Gå til innhold

etter man har fjerna hormonspiral

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei.

jeg skal fjerne hormonspiralen om 2 uker.

har hatt mensen helt normalt hele veien.

når jeg fjerner spiralen, fortsetter mensen som normalt, rett etter jeg har fjerna den? og får jeg mest sannsynelig eggløsning ganske fort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg fjernet hormonspiral nå før jul, og trøste meg... Fikk en voldsom mens så jeg trodde jeg skulle forblø! Byttet bind kontinuerlig men blødde igjennom alt hele tida. Til slutt måtte jeg bruke både bind og OB samtidig for å ikke svine ut alt av klær!

Det har normalisert seg i etterkant da, men trøste meg.. Tror nok systemet var operativt etter den første "kick-starten" der...!

Skrevet

Hei! Jeg fjernet hormonspiral nå før jul, og trøste meg... Fikk en voldsom mens så jeg trodde jeg skulle forblø! Byttet bind kontinuerlig men blødde igjennom alt hele tida. Til slutt måtte jeg bruke både bind og OB samtidig for å ikke svine ut alt av klær!

Det har normalisert seg i etterkant da, men trøste meg.. Tror nok systemet var operativt etter den første "kick-starten" der...!

hva med eggløsning da?

får man det normalt igjen ganske fort?

Skrevet

Jeg hadde samme greia som hun første som svarte deg.

Blødde som en gris, og ringte faktisk legevakta for å høre om det var normalt. Følte jeg ble svimmel og blodfattig :)

Var visstnok normalt da, og det stabiliserte seg jo etter noen dager:)

Eggløsning. Det kan ta lang tid før du blir gravid. Kroppen har jo vært "pumpet full av hormoner" over tid, og dette skal tilbake til normalen. For oss tok det nesten to år, men det kan jo skje bra mye raskere enn det :)

Skrevet

Jeg hadde samme greia som hun første som svarte deg.

Blødde som en gris, og ringte faktisk legevakta for å høre om det var normalt. Følte jeg ble svimmel og blodfattig :)

Var visstnok normalt da, og det stabiliserte seg jo etter noen dager:)

Eggløsning. Det kan ta lang tid før du blir gravid. Kroppen har jo vært "pumpet full av hormoner" over tid, og dette skal tilbake til normalen. For oss tok det nesten to år, men det kan jo skje bra mye raskere enn det :)

håper jeg blir gravid raskere enn det ;)

HI

Skrevet

Det er lave hormondoser i hormonspiralen, og de fleste får tilbake regelmessig syklus relativt raskt. Hvor lang tid det tar er nok veldig individuelt, men prinsippielt så kan du få den tilbake med en gang. Hos de fleste tar det nok en mnd eller noe sånt. Husk at det er veldig individuelt hvor lang tid par bruker på å bli gravide, noen blir det i første forsøk, mens de fleste må smøre seg med tålmodighet. Hvis dere ikke har blitt gravide innen ett år kan dere få henvisning fra fastlege til fertilitetsutredning.

Skrevet

Jeg skulle ha mensen samme dag som jeg fjernet min. Fikk en liten blødning, og blødde tre-4 dager. Mye mindre enn jeg pleide. Ble gravid 14 dager senere :-)

Skrevet

jeg ble selv gravid 3 uker etter at jeg tok den ut, og er nå i uke 32 :)

Skrevet

Har ikke turt å prøve hormonspiral selv siden jeg får så mye bivirkninger av dem, men søsteren min hadde det og hun begynte blø dagen etter at den var tatt ut og blødde i over to uker etterpå.

Så var kroppen hennes i gjenge, etter den lange blødningen tok det ca 4 uker før første normale mens kom så da vil jeg tro hun hadde eggeløsning også.

Skrevet

De flest har eggløsning fortsatt når man bruker hormonspiral, det er det at det blir vanskeligere for sædcellene og trenge inn, i tillegg til at det evetuelt befruktede egget ikke fester seg på grunn av forandret miljø i livmoren som er den preventive effekten. Mange blir fort gravide igjen etterpå, fordi syklusen har gått sin vante gang hele tiden. Man blør mindre fordi det er mindre livmorslimhinne som har bygget seg opp og skal avstøtes. Noen få kvinner mister eggløsningen helt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...