Anonym bruker Skrevet 15. februar 2012 #1 Skrevet 15. februar 2012 Hvordan fungerer det? Hvor lenge kan ett barn gå dit? Jeg har lest litt, men vil lese egne erfaringer.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2012 #2 Skrevet 15. februar 2012 BUP er barne og ungdomspsykiatri. Og der får man diagnoser(utredninger), dagbehandling osv. De kan også hjelpe i hverdagen utenfor. Støtte foreldre osv. Hva er det du tenker på? Forstår ikke helt hva du mener.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2012 #3 Skrevet 15. februar 2012 Jeg tenker : Hva skal til før at det sendes bekymringsmelding? Hvordan hjelper de en? Går det lang tid før en får en "diagnose" og de setter i gang behandlinga? Om en helsesøster eller lege ordner "time" hos bup, og det blir sett på som en akutttime, kan det gå fortere enn 3 mnd? Ja, mye slik :-)
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2012 #4 Skrevet 15. februar 2012 Hva mener du med bekymringsmelding? Det sendes ikke bekymringsmelding til BUP. Fastlegen må henvise barnet ditt og det må være faktiske grunner til det. Det er forskjellig ventetid i forskjellige kommuner. I vår kommune tok det 6 uker fra henvisning ble sendt til barnet mitt fikk time. Og hvor lang tid det tar å få en diagnose, kommer jo helt an på hva som skal utredes. Kanskje BUP ikke kan sette en, men må henvise videre til andre instanser.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2012 #5 Skrevet 15. februar 2012 Neinei! Ikke bekymringsmelding til BUP! Men at bup kan ta kontakt med bv om det må til. Ok, takk for svar.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2012 #6 Skrevet 15. februar 2012 BUP har vel samme meldeplikt som andre offentlige instanser og sender bekymringsmelding dersom de mener det er grunnlag for det.
A_K Skrevet 16. februar 2012 #8 Skrevet 16. februar 2012 Hei! Har hatt ei tenåringsjente med psykiske problemer. Jeg tok kontakt med helsesøster på skolen, og hun slapp å gå dit selv, men ble henvist direkte til BUP. Det tok ca 1 mnd før hun var inne hos BUP. Samarbeidet har vært veldig bra!!, men det er viktig at foreldre er på'n og er åpne for å hjelpe og samarbeie, man kan ikke bare regne med at BUP "fikser" barnet ditt. Hun fyller snart 18, men siden hun er i behandling, sier de at hun er inne i systemet i hvert fall så lenge hun går på videregående. Jeg tror dette varierer litt ut i fra hvilken hjelp som trengs. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2012 #9 Skrevet 16. februar 2012 Hei. Vi har hatt et samarbeid med PPT i snart 4 år, det er PPT som følger opp barn i forhold til skole. BUP blir dratt inn i forhold til å avklare diagnose, avlastning osv. Ved en diagnose vil de også være en del av kontaktnettverket ditt videre. Hos oss tok det litt under ett år fra vi hadde møtet på skolen om å sende han til videre utredning til han fikk en diagnose. Vi har en kontaktperson i BUP som vi samarbeider veldig godt med, kan si det slik at om ikke det hadde vært for PPT og BUP, hadde min sønn ikke hatt en eneste tilpasset time på skolen. Og han trenger det virkelig.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2012 #10 Skrevet 16. februar 2012 Hei. Vi har hatt et samarbeid med PPT i snart 4 år, det er PPT som følger opp barn i forhold til skole. BUP blir dratt inn i forhold til å avklare diagnose, avlastning osv. Ved en diagnose vil de også være en del av kontaktnettverket ditt videre. Hos oss tok det litt under ett år fra vi hadde møtet på skolen om å sende han til videre utredning til han fikk en diagnose. Vi har en kontaktperson i BUP som vi samarbeider veldig godt med, kan si det slik at om ikke det hadde vært for PPT og BUP, hadde min sønn ikke hatt en eneste tilpasset time på skolen. Og han trenger det virkelig. Glemte å legge til at vi ble henvist til BUP fra legen etter eget initiativ.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå