Gå til innhold

studere mens man er sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hva som er lov ift til NAV?

Er sykemeldt fra jobben (bekkenløsning) + at jobben ikke klarer å tilrettelegge. termin i april.

har lyst å melde meg opp til 2 fag på universitetsnivå med eksamen i mai/juni. (altså deltidsstudie). kommer ikke til å få stipend. Fagene er ikke obligatorisk fremmøte på, kun 1 eksamen i hvert fag. Og fagene er lagt opp til at man kan ha en 100 % jobb ved siden av (de fleste som tar fagene får de sponset via jobben som etterutdanning)

nå står det så mye rart på google, så finner ikke ut om dette går eller ikke går ift sykepenger.. Hos NAV kan de ikke svare siden det er kun saksebehandler (visstnok) som kan svare konkret til meg, så da går jeg å venter til hun er på jobb en dag.. Nav-dama jeg snakket med idag sa at det var "diffuse" regler.

noen som vet noe???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan studere, men ikke ta eksamen. Skal du ta eksamen så må du ta ferie fra sykemeldingen eller friskemelde deg på eksamensdagen.

Skrevet

Du kan studere, men ikke ta eksamen. Skal du ta eksamen så må du ta ferie fra sykemeldingen eller friskemelde deg på eksamensdagen.

Jaha? har du link eller egen erfaring?

eksamen vil uansett være mens jeg er i foreldrepermisjon, så da vil jeg ikke få sykepenger.

takk for svar!

Skrevet

eksamen vil uansett være mens jeg er i foreldrepermisjon, så da vil jeg ikke få sykepenger.

takk for svar!

Når er er i fødselsperm. må du også ta fri fra perm. på eksamensdagen. Eksamen regnes på linje med jobb og skal du ta eksamen mens du er i perm. så må du ta fri fra perm. og la far ta overta den dagen.

Jeg er student og vet dette.

Skrevet

takk for svar!

Når er er i fødselsperm. må du også ta fri fra perm. på eksamensdagen. Eksamen regnes på linje med jobb og skal du ta eksamen mens du er i perm. så må du ta fri fra perm. og la far ta overta den dagen.

Jeg er student og vet dette.

takk igjen :)

Snakket med NAV tidligere som sagt og der virket det nesten som om jeg ikke kunne studere i det hele tatt mens jeg var sykemeldt..? ble litt fortvilet.. for jeg er jo sykemeldt pga bekkenløsning, men klarer jo å lese bøker for det! alternativet er jo å sitte å se på dr.phil ;) hehe

var nytt for meg det der med eksamen og ferie, men det skal jeg huske på!

Skrevet

Hva du leser og gjør mens du er sykemeldt og i perm. spiller ingen rolle. Men det er eksamen du må være obs på.

Lykke til!

Skrevet

Anonym over her har ikke helt oversikt tror jeg...

Kan fortelle MIN situasjon for tre år siden.

Studerte og jobbet fra før. Ble sykmeldt pga mangel på jobbtilrettelegging. Søkte NAV skriftlig om å kunne få fortsette tilrettelagte studier og ta eksamen. Fikk lov til dette. Tok eksamen mens jeg var sykmeldt. 20 stp på et halvår. Tok 40 stp i siste halvdel av foreldrepermisjonen - dette søkte jeg dog ikke om.

Fikk "lov" til å fortsette studiene fordi jeg drev på mens jeg ble sykmeldt. Jobben tilrettela ikke, det gjorde skolen. Jeg var sykmeldt fra JOBB, ikke skole. Hadde forøvrig ikke permisjon fra bachelorutdanningen mer enn første halvår. Tror anonym student blander kortene litt med skole/jobb permisjon.

I ditt tilfelle tror jeg ikke du "får" studere mens du er sykmeldt, da du ikke gjorde dette før du ble sykmeldt. Ta kontakt med NAV, og sørg for all del for å få dokumentasjon fra dem :-) Lykke til :-)

Skrevet

Med studere mener jeg å ta eksamener, selvsagt. Folk leser jo hva de vil i egen tid.

Skrevet

Anonym over her har ikke helt oversikt tror jeg...

Kan fortelle MIN situasjon for tre år siden.

Studerte og jobbet fra før. Ble sykmeldt pga mangel på jobbtilrettelegging. Søkte NAV skriftlig om å kunne få fortsette tilrettelagte studier og ta eksamen. Fikk lov til dette. Tok eksamen mens jeg var sykmeldt. 20 stp på et halvår. Tok 40 stp i siste halvdel av foreldrepermisjonen - dette søkte jeg dog ikke om.

Fikk "lov" til å fortsette studiene fordi jeg drev på mens jeg ble sykmeldt. Jobben tilrettela ikke, det gjorde skolen. Jeg var sykmeldt fra JOBB, ikke skole. Hadde forøvrig ikke permisjon fra bachelorutdanningen mer enn første halvår. Tror anonym student blander kortene litt med skole/jobb permisjon.

I ditt tilfelle tror jeg ikke du "får" studere mens du er sykmeldt, da du ikke gjorde dette før du ble sykmeldt. Ta kontakt med NAV, og sørg for all del for å få dokumentasjon fra dem :-) Lykke til :-)

hm, ja jeg sitter spent og venter på at NAV skal ringe meg opp igjen.. Vanskelige regler! var i grunn tilfeldig at jeg spurte NAV for jeg tenkte ikke over at det skulle være noe problem..

men har jeg da feks lov til å melde meg opp til eksamen, ikke møte men konte i feks september?

tenker jo som så at om jeg vil bruke hodet mitt mens jeg er sykemeldt så burde det ikke være noe i veien for det siden jeg jo er sykemeldt for bekkenløsning og jobben har ikke kontorarbeid til meg..

i verste fall må jeg vel studere enda mer i permisjonstiden - for det har jeg vel lov til? altså ta eksamener og evt være på forelesninger?

Gjest ________
Skrevet

Jeg studerte før jeg var gravid og imens jeg var det fulltid samtidig som jeg jobba deltid

Ble sykemeldt fra jobb, men studiene har jeg alltid tatt og fått fullt stipend itilegg til sykepenger ifra NAV

Skrevet

Den ene eksamen droppet jeg mens jeg var sykmeldt. Husk å sjekke reglene ved studiesteder også. Jeg studerte ved UiO. Kjempefornøyd med info osv.

Ble sykmeldt fra to eksamener mens jeg var i perm (Vesla var liten og syk, sov lite og jeg var utslitt). Disse kontet jeg siden :-)

Når jeg studerte i permisjonen, meldte jeg meg opp i emner uten fast oppmøte. Lykke til :-)

Min erfaring med NAV er imidlertid at jeg ville hatt det svart på hvitt. Send søknad og ta vare på svaret.

Skrevet

Den ene eksamen droppet jeg mens jeg var sykmeldt. Husk å sjekke reglene ved studiesteder også. Jeg studerte ved UiO. Kjempefornøyd med info osv.

Ble sykmeldt fra to eksamener mens jeg var i perm (Vesla var liten og syk, sov lite og jeg var utslitt). Disse kontet jeg siden :-)

Når jeg studerte i permisjonen, meldte jeg meg opp i emner uten fast oppmøte. Lykke til :-)

Min erfaring med NAV er imidlertid at jeg ville hatt det svart på hvitt. Send søknad og ta vare på svaret.

Hm, hvis jeg har forstått det riktig så kommer det an på hva saksebehandleren min mener. Det er jo snakk om et deltidsstudie, hvor dette studiet er særlig lagt opp til at man har en 100% jobb (de fleste har jo det), og alle samlinger er evt frivillig - man betaler en kursavgift uansett, og det er ingen innleveringer, etc. Eneste er jo eksamen.

Legen min kunne gjerne skrive et skriv om det var nødvendig sa han, for ifølge han er jeg sykemeldt fra jobben, og om jeg vil lese til skole så har han ingen innvendiger for det, siden det ikke går utover bekkenet..

I verste fall så får jeg unngå å ta eksamen, men heller ta eksamen til høsten når jeg likevel er i perm. Ettersom jeg har forstått så kan man fint studere selv om man er i permisjon - siden jeg fremdeles har det daglige omsorget for barnet.

skjønner jo at de er strenge på det ift snylting og utnyttelse av systemet, men likevel føles det litt firkantet.. Alternativet mitt er jo at jeg sitter hjemme og later meg på sofaen.. Får jo ikke friskmelding til å gå på jobb igjen uansett..

andre som har noen formeninger??

Skrevet

Jeg fikk ta eksamen som sykemeldt, men det var fordi jeg både jobbet og studerte da jeg ble sykemeldt. Er regler for dette for at folk ikke skal finansiere studier med sykemelding. Men tror man kan søke om tillatelse. Bare vær obs på at NAV fort kan vurdere det slik at er du frisk nok til å studere er du frisk nok til å jobbe... Ville i alle fall ikke overrasket meg. SJekk det ut litt anonymt først ;)

Skrevet

Jeg fikk ta eksamen som sykemeldt, men det var fordi jeg både jobbet og studerte da jeg ble sykemeldt. Er regler for dette for at folk ikke skal finansiere studier med sykemelding. Men tror man kan søke om tillatelse. Bare vær obs på at NAV fort kan vurdere det slik at er du frisk nok til å studere er du frisk nok til å jobbe... Ville i alle fall ikke overrasket meg. SJekk det ut litt anonymt først ;)

men kan NAV overprøve legen da?

Jeg kunne jo jobbet om jeg hadde hatt en annen jobb - type kontorjobb.. Men det har jeg ikke, og jobben har ikke noe mer å tilrettelegge. hjernen min fungerer jo :) og når det gjelder forelesninger så er det jo gjerne 1-2 stk denne mnd, og 1 i april, så er jo ikke snakk om så mye som en jobb.

Hm, men uansett så er det vel godt at jeg fant ut av dette FøR jeg kom igang med studiene, for om jeg ikke får lov så får jeg vel bare la være da.. Kan jo ikke bli straffet for at man lurer på om man kan studere..?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...