TrymOgMadeleine Skrevet 15. februar 2012 #1 Skrevet 15. februar 2012 Jeg lurer litt på hva dere gjør ang tannpuss. Sønnen min har nå fått sine to første tenner. Men jeg ammer enda og gir han bare litt kveldsgrøt og småe smaksprøver iløpet av dagen. Er det vits å pusse tenna allerede nå? Evt når skal man begynne med det? Etter jeg begynte å gi han kveldsgrøt sover han veldig dårlig om natten, våkner nesten hver 2-3 time. Da er det bare litt pupp som gjelder så sovner han igjen. Jeg hørte at de sov mye bedre etter de hadde fått grøt. Men hos oss er det omvendt ! Før våknet han bare 2 ganger om natten, kl 11 og 04. Nå er det bare håpløst Noen som har noen tips ?
zassy☆ Skrevet 15. februar 2012 #2 Skrevet 15. februar 2012 Jeg var på 6mnd kontroll i går og da poengterte min helsesøster at tannpussen skulle på plass fra første tann og med bittelitt fluortannkrem på og at jeg helst skulle prøve å ikke gi melk på natta etter at det kom frem tenner. Her har jenta mi ikke fått noen enda da. Kan du ikke gi grøt på morgenen istedet da hvis han blir oppkvikket av det? kanskje det er magen som blir urolig?
TrymOgMadeleine Skrevet 15. februar 2012 Forfatter #3 Skrevet 15. februar 2012 Jeg var på 6mnd kontroll i går og da poengterte min helsesøster at tannpussen skulle på plass fra første tann og med bittelitt fluortannkrem på og at jeg helst skulle prøve å ikke gi melk på natta etter at det kom frem tenner. Her har jenta mi ikke fått noen enda da. Kan du ikke gi grøt på morgenen istedet da hvis han blir oppkvikket av det? kanskje det er magen som blir urolig? Da må jeg ut å kjøpe tannbørste Det med grøten var et godt poeng ! Da skal jeg vurdere å prøve det. Helsesøster fortalte meg at det lønnet seg å gi han kveldsgrøt som første faste måltid. Men når det gjør bare nattesøvnen verre, slår jeg det litt ifra meg. Men syns det blir vanskelig å ikke gi pupp når han gråter om natten, hvis det var lurt etter man har begynt å pusse tenner.
zassy☆ Skrevet 15. februar 2012 #4 Skrevet 15. februar 2012 Ja tenker å kjøpe tannbørste selv om jenta mi ikke har fått tenner enda, tenkte kanskje hun kunne bli vant til å sutte litt på den allerede, hehe. Er vel mange som gir kveldsgrøt ja men må må vel bare se an ungen, er jo mange som blir oppkvikket av bading også f.eks og da ikke kan ta kveldsbad som er så vanlig. Du kan jo prøve å gi grøt på dag i stedet og er søvnen likevel dårlig så kan det hende det ikke har noe med grøten å gjøre men rett og slett en urolig periode, at han venter flere tenner eller har andre utviklingssprang i vente Hvor gammel er han? Du må jo selvfølgelig bare gi mat om natten hvis han trenger det/vil ha det, jeg gir 1-2 ganger nå og vesla er 6 mnd, helsesøstra mi sa at jeg kunne bare fortsette å gi på natta men når hun fikk tenner kunne jeg jo kanskje prøve litt mer å avvenne for tennenes skyld ved f.eks å prøve med smokk/vann/trøst istedet, men hjelper det ikke kommer jeg til å gi mat hvis hun er sulten
Petrine +spire=❤ Skrevet 15. februar 2012 #5 Skrevet 15. februar 2012 Ville nok pusset tenner fra første stund. Her pusser vi gommene hehehe. Bare for at han skal bli vant med det. Virker som om han liker det også. Gaper og venter på tannbørsten Grøt kan være litt hardt for noen å fordøye så om han blir så urolig ville jeg nok gitt det tidligere på dagen. Nå vet ikke jeg hvor gammel han er, men det kan jo kanskje være en ide å gi litt grønnsaksmos. Det er lettere å fordøye. Men her må du nok bare prøve deg frem. Ellers kan du jo prøve å gi vann på natten. Ikke sikkert han vil akseptere det med en gang, men det kommer nok.
lillelykkelig ♥ jenten min ♥ Skrevet 15. februar 2012 #6 Skrevet 15. februar 2012 Jeg mener at jeg har lest et sted at det er helst mme man ikke skal gi etter at tennene er pusset, og at å amme er greit....jeg er ikke 100% sikker, og jeg husker ikke hvorfor. Her fikk snuppa tenner rett før 4 mnd, og vi avvente henne når hun var 8 mnd...
Maitrollet Skrevet 16. februar 2012 #7 Skrevet 16. februar 2012 Står om nattamming og tenner her: http://ammehjelpen.no/artikkel/141/Tannehelse-og-amming
TrymOgMadeleine Skrevet 16. februar 2012 Forfatter #8 Skrevet 16. februar 2012 Tusen takk for fine tips ! Han er forresten 6,5 mnd. Jeg må innrømme at jeg er litt pysete med å la han prøve ny og forskjellig mat, også er det så veldig greit å bare amme Men man må jo avvenne det en gang også !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå