Gå til innhold

dårlig behandlet av jobben...

Anbefalte innlegg

Skrevet

er skikkelig frustrert på sjefen på jobben min.. er for tiden sykemeldt pga veldig masse kvalme og er generelt veldig dårlig (venter tvillinger), er nå 10 uker på vel. var innom jobben for å hente timelistene for tiden framover pga jeg har hørt fra andre på jobben at det var kutting av timer.. tenkte at det var snakk om noen timer på hver... men NEIDA ikke for min del!! jeg har blitt kuttet 50% av dagene mine. og de få vaktene jeg har igjen er mellomvakter på 5-6 timer:O jeg er til og med blitt kuttet så grovt at jeg faktisk har 9 timer i mnd mindre enn det som faktisk står i kontrakten min! gikk igjennom listene for å se om det er andre på jobben som er blitt kuttet tilsvarene.. hadde mine mistanker om at det var MEG kuttingen var gått utover.. og det var det.. for de andre sin del var det snakk om 1-2 timer.. mens jeg er kuttet 6 dager!! og det har veldig mye konsekvenser for meg å miste 50% av lønningen min.. for ikke å snakke om at det går jo ut over foreldrepenge grunnlaget mitt også..og ikke nok med det så oppdaget jeg at 4 av 6 dager som jeg var blitt kuttet.. der er det andre som plutselig har fått nye vakter.. omtrent helt tilsvarende mine (flyttet en time fram eller tilbake)...

sjefen min viste veldig tidlig misnøye nåt jeg ble sykemeld.. og det var ikke en gang snakk om å gratulere med med graviditeten.. jeg føler meg veldig dårlig behandlet av jobben.. og føler at dette er noe hun har gjort KUN fordi jeg er gravid og no sykemeldt.

hadde jo planer om å jobbe igjen etter hvert.. men så mye som hun har kuttet meg er det ikke økonomisk mulig for meg å gå tilbake i jobb i en stilling som er blitt kuttet så mye.. og i min tilstand er det umulig å få en ny jobb.. jeg vil gjerne høre om dere synes det er veldig urimelig av meg å prøve å fortsette å være sykemeldt?? (har sykemeld til uke 12 foreløpig, og tvillinggravide blir jo sykemeldt rundt uke 20. så er på ca 8 uker det er snakk om.) har en del ryggsmerter allerede.. er nesten sånn at jeg håper det skal bli verre for at jeg kan fortsette å være sykemeldt!

blir skikkelig sint og frustrert!!! at det går ann å oppføre seg på den måten, og behandle noen på den måten fordi de er gravid!!! grr!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette kan de da umulig ha lov til?? I allefall ikke ta fra deg timer du har kontrakt på! Er du organisert? Isåfall ville jeg tatt saken til fagforeninga. I ditt tilfelle villenjeg ikke tenkt meg om når det gjaldt å fortsette å være sykemeldt, det er snakk om 8 uker,å jobben din har gjort det tilnærmet umulig for deg av økonomiske grunner å komme tilbake.

Skrevet

jeg har forhørt meg litt rundt.. og skrevet brev til handel og kontor.. men jeg er ikke organisert.. så er ikke så mye de kunne hjelpe meg med.. det eneste han kunne si var at det desverre er mange i min situasjon som blir behandlet på den måten.. jeg stolte på at det var ordentlige folk på jobben min som aldri kunne gjøre sånt.. så har aldri bedt om my kontrakt enda jeg har jobbet MYE mer enn det som har vært i kontrakten og hele tiden stilt opp når det var bruk for ekstra.. og dette er takken liksom.. har virkelig lyst å ta det opp med sjefen.. men er så utrolig hormonell for tiden så ender vel bare opp med at jeg sitter der og sipper og ikke får sagt noen ting.. vet bare en ting og det er at jeg skal IKKE tilbake der etter permisjonen ihvertfall!! :S

Skrevet

det er forresten jeg som har HI :)

Skrevet

Om du mister 50% av inntekten, kan du ha rett på støtte fra NAV, mener jeg...

Ellers kan du jo melde deg inn i fagforbundet nå?

Om du har en kontrakt hvor du har blitt kuttet ni timer fra, er ikke dette lov uten skrivtlig beskjed først, sånn at du er oppmerksom på det!

Skrevet

Har dessverre ikke noe fasitsvar på hva du skal gjøre, sitter i samme klemma selv.

Er 29 uker nå, har vært sykemeldt siden slutten av september, pga kvalme/oppkast/brekninger. I min situasjon har det vært null vilje til å tilrettelegge fra sjefen min. Fikk til og med en sms hvor det stod "om ikke jeg kunne være så snill å bli langtidssykemeldt fordi de orket ikke mer av all usikkerheten om når jeg evt kunne begynne å jobbe igjen." Legen på sin side ville ikke sykemelde meg mer enn 2 uker av gangen i 1 og 2 trimester, siden kvalmen vanligvis forsvinner i løpet av den tiden.

Etter nyttår var det en periode hvor jeg følte meg bedre, så jeg og legen tenkte at 20% jobb ville være en fin, myk start. Luftet dette for sjefen, men ble møtt med en vegg av negativitet. Han måtte tenke på det, for det var jo så usikkert om jeg ville orke og det ville skape så mye trøbbel for de andre på jobben hvis jeg måtte gå hjem. Skulle ta kontakt med meg, har nå gått over 1 mnd uten å høre noe. Har snakket med lege og jordmor om jeg skal melde fra om dette, men blir rådet til å la det ligge og ikke slite meg mer ut. Jeg vet hvor mye krefter dette kan suge, tviler på at det er verdt det..

Jeg sender deg masse gode tanker og håper det ordner seg for deg! :)

Gjest ________
Skrevet

Her jobbet jeg 75 timer i mnd, så ble jeg gravid og da ville ikke sjefen at jeg skulle "slite" meg ut så hun satt meg opp på 30 timer i mnd... Løsningen ble da svangerskapspenger fra NAV grunnet fare for tidlig fødsel

Jordmor på helsestasjonen spesifiserte på arket til NAV at jeg skulle Max jobbe 30 timer i mnd og NAV tok utgangspunkt i hvor mange timer jeg har jobbet siste tre mnd som var ca 83

Da fikk jeg betalt 30 timer av jobb

Og 53 av NAV

Søkte permisjon på grunnlag av dette og fikk betalt 83 timer med 80% dekningsgrad i 50 uker ( tok 4 uker ferie fra permisjonen for å forlenge den )

Skrevet

vurderte å melde meg inn i fagforbundet nå. men fikk beskjed at det er 3 mnd karantene fra jeg melder meg inn. så de kan ikke hjelpe meg med saker som har oppstått før jeg meldte meg inn:(

jeg og fikk veldig pes på meg fordi jeg kun har sykemelding for 2 uker av gangen.. sjefen mente jeg burde no vite hvor lenge jeg kom til å være vekke.. er ikke så enkelt å si det akkurat då.. kvalmen kan jo vare alt fra 1 uke til ganske lenge.. men det hadde hun ikke noe forståelse for.. men jeg har heldigvis en veldig forståelsesfull og grei lege. har allerede fortalt henne hvor lite samarbeidsvillig sjefen er. når jeg forteller henne at sjefen har kuttet stillingen min så grovt så tror jeg egentlig ikke at det er noe problem å få fortsette med sykemelding.. per dags dato er jeg uansett ikke i noen som helst tilstand til å jobbe.

nei kan se ut som at det er en vanlig praksis dette på arbeidssteder. at gravide blir dårlig behandlet. er utrolig synd at det skal være på den måten. du må ha masse lykke til med graviditeten videre FrøkenFryd83:)

Gjest ________
Skrevet

Altså jeg fikk betalt de svangerskapspengene hver mnd til jeg gikk over i permisjon

Skrevet

det var jo en veldig smart løsning da Smykk. kanskje det hadde vært noe for meg også. skal jo over på svangerskapspenger rundt uke 20 pga tvillinggraviditet. kanskje det hadde vært mulighet for å få det litt tidligere. og samtidig ha mulighet for å kunne jobbe litt. hadde jo vært den beste løsningen det. tror jeg får undersøke det litt nærmere:)

Gjest ________
Skrevet

Jeg ville ialfall gjort det nå denne uka slik at NAV ser fra desember, januar, februar lønnen din og ikke mars hvor du må jobbe mindre :)

Masse lykke til, det ordner seg nok og så er det jo greit å jobbe mindre når man er gravid, ialfall med tvillinger. Jeg fikk foresten svangerskapspenger først både pga bekkenløsning og fare for tidlig fødsel

Skrevet

Hva jobber du med/som?

Jobber i butikk jeg.

Ja, det virker dessverre ikke som om dette er et uvanlig problem. Virkelig rart, trodde absolutt ikke at jeg/vi skulle støte på sånne problemer i 2012!

Takk det samme, snarttvillingmamma<3!

Skrevet

jeg har forhørt meg litt rundt.. og skrevet brev til handel og kontor.. men jeg er ikke organisert.. så er ikke så mye de kunne hjelpe meg med.. det eneste han kunne si var at det desverre er mange i min situasjon som blir behandlet på den måten.. jeg stolte på at det var ordentlige folk på jobben min som aldri kunne gjøre sånt.. så har aldri bedt om my kontrakt enda jeg har jobbet MYE mer enn det som har vært i kontrakten og hele tiden stilt opp når det var bruk for ekstra.. og dette er takken liksom.. har virkelig lyst å ta det opp med sjefen.. men er så utrolig hormonell for tiden så ender vel bare opp med at jeg sitter der og sipper og ikke får sagt noen ting.. vet bare en ting og det er at jeg skal IKKE tilbake der etter permisjonen ihvertfall!! :S

Advovakthjelp? Dette går ikke an. Men for guds skyld, organiser deg! Det er ikke sikkert sjefen din hadde gjort dette dersom du hadde vært organisert.

Skrevet

vurderte å melde meg inn i fagforbundet nå. men fikk beskjed at det er 3 mnd karantene fra jeg melder meg inn. så de kan ikke hjelpe meg med saker som har oppstått før jeg meldte meg inn:(

jeg og fikk veldig pes på meg fordi jeg kun har sykemelding for 2 uker av gangen.. sjefen mente jeg burde no vite hvor lenge jeg kom til å være vekke.. er ikke så enkelt å si det akkurat då.. kvalmen kan jo vare alt fra 1 uke til ganske lenge.. men det hadde hun ikke noe forståelse for.. men jeg har heldigvis en veldig forståelsesfull og grei lege. har allerede fortalt henne hvor lite samarbeidsvillig sjefen er. når jeg forteller henne at sjefen har kuttet stillingen min så grovt så tror jeg egentlig ikke at det er noe problem å få fortsette med sykemelding.. per dags dato er jeg uansett ikke i noen som helst tilstand til å jobbe.

nei kan se ut som at det er en vanlig praksis dette på arbeidssteder. at gravide blir dårlig behandlet. er utrolig synd at det skal være på den måten. du må ha masse lykke til med graviditeten videre FrøkenFryd83:)

Viktig: Dere kan klage saken deres inn til diskrimineringsnemda. Dere blir diskriminert fordi dere er gravide og sykemeldte, ingen tvil om det. Jeg mener det er veldig viktig at alle slike saker blir klagd inn, slik at arbeidsgivere holder opp med denne typen uholdbar behandling. Du har jo kontrakt, også. Denne skal ikke kunne brytes sånn helt uten videre.

Skrevet

Hmm.. Merkelig å ha karantene hos fagforeningen. Det har ikke vi. Det er jo en av måtene vi får nye medlemmer på, ved å bistå dem i slike saker. Som leder av en fagforening har jeg hatt noen få som ikke har vært medlem som har trengt hjelp. Det har de fått så fort de har meldt seg inn. Det finnes mange ulike fagforeninger. Se om det er en annen som kan være aktuell.

Skrevet

Hvis du har kontrakt på x antall timer, så har ikke arbeidsgiver lov til å betale deg lavere lønn enn det kontrakten tilsier. Du kan godt jobbe mindre, hvis det er mindre å gjøre på jobben, men lønna kan de ikke skru ned. Da må de redusere stillingen din osv. Her prøver helt klart arbeidsgiver å lure deg. De fleste fagforbund har ikke karantene, det har jeg faktisk ikke hørt om.

Skrevet

Håper virkelig du får hjelp til dette! Det har veldig stor innvirkning på livet senere om du skulle bli satt så mye ned i inntekt. Blir virkelig forbannet over slik kynisk behandling av mennesker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...