Gå til innhold

Er jeg for nærtagende- svigermor ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde nylig barnedåp hjemme. Brukte mye tid på planlegging, innkjøp,rengjøring,pynting.

Ble veldig fornøyd med resultatet:) synes selv man kunne se at det var lagt ned mye arbeid....fikk mye skryt fra de fleste.

Svigermor derimot sa ikke ett ord om dette, skjenner meg veldig skuffet. :( er selv flink til å skryte av andre.

Får så høre via mannen at hun er skuffet over reaksjonen vår over gaven hennes!!!! At vi ikke virket fornøyd nok...

Vi takket alle helt likt, spurte andre om dette og de var enig.

Skal sies at meg og svigermor aldri har hatt noe godt forhold, men synes det er normal høflighet å gi vertskapet litt skryt??

Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, jeg forventer ikke skryt. Men husker det var mange som kommenterte hvor fint vi hadde laget det til i bryllupet vårt. Og det var selvfølgelig hyggelig, men det var ikke noe jeg forventet...

Jeg synes du bare skal glemme dette, for jeg synes dette er litt vel nærtagende av dere begge. Hvis dere i utgangspunktet har et dårlig forhold.... Dere er jo familie nå... Vær "the better man" og skriv noen ekstra hyggelige ord om gaven i takkekortet.

Skrevet

Angående mangel på skryt fra henne så synes jeg ikke det er noe å ta på vei for. Jeg tenker aldri på å skryte av sånne ting, men jeg kan beundre det i det stille likevel.

Når det gjelder gaven fra henne - var den ekstra stor eller spesiell? Kanskje hun hadde lagt veldig mye i å finne en gave som hun trodde kom til å gjøre dere ekstra overrasket og glade, og gledet seg til å se reaksjonen deres? Hvis det var en helt ordinær dåpsgave, så synes jeg vel hun også overreagerer.

Skrevet

De har vel kanskje like god grunn til å vere skuffa då kanskje? Du, fordi ho ikkje skrytte spesiellt av pynt, mat ol, og ho fordi du ikkje skrytte av presangen.

Skryt er vel ikkje noko ein kan forlange, men verte glad for om ein får. For enkelte er skryt noko ein gjev som ein sosial greie, utan at ein meiner så mykje med det, medan andre skryt berre når dei verkeleg meinar det.

Men følelsane sine styrer ein ikkje, og når ein håpa på skryt utan å få det, så er det lett å bli skuffa. Men dette synes eg du skal prøve å legge bak deg.

Skrevet

Jeg reagerer på at du "spurte andre om dette". Hvorfor gjorde du det?

Det er åpenbart at det er det dårlige forholdet som er problemet her, alle småtingene blir symptomer på det.

Dermed har det ingenting for seg å henge seg opp i at hun ikke skrøt av dekoreringen din, du må forsøke å finne common grounds med henne.

Gjest irismor
Skrevet

Drit i det :) Smil og vær høflig denne dama skal du sikkert forholde deg til resten av livet. Så lag ikke trøbbel der de ikke finnes ;)

Skrevet

Synes du var vel nærtagende her ja, at du ble såret over manglende skryt er ikke veldig voksent av deg synes jeg.

Nå aner ikke jeg hva dere fikk av svigermor i dåpsgave, men om det var noe som var dobbelt så dyrt som de andre dåpsgavene eller noe hun hadde lagt veldig mye jobb i forventet hun kanskje en ekstra takk i løpet av feiringen.

Dere er vel akkurat like nærtagende høres det ut som.

Skjønner ikke hvorfor du henger deg opp i slike bagateller, ikke rart forholdet blir dårlig da....

Skrevet

Opptil 80% av det du formidler når du er sammen med noen er nonverbalt. Så selv om du/dere har sagt akkurat de samme ordene til hver gjest når dere har takket for gaven, så kan blikk, tempo, holdning ol gjøre at f. eks svigermor oppfatter dere som lite fornøyd. Kanskje rett og slett fordi din forhold til henne gjennomsyrer det du sier. At du sjekker med andre for å "bevise" at det er svigermor som tar feil her, viser at du har mere fokus på å ha rett enn på å ha et godt forhold.

Samtidig etterlyser du skryt fra henne. Er det en jakt på nok en ting å ta henne på, eller er det noe du virkelig gjerne ville ha? Jeg tipper det første...

Hvorvidt det er vanlig at alle skryter av at en har vasket og pyntet før en ber gjester skal jeg ikke si noe om, men det er ganske spesielt å gå og telle hvem som skryter og hvem som lar være. Du og svigermor er tydeligvis mere like enn dere tror...dere er begge veldig opptatt av skryt.

Skrevet

Jeg fikk masse skryt når jeg hadde dåpen for gutten min, og det var kjempekoselig. Men det var et-stefamilie medlem der som jeg ikke har så godt forholdt til, og at vedkommende ikke sa noe fint, bryr meg et visst sted. De jeg har et nært forhold til var det mer "viktig" at sa noe hyggelig. og ang gavene.. ja det gikk så fort alt pakkestyret og jeg tror ikke engang jeg rakk å takke alle.(har sendt kort da) så om noen sitter i dag med sure miner så må de da bare få lov til det. ;) da får de heller komme å spørre meg om gaven var fin, så skal jeg svare de :)

Skrevet

HI her

Takk for svar:) er visst ikke så vanlig å gi andre litt ros som jeg trodde ;) trodde de fleste likte det jeg?

Men hever meg over det, fikk tilbakemelding fra de som betyr mest for meg :)

Skrevet

Kan jo tenkes at svigermor faktisk ikke syntes du hadde gjort det noe fint, smaken er som baken.

Eller at hun rett og slett er som meg, byr meg imot å rose noen når jeg tydelig ser at de forventer seg det.

Gjest Antarctica
Skrevet

Hadde nylig barnedåp hjemme. Brukte mye tid på planlegging, innkjøp,rengjøring,pynting.

Ble veldig fornøyd med resultatet:) synes selv man kunne se at det var lagt ned mye arbeid....fikk mye skryt fra de fleste.

Svigermor derimot sa ikke ett ord om dette, skjenner meg veldig skuffet. sad.png er selv flink til å skryte av andre.

Får så høre via mannen at hun er skuffet over reaksjonen vår over gaven hennes!!!! At vi ikke virket fornøyd nok...

Vi takket alle helt likt, spurte andre om dette og de var enig.

Skal sies at meg og svigermor aldri har hatt noe godt forhold, men synes det er normal høflighet å gi vertskapet litt skryt??

Hva synes dere?

Syns både du og svigermor er over-nærtagende og går og vokter på hverandre. Du forventer skryt, hun forventer ekstra takk for gaven. Det dere fikk var vanlig høflighet, men det dere ønska dere var ekstra anerkjennelse. Tror begge må fire på krava, eller så må du ta det første steget og begynne å skryte heftigere av svigermor enn av andre. Kanskje kan du skape en god vekselvirkning der dere er med på å bekrefte hverandre positivt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...