Gå til innhold

Kan sjefen min kreve at jeg signerer dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en kjøkkenutstyrsforretning som er en del av en kjede. Nå har butikksjefen gjort en avtale med nærmeste borettslag om at medlemmer får 10% rabatt hos oss, altså bare i vår butikk. I går lå det et dokument på pauserommet som hun ville at vi skulle signere. Der sto det at vi forpliktet oss til aldri å uoppfordret opplyse om denne avtalen, ettersom butikken helst ikke ville gi rabatt. Vi får altså ikke lov til å fortelle om avtalen til kunder, spørre om de er medlemmer av borettslaget, osv.

Jeg vil ikke signere på dette av prinsipp. En ting er at jeg synes det er forkastelig å inngå en avtale man egentlig ikke vil overholde, men kommer selvsagt ikke til å si noe når jeg får beskjed om å ikke gjøre det. Men, jeg er en voksen dame, har vært ansatt i flere år, og sjefen min burde ikke føle behov for å kreve signatur på noe slikt. Jeg føler det rett og slett fornærmende, det er jo det samme som å si at mitt ord ikke er nok for henne (hun krever dette av alle ansatte, ikke bare meg).

Kan jeg nekte å signere på noe slikt?

Videoannonse
Annonse
Gjest irismor
Skrevet

Ingen aning. Men ta en tlf til Handel og kontor (fagforeningen eller hva det nå er) og spør de.

Gjest Antarctica
Skrevet

Dere kan ikke gis taushetplikt, tror jeg. Og heller ikke bes om å lyve.

Skrevet

Hun ber oss ikke om å lyve, vi skal bare ikke opplyse kunder om at de har rett til rabatt. Jeg synes det er tullete når hun først har inngått den avtalen, men jeg gjør som jeg får beskjed om. Og det har sjefen ingen grunn til å tvile på. Synes derfor det er støtende å bli bedt om å signere.

HI

Skrevet

Nå vet jeg ikke ordlyden i det du er bedt om å signere, men det er vanlig å kreve signatur på nye rettningslinjer ol. Det er ofte en del av den vanlige internkontrollen og ofte noe arbeidstilsynet mf vil kreve.

Skrevet

Hun ber oss ikke om å lyve, vi skal bare ikke opplyse kunder om at de har rett til rabatt. Jeg synes det er tullete når hun først har inngått den avtalen, men jeg gjør som jeg får beskjed om. Og det har sjefen ingen grunn til å tvile på. Synes derfor det er støtende å bli bedt om å signere.

HI

Hun lyver jo til de som hun har inngått avtale med. En rabattavtale som skal forties og ikke opplyses om, er ingen reell avtale. Så eventuell motytelse dere får fra dem som det er gjort avtale med, er gitt på feilaktig grunnlag og burde returneres.

Skrevet

Nå vet jeg ikke ordlyden i det du er bedt om å signere, men det er vanlig å kreve signatur på nye rettningslinjer ol. Det er ofte en del av den vanlige internkontrollen og ofte noe arbeidstilsynet mf vil kreve.

Ordlyden er omtrent slik: "Vår butikk har inngått avtale med xxx borettslag om at medlemmer får 10% rabatt hos oss. Ettersom vi egentlig ikke ønsker å gi rabatt, skal ansatte ikke opplyse kunder om dette, spørre om de er medlem av borettslaget, om de kjennet til avtalen, etc. Skriv under på at du har lest og forstått dette."

HI

Skrevet

Ordlyden er omtrent slik: "Vår butikk har inngått avtale med xxx borettslag om at medlemmer får 10% rabatt hos oss. Ettersom vi egentlig ikke ønsker å gi rabatt, skal ansatte ikke opplyse kunder om dette, spørre om de er medlem av borettslaget, om de kjennet til avtalen, etc. Skriv under på at du har lest og forstått dette."

HI

Da ville jeg signert med "sett" og så navnet mitt. Det betyr ikke at du er enig i avtalen, bare at du har lest den. Så lenge du uansett har tenkt å følge retningslinjene ser jeg ikke problemet.

Skrevet

HI

Da ville jeg signert med "sett" og så navnet mitt. Det betyr ikke at du er enig i avtalen, bare at du har lest den. Så lenge du uansett har tenkt å følge retningslinjene ser jeg ikke problemet.

Det er et problem fordi jeg føler at det er ydmykende å bli bedt om å signere det. Sjefen min har ingen grunn til å ikke stole på at jeg gjør som jeg får beskjed om, selv om jeg ikke er enig. Det å be meg signere er det samme som å si at mitt ord ikke er godt nok.

Det er mulig jeg fremstår som flisespikkende, men dette er bare en i en lang rekke hendelser som gjør at jeg føler meg behandlet som en unge på jobben. Selv om jeg "bare" jobber i butikk er jeg både voksen og profesjonell i forhold til det jeg gjør.

HI

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg ville bedt om å få se avtalen butikken og borettslaget har inngått for å sjekke om det i avtalen står noe som kommer i konflikt med den avtalen sjefen vil ha sine ansatte til å signere på og så tatt det derfra.

Skrevet

Jeg ville lurt litt på om hensikten med å få denne signaturen, jeg. Er det slik at om du får en kunde som da krever denne rabatten og du da gir dem 10% så må du inn på teppet og forsvare deg etterpå, og mistenkes for å ikke være lojal?

Underlig avtale, forøvrig. Hva med en liten anonym telefon til borettslaget, for det er vel muligens sånn at butikken får noe igjen for å gi rabatt. Som anbefalinger eller no'.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...