Gå til innhold

Er det virkelig SÅ farlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er meget plaget med svangerskapskvalme. Godt utti andre trimester så vil anta dette varer en stund. Men hvor farlig er det egentlig å spise salami her i norge? Det er på de verste dagene bortimot det eneste jeg får ned og jeg har ikke så lyst å gi den opp. Men såklart er det meget farlig så gjør jeg det glatt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skal mye til for at salamien er infistert. Det er sjelden. Men er den det får det alvorlige følger for fosteret. (Spiser du en hel pakke eller en liten bir har ikke noe å si). Enten alvorlige misdannelser eller fosterdød. Så kanskje ikke noe å ta sjansen på.

Skrevet

Tja, jeg er selv lege og må innrømme at jeg har spist både salami og spekeskinke flere ganger under graviditeten. Det er en liten risiko hver gang selvsagt, men den er LITEN her til lands ja. Hvis du fryser ned salamien først eliminerer du faren for toksoplasmose som er den bakterien man er mest redd for når det gjelder kjøtt. Men det kan finnes listeria som ikke blir drept ved frysing i kjøtt også, selv om denne bakterien er vanligere i meieriprodukter.

Skrevet

Som lege bør du forholde deg til rådene fra matportalen når du råder andre. De fraråder bruk av spekemat i svangerskapet med mindre det er varmebehandlet først.

Skrevet

Som lege bør du forholde deg til rådene fra matportalen når du råder andre. De fraråder bruk av spekemat i svangerskapet med mindre det er varmebehandlet først.

Enig! Utrolig at en lege indirekte kan råde gravide til å gjøre noe som potensielt kan være en fare for fosteret!

Skrevet

hei jeg har tre barn. Har spist norsk spekemat under alle svangerskapene. Tro ikke vi må bli mathysteriske her til lands, det finnes de i verden som ikke har rent drikkevann og de føder friske barn. Så spis salami med god sammvittighet, noe mat må mor ha i seg. Tror det er farligere med for lite mat, enn å spise litt salami i svangerskapet.

Gjest Mentha & Junior
Skrevet (endret)

Kan du ikke steke salamien først da? Blir omtrent som bacon :) Kan jo lettsteke den, den må ikke være sprøstekt, og så ha den på brødskive med leverpostei under. Mmmm :)

Du trenger ikke stekepanne, bare ha noen skiver på en tallerken og kjør i microen. Enkelt og bakteriefritt, og kan spises med den beste samvittighet :)

Endret av Mentha & Junior
Skrevet

hei jeg har tre barn. Har spist norsk spekemat under alle svangerskapene. Tro ikke vi må bli mathysteriske her til lands, det finnes de i verden som ikke har rent drikkevann og de føder friske barn. Så spis salami med god sammvittighet, noe mat må mor ha i seg. Tror det er farligere med for lite mat, enn å spise litt salami i svangerskapet.

Sidsen du gir disse rådene vil du da også ta ansvaret om den lille biten med salami er akkurat den biten som kan gjøre barnet døv, blind eller få andre skader.

Det at man selv har gjort det og at det har gått bra er ALDRI noen garanti. Jeg kjenner folk som har kjørt i fylla og som det har gått bra med. Vil jeg anbefale folk å kjøre i fylla av den grunn? Nei.

Jeg vet om gravide som røyker og som har fått friske barn. Vil jeg anbefale gravide å røyke? Nei.

å si at "jeg har gjort det og det gikk bra" er aldri et godt argument eller noen garanti for noe som helst, kanskje bortsett fra flaks, men flaks for deg er ikke ensbetydende med flaks for den neste.

Skrevet

Enig! Utrolig at en lege indirekte kan råde gravide til å gjøre noe som potensielt kan være en fare for fosteret!

Rooooooolig nå! Hun rådet da ingen, direkte eller indirekte, å gjøre noe som kan være en fare for forsteret! Hun sa at HUN hadde spist salami, og at risikoen for fosteret er liten. Er jo ikke noe uriktig hun skriver her?

Det innebærer risiko for forsteret å kjøre bil og gå på flatmark også. Slapp av litt. Det er jo bare å la være å spise spekemat selv hvis du ikke ønsker å ta den risikoen. Trenger ikke fly i strupen på de som gjør det fordet.

Skrevet

Rooooooolig nå! Hun rådet da ingen, direkte eller indirekte, å gjøre noe som kan være en fare for forsteret! Hun sa at HUN hadde spist salami, og at risikoen for fosteret er liten. Er jo ikke noe uriktig hun skriver her?

Det innebærer risiko for forsteret å kjøre bil og gå på flatmark også. Slapp av litt. Det er jo bare å la være å spise spekemat selv hvis du ikke ønsker å ta den risikoen. Trenger ikke fly i strupen på de som gjør det fordet.

Så lenge hun fant det viktig å ta med at hun er lege og så forteller at hun har gjort det og at det gikk bra så blir det et indirekte råd fra en lege.

Gjest sug lut
Skrevet

Jeg har vært gravid tre ganger, men har bare to barn, pga toksoplasmose i det ene svangerskapet. Så jeg vil ikke kalle det mathysteri å følge de tross alt enkle rådene som finnes.
Skrevet

Hehe folk inne her er jo virkelig ute etter å "ta en" i alle situasjoner...

Vel jeg spiste ikke noe som helst spekemat i mitt svangerskap. Når der er sagt så sa jordmoren min at hvis jeg får lyst på spekemat kan jeg fryse ned noen tyntskårne skiver, at det det er ganske trygt å spise. Legen min sa (når jeg var redd for å ha hatt listeria etter magetrøbbel) at den sjansen var omtrent som å finne en snøscooter i sahara. Eller noe i den duren ;) Var visst ekstremt liten sjans og frykten er overdreven.

Skrevet

Hehe folk inne her er jo virkelig ute etter å "ta en" i alle situasjoner...

Vel jeg spiste ikke noe som helst spekemat i mitt svangerskap. Når der er sagt så sa jordmoren min at hvis jeg får lyst på spekemat kan jeg fryse ned noen tyntskårne skiver, at det det er ganske trygt å spise. Legen min sa (når jeg var redd for å ha hatt listeria etter magetrøbbel) at den sjansen var omtrent som å finne en snøscooter i sahara. Eller noe i den duren wink.png Var visst ekstremt liten sjans og frykten er overdreven.

Les #11 og så leser du din siste setning en gang til. Er du fortsatt enig med deg selv?

Skrevet

Tja, jeg er selv lege og må innrømme at jeg har spist både salami og spekeskinke flere ganger under graviditeten. Det er en liten risiko hver gang selvsagt, men den er LITEN her til lands ja. Hvis du fryser ned salamien først eliminerer du faren for toksoplasmose som er den bakterien man er mest redd for når det gjelder kjøtt. Men det kan finnes listeria som ikke blir drept ved frysing i kjøtt også, selv om denne bakterien er vanligere i meieriprodukter.

Du er lege og omtalar Toxoplasmose som BAKTERIE? Du er klar over at bakteriar tåler nedfrysing? Derimot Ikkje PARASITTAR. håpar du ikkje er min lege! Du er ikkje redd for kva den tittelen din fører med seg av innflytelse på gravide kvinner som ikkje har peil? Kor mange som automatisk tenkjer at "ja, men legen har sagt", og stolar på det? Du har tydeligvis ikkje mista eit barn/fått eit med misdannelsar, elles hadde du kanskje tenkt litt lenger enn stetoskopet ditt?

Grrr.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...