Gå til innhold

Gallesteinsoperasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, jeg vet jeg har skrevet om dette her tidligere, men nok en gang har jeg et spørsmål som jeg ikke finner svar på nettet eller legene min har svaret på.

Det er slik at jeg skal opereres om ca 3 uker. I papirene jeg fikk fra sykehuset i går står det at kvinner som går på p-piller må slutte med disse 14 dager før operasjon. Det står også at kvinner som bruker østrogenbehandling i lav dose, minipiller eller hormontabletter for overgangsalderen, kan fortsette med disse. Men det står ingenting om hormonspiral! Går hormonspiralen under østrogenbehandling i lav dose? Eller må jeg fjerne den før operasjonen?

Det er narkose man får, er det ikke det? Og hva med kateterisering(skrives det slik?) Kan ikke si jeg ser frem til den for å si det slik om det skal skje :-S

Og et lite spørsmål til slutt.. Ee det noen her som har operert bort galleblæra og orker å fortelle meg litt om det? Det sto ikke akkurat mye info i papirene jeg fikk.. Er passe nervøs for dette her.. Er ikke blitt operert før :-S

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har tatt den operasjonen i 2002. Husker ikke noe ang dette med hormonprevensjon, det kan du bare ta en telefon å spørre om. Fikk narkose, men ikke kateter, hvis det er det du mener. Tror ikke kateter er vanlig å bruke under narkose. Uansett, hvis man får det i disse dager, er det absolutt ikke noen big deal. Har hatt det ifm ks, og er fort gjort å få satt inn, og ikke spe vondt. Operasjonen er kjapp og grei, ikke noe problem, og ikke alt for mye smerter i etterkant heller. Litt stiv å støl i magemusklene bare.

Dog vil jeg legge til, at hvis denne operasjonen ikke er strengt nødvendig for deg, hadde jeg ikke tatt den. Har i etterkant hatt en ganske trøblete mage, samt svært mye plaget med halsbrann, noe jeg ikke var plaget med før operasjonen.

Skrevet

For å gi en liten pekepinn: jeg har hatt 8 anfall bare siden nyår. Jeg har vært mye borte fra jobb pga dette. Et anfall kommer sjelden alene. Bare for å nevne noe..

Jeg er nødt til å ta denne operasjonen for å bedre min egen livskvalitet og for at det ikke skal gå utover samboer og mitt barn. Problemer i ettertid må jeg bare ta det når det kommer, for jeg kan ikke gå rundt slik lenger..

Skrevet

Jeg opererte bort galleblæra i des. 09. De fikk ikke tatt hele, fordi den var mer betent enn dem trodde. Grei operasjon, inn og ut samme dag. Jeg gikk på p-piller, og måtte ikke slutte på dem. I ettertid hadde jeg noen anfall, og det viste seg at det var flere steiner igjen i den lille blæra som var igjen. Måtte fjerne steinene gastroskopisk (gjennom slange i munnen). Ikke særlig behagelig. Etter dette hadde jeg to kjappe anfall, det siste i juni 2010. Siden har jeg vært smertefri. Som hun over her, har jeg også hatt trøblete mage, med perioder med løs mage. Må ha en do i nærheten, dessverre. Dette går opp og ned. Jeg anbefaler operasjonen, siden du har så mye smerter. Jeg kunne forresten ikke løfte sønnen min i 14 dager etter operasjonen. Han var da 9 mnd, og far måtte være hjemme. De sa jeg ikke kunne løfte tyngre enn en melkekartong, mtp at stingene skal gro, og infeksjonsfare hvis de ikke gror.

Lykke til:)

Skrevet

Jeg ble operert for 4 år siden, jeg fikk heller ikke kateter. Men min svigerinne som har tatt samme operasjon fikk kateter da hun våknet fordi hun måtte fryktelig på do før hun var i stand til å reise seg.

Jeg hadde noen intense luftsmerter dagen etter operasjonen, men etter det har jeg ikke vært plaget i det hele tatt. Litt løs i magen om jeg spiste fettrik mat i starten, men det er også borte nå.

Svigerinnen min hadde imidlertid "fantomsmerter" en stund, og har vært mer plaget med magen. Men hun synes også at det absolutt er verdt det!

Selve operasjonen er ikke noe å grue seg for, den er enkel og grei, fort gjort. :)

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Jeg har fått fjernet galleblæren, og det ble gjort ved såkalt kikkhullskirurgi. Narkose, ja, men det er ikke no' big deal. Dro hjem fra sykehuset morgnen etter operasjon, foregikk på det som den gang var Regionsykehuset i Tr.heim, nå St. Olavs. Var i 2001.

Skrevet

Tusen takk for svar :) Trøblete mage er jeg vandt til, så det er ikke noe problem :) Siden jeg fant ut at jeg har mange steiner (som det står i papirene til legen) har jeg ikke tenkt tanken på å ikke ta operasjon. Håper bare jeg blir kvitt smertene når operasjonssmertene er over. Det er kikkhull jeg og skal igjennom. Luftsmertene har jeg allerede blitt forberedt på, så det vet jeg heldigvis om :)

Det er ikke bare pga steinene jeg skal fjerne galleblæra, men i oktober hadde jeg betennelse i galleblæra og bukspyttjertelen. Det vil jeg IKKE igjennom igjenn for da hadde jeg anfall i 3 døyn i strekk.. Håper bare det blir vellykket slik at jeg sipper mer av de anfallene :-S

Gjest Hercule Poirot
Skrevet

Tusen takk for svar :) Trøblete mage er jeg vandt til, så det er ikke noe problem :) Siden jeg fant ut at jeg har mange steiner (som det står i papirene til legen) har jeg ikke tenkt tanken på å ikke ta operasjon. Håper bare jeg blir kvitt smertene når operasjonssmertene er over. Det er kikkhull jeg og skal igjennom. Luftsmertene har jeg allerede blitt forberedt på, så det vet jeg heldigvis om :)

Det er ikke bare pga steinene jeg skal fjerne galleblæra, men i oktober hadde jeg betennelse i galleblæra og bukspyttjertelen. Det vil jeg IKKE igjennom igjenn for da hadde jeg anfall i 3 døyn i strekk.. Håper bare det blir vellykket slik at jeg sipper mer av de anfallene :-S

Som meg, det der. Fikk betennelse i bukspyttkjertelen, jeg også, og lå kjempesyk på sykehus i over ei uke. De første 3-4 dagene husker jeg ikke... Fjerne galleblæra pr kikkhull er absolutt ingen verdens ting ångrue seg til! Det er ikke en fis engang, i forhold til gallesteinsanfall i kombinasjon med bukspyttkjertelbetennelse. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...