykepenger fra nav fra dag en, men ikke 100% siden vikariatet ditt bare har vart i 4 uker. Du vil få det samme i sykepenger som du ville fått i dagpenger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...