Gå til innhold

Noen som vil dele erfaringer og tips vedr baby og "spise selv"-metode?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror snuppa allerede er grøtlei (litt over 6 mnd), og er litt uinteressert i mat egentlig. Jeg har tro på at hun er typen som hadde likt å spise selv, men så er jeg litt pysete i forhold til å gi henne biter som hun selv kan spise. Jeg vet at det er lite fare for kveling, men dog...Hun har ingen tenner.

Hva og hvordan gjorde/gjør dere det???? Hva spiser babyen osv. Kom gjerne med alt dere har av tips :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi øver nå på å spise brød (han er 8.5 mnd) men det går veeeeeldig saaaakte og ikke mye havner i munnen :) han får øvd på pinsettgrepet når han får små biter. har også gitt han en stor banan bit som han kunne gnage på. Mye gris,men han syntes det var kjempe moro.

Skrevet

Gir du vanlig brød? Skjærer du av skorpa, eller er den god å holde i? Hva slags pålegg? (hehe- jeg lurer batr litt liksom...)

Hun fikk smatte på banan i dag, og ikke mye som gikk inn (men ville ikke bli matet banan med skje) ;-)

Skrevet

Jeg skjærer av skorpa. Han får på smør,leverpostei eller smøreost. Jeg gir det brødet vi har!men unngår det med størst korn :) Han har også fått en skalk å gnage på,men det ble bare gris ;)

Skrevet

Jeg gir frukt i fruktnett og brødbiter (også skorper, enten som lang remse som hun sutter på eller i små biter). Noe brød gir jeg henne, mens noe spiser hun selv og øver samtidig på pinsettgrepet. Hun får også av og til prøve å spise grøt/middag selv. Holder skjea opp ned og legger maten oppå undersida av skjeen. Jenta mi er 8,5 mnd

Skrevet

Funker det bra å gi dem "tygge"-mat når de ikke har fått tenner enda? Sønnen min er snart 7 mnd og har fått sine to første tenner. Men jeg er fryktelig pysete når det gjelder mat, hehe ! Jeg er ganske redd for at han setter noe i halsen, men han klarer vel mer enn man trur ?

Skrevet

Funker det bra å gi dem "tygge"-mat når de ikke har fått tenner enda? Sønnen min er snart 7 mnd og har fått sine to første tenner. Men jeg er fryktelig pysete når det gjelder mat, hehe ! Jeg er ganske redd for at han setter noe i halsen, men han klarer vel mer enn man trur ?

Ja, det er det jeg har hørt. Lurer på om jeg ikke så noe om dette i siste "foreldre og barn" (tror jeg har det liggende et eller annet sted). Tror det bla stod at man kunne gi kokt brokkoli med stilk, så de kan holde i stilken. Mener det stod at de kan begynne fra 6 mnd, selv om de ikke har tenner. Dette må nok testes for frøkna har ikke ville spise noe særlig i dag (kun litt pæremos). Men er som sagt litt pysete (som deg).

Skrevet

Det tar jo ganske lang tid før de får jeksler,så de lærer seg teknikken å mose maten opp mot ganen,bløte det i munn og suge på det før de svelger.

Skrevet

Takk for nettips! Dette skal bli spennende!!

Skrevet

Vi har gjort "baby-led-weaning" med vårres sønn fra han begynnte med fastføde ved seks mnd. Funker som bare det! Han har aldri fått most mat (sånnt som middag på glass) men har i steden for spist det vi spiser. Vi begynnte med lett kokte grønnsaker (brokkoli, gullerot etc) og frukt (melon var en stor hit helt i begynnelsen).Tok ikje lange tia før han fikk også kjøtt og fisk. No er han 10 mnd og spiser ALT :) Noen dager havner maten riktig nok mest på fanget og under bordet ;) men han veks og trives og måltidene er avslappa og rett og slett trivelige. Morsomt er det også med en baby som spiser selv :) og ikje minst praktisk!

Grøt har han spist selv med skje fra 6 mnd. Altså vi "lader opp" skjeia og så putter han det selv i munn. Samme med yoghurt no.

Han har aldri fått noe i halsen men i begynnelsen brekte han seg litt hvis han fikk litt for store biter litt for nært svelget. Babyer har brekningsrefleksen mye lenger fremme slik at dem brekker seg lenge før maten faktisk er "i halsen". Det gjelder å følge med mens de små spiser men også ikje å gripe inn for tidlig. Som regel klarer dem å ordne opp selv.

Vi synes baby-styrt-tilvenning er helt fantastisk! Lykke til :)

Skrevet

Det der hørtes veldig bra ut! (baby-styrt-tilvenning altså). Det skal jeg prøve! Vesla har to tenner nede, og hun får brødskive (med skorpe), kavring og frukt. Alt dette gnager hun på selv. Jeg følger med på henne, men hun har aldri satt i halsen. Jeg gir henne store biter frukt, det er frukten jeg er mest "redd" for. Ellers grovmoser jeg middagsmaten (hun får stort sett hjemmelaget, ikke glass), men skal lese om den metoden.

I kveld skal jeg gi henne muligheten til å spise grøt selv :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...