Gå til innhold

Firmabil og sykemelding?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har firmabil som jeg skatter av. Nå er jeg sykemeldt og disponerer (og skatter) av bilen. Er det slik at driftskostnadene fremdeles da dekkes av arbeidsgiver? Følger med et bensinkort sammen med bilen og poenget ved å bli skattet er vel at man har fri bil?

Videoannonse
Annonse
Gjest irismor
Skrevet

Nå har aldri gubben vært lenge sykmeldt. Kun 3 uker 1 gang. Men han var heller ikke ute å kjørte flere mil hver dag under sykemeldingsperioden. Men jobben hans dekket alt på bilen under sykmeldingen, de dekker også bensin og bompenger under ferier. Men han er sjef og har flere goder enn sine ansatte

Skrevet

Det er i grunn opp til jobben... Men normalt gjør de det :)

Skrevet

Med mindre det står noe spessielt i avtalen din har du ikke krav på å få beholde hverken bilen eller driftskostnadene hvis du er langvarig sykmeldt.

Skrevet

Har en kompis som fikk firmabil av jobben. Men da han ble sykemeldt i 1 mnd, måtte han gi fra seg bilen for at andre skal bruke den mens han er hjemme. Det er sånn kassebil med masse utstyr og div. så skjønner hvorfor han måtte gi fra seg bilen den mnd. han var hjemme.

Men med engang han gikk tilbake til arbeid, så fikk han bilen tilbake. Og slik jeg forsto det, så dekker jobben alt med bilen.

Skrevet
Har en kompis som fikk firmabil av jobben. Men da han ble sykemeldt i 1 mnd, måtte han gi fra seg bilen for at andre skal bruke den mens han er hjemme. Det er sånn kassebil med masse utstyr og div. så skjønner hvorfor han måtte gi fra seg bilen den mnd. han var hjemme. Men med engang han gikk tilbake til arbeid, så fikk han bilen tilbake. Og slik jeg forsto det, så dekker jobben alt med bilen.

Her er jeg litt på tynn is, men så vidt jeg har forstått det må det særskilt avtales om man ikke skal ha bilen i sykemelding. Permisjon er andre regler. Da min mann var langtidssykemeldt med noe man absolutt ikke kan kjøre bil med, var i alle fall tilbakemeldingen fra hans arbeidsgiver at jeg hadde krav på å benytte bil, så jeg kunne bare komme og hente den (var på jobben av en eller annen grunn). De ringte meg faktisk særskilt om det, for at å opplyse meg om rettighetene.. Det står ingenting om dette i hans kontrakt.

Skrevet

Vet ikke om det kan relateres, men da min bror var sykmeldt, måtte han levere inn telefonen og pc'n han disponerte via jobben.

Skrevet

Tror det er forskjellig fra jobb til jobb og hvilken avtaler dem har. En annen venninne av meg fikk bruke firmabil som moren hennes fikk fra jobben. Og den brukte hun som om den var hennes. Var en vanlig personbil. Hva slags avtale dem hadde, vet jeg ikke. Men hun brukte den hver eneste dag (for jeg pleier å sitte på med henne til og fra jobben).

Skrevet

Der jeg jobber beholder man i utgangspunktet alt selv om man er langtidssykemeldt. Om man er sykemeldt ut over ett år får man ikke beholde bil, bare pc, telefon etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...