Gå til innhold

Når kan barn ta toget alene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har to barn på 6 og 8år som har veldig lyst til å ta toget alene den 3 timer lange turen til bestemor. Jeg vil evt kjøre parallelt med toget og eldstemann vil ha mobil....

Er det helt på tryne å gjøre det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo an på modenhet, hvor mye du kan stole på at de gjør som de får beskjed om, og om du kan være trygg på at de ikke blir redde.

Jeg tok bussen alene i 5 timer for å besøke bestemor da jeg var 6. Ble fulgt inn på bussen selvfølgelig, og fikk beskjed om å ikke gå av før bestemor kom inn og hentet meg. Storkoste meg jeg, hadde med tegneserier og masse godt til turen. :) Men ingen mobil. ;)

Skrevet

Det er vel du som vet best om de er klar for det, siden det er dine barn. Jeg fløy alene, og tok bussen alene da jeg var 5. Begge reisene tok ca 1.5 time. Jeg husker det som veldig lenge, og at jeg ble lei og rastløs, men at det gikk kjempefint. Forskjellen på buss og tog er at i bussen kan man sitte fremme, og sjofføren holder et øye på at du ikke går av og at du har det bra. I fly har barnet konstant kontakt med en flyvertinne, og kan heller ikke stikke ut og gå noe sted. I tog er de litt friere og kan sikkert gå ut på feil sted om det sitter en hund utenfor, eller noe. Mer kaotisk er det også, og hvem vet om det befinner seg en overgriper der? Jeg hadde ikke turt når de var så små.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...