Gå til innhold

Er det virkelig SÅ farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er meget plaget med svangerskapskvalme. Godt utti andre trimester så vil anta dette varer en stund. Men hvor farlig er det egentlig å spise salami her i norge? Det er på de verste dagene bortimot det eneste jeg får ned og jeg har ikke så lyst å gi den opp. Men såklart er det meget farlig så gjør jeg det glatt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal mye til for at salamien er infistert. Det er sjelden. Men er den det får det alvorlige følger for fosteret. (Spiser du en hel pakke eller en liten bir har ikke noe å si). Enten alvorlige misdannelser eller fosterdød. Så kanskje ikke noe å ta sjansen på.

Skrevet

Tja, jeg er selv lege og må innrømme at jeg har spist både salami og spekeskinke flere ganger under graviditeten. Det er en liten risiko hver gang selvsagt, men den er LITEN her til lands ja. Hvis du fryser ned salamien først eliminerer du faren for toksoplasmose som er den bakterien man er mest redd for når det gjelder kjøtt. Men det kan finnes listeria som ikke blir drept ved frysing i kjøtt også, selv om denne bakterien er vanligere i meieriprodukter.

Skrevet

Som lege bør du forholde deg til rådene fra matportalen når du råder andre. De fraråder bruk av spekemat i svangerskapet med mindre det er varmebehandlet først.

Skrevet

Som lege bør du forholde deg til rådene fra matportalen når du råder andre. De fraråder bruk av spekemat i svangerskapet med mindre det er varmebehandlet først.

Enig! Utrolig at en lege indirekte kan råde gravide til å gjøre noe som potensielt kan være en fare for fosteret!

Skrevet

hei jeg har tre barn. Har spist norsk spekemat under alle svangerskapene. Tro ikke vi må bli mathysteriske her til lands, det finnes de i verden som ikke har rent drikkevann og de føder friske barn. Så spis salami med god sammvittighet, noe mat må mor ha i seg. Tror det er farligere med for lite mat, enn å spise litt salami i svangerskapet.

Gjest Mentha & Junior
Skrevet (endret)