Gjøkeredet③ Skrevet 14. februar 2012 #1 Skrevet 14. februar 2012 Er dette noe som burde innføres som et tilbud til alle gravide, eller er det noe de som ønsker burde betale for selv?
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #2 Skrevet 14. februar 2012 Bra tema, hvorfor vil noen egentlig ha tidlig ul?
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #3 Skrevet 14. februar 2012 Jeg synes ikke det. Men jeg synes det er viktig å ha muligheten til å betale for det selv. På mindre steder/kommuner er det jo slik at det ikke finnes noe tilbud, og det synes jeg er litt kjipt.
prins2010+lilleprins2012 Skrevet 14. februar 2012 #4 Skrevet 14. februar 2012 mulighet til å betale selv syns jeg også. praktiserte det i mitt forje svangerskap og har nettopp bestillt meg time nå, i uke 8. jeg vil ikke gå i flere uker uten å vite att alt er bra med babyn min, derfor gjør jeg det. og betaler gladelig for det! hvorfor andre velger kan jeg ikke si, men vil tippe det er ca samme grunn:)
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #5 Skrevet 14. februar 2012 I de aller fleste tilfeller er barnet friskt og raskt, og man trenger i utgangspunktet ikke mer enn en ultralyd for å vite at alt er greit. Selv er jeg en ung og sprek jente, men valgte alikevel å betale for ekstra ultralyd i uke 13 (kostet 100 kr) fordi jeg var så spent! Kunne jeg valgt ville jeg gjerne vært på ultralyd hver måned! Men heldigvis er det slik at de utsatte kvinnene får ultralyd tidligere. Men skulle alle gjort det ville det kostet mer for staten, og selv synes jeg vi har mye viktigere ting og bruke penger på enn ekstra ultralyd. (eks: raskere kreftbehandling osv...) Som sagt så er alt greit i de fleste tilfellene. Skjønner at det er betryggende med tidlig ultralyd, men det er jo ikke så mye man får sett så tidlig heller, og noen ganger burde man se at kansje det er andre ting som burde komme forran, som kansje er viktigere...?!
¤Hippie¤ Skrevet 14. februar 2012 #6 Skrevet 14. februar 2012 Hadde jeg visst at jeg var gravid før uke 12, og fått tilbud om det for å se at alt er bra, så hadde jeg selvfølgelig sagt jatakk! Jeg har ikke helt fulgt med i denne saken, men har det noe med at de da kan se om det er noe "feil" med barnet, slik at det er lettere å ta abort?
Diddels Skrevet 14. februar 2012 #7 Skrevet 14. februar 2012 Jeg syns alle som har mistet én eller flere ganger, samt 35+ gravide burde få det gratis Eller selvsagt hvis man har andre problemstillinger, som at man har gått gravid med barn med store misdannelser o.l. tidligere.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #8 Skrevet 14. februar 2012 Jeg er veldig glad jeg tok ul i uke 12 i hvert fall. Da slapp jeg å vente til uke 18-19 før jeg fant ut at barnet jeg ønsket meg sånn hadde vært dødt i flere uker allerede.
Gjest ________ Skrevet 15. februar 2012 #9 Skrevet 15. februar 2012 Jeg synes det burde være et tilbud i uke 12,18 og 32 for ALLE gravide Derfor ultralyd i uke 12 Det er veldig betryggende for oss som har opplevd MA og få bekreftet at det er liv, eller at alt ser bra ut eller ikke. Det er lenge å gå helt til uke 18/19 å tro at du er gravid og glede deg enda mer å så få vite at barnet døde for ti uker siden.... Itilegg får man også vite ca termin, med første mann fikk jeg på ordinær ultralyd flyttet ul terminen hele 23 dager, det gjør noe med en når man tror man et 19 uker og bare er 15... I tillegg til før ultralyden forsto jeg ikke hvorfor jeg ikke kjente spark, hvorfor jeg fortsatt var kvalm eller at jordmor ikke klarte å finne hjertelyd med dropper. Hadde jeg fått en tidlig ultralyd hadde jo alt det gitt mening isteden for mange bekymrede tanker.. Også gunstig med tidlig ultralyd for å kartlegge hvor mange foster det er siden det med tvillinger er mye forhøyet risiko for alt. Må være et sjokk for de med tvillinger å få vite dette i uke 19 og i forhold til arbeidsplassen at de må ut i sykemelding allerede fra uke 21... Derfor i uke 18 For å estimere termin og sjekke organ osv... Derfor i uke 32 For å foreta en vekst estimering og sjekke fostervannsmengde, morkake gjennom strømning osv. Det er greit og vite for de som kanskje får et stort eller et lite barn om hvordan stå er itilegg til at man kan diskutere forebyggende tiltak Og derfor mener jeg at ar dette skal dekkes av staten: Fordi da blir alle ultralydene registrert i samme skjema og man får mer oversikt over vekst,det får man jo ikke om man tar privat ul enda man får me skjema stoler ikke sykehusene på at de målene er rette og tar kun utgangspunkt i sine egne mål. i tillegg til at det er større sjangse for å oppdage ting man lett ikke kan finne med kun en ultralyd som ganespalte, utlagttarm osv Man vinner på å tilby tre ultralyder, fordi da slipper så mange bekymrede gravide å gå å lure og ringe ned føden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå