Gå til innhold

Noen som har/har hatt småspiste barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 9,5 mnd, og har alltid vært vanskelig med mat. Det går litt i perioder, men sånn jevnt over spiser hun lite, og er generelt vanskelig å få i maten. Innimellom spiser hun bedre i korte perioder.

Hun har nå en periode hvor hun har vært veldig vanskelig, og inntaket er ikke særlig bra. Hun spiser for eks. en halv skive til lunsj, og da er det kul umulig å få henne til å spise mer. Tilbyr youghurt, for det elsker hun. Men, det varierer hvor mye hun vil ha.

Hun er veldig lang og slank. Ingen krise med vekta foreløpig, men om hun fortsetter med disse små mengdene i lang tid framover, så regner jeg vel med det gjør utslag på vekta. Syns hun er så spinkel...

Jeg er veldig bekymret :(

Hvordan har deres småspiste vært? Trenger sårt noen beroligende ord...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har tre barn, eldste er 5 og yngste er 7 mnd. De er nokså ganske småspiste alle sammen. Ingen har noen gang spist en full posjon grøt. Når jeg ser andre barn "hive i seg" grøt og klage for at det ikke kommer raskt nok, da blir jeg missunelig!

De to yngste sliter med melkeallergi og forstoppelse som sannsynligvis bidrar til at matlysten er laber.

Jeg tror det er viktig å ikke mase om maten, selvom det virkelig er lettere sagt enn gjort...

Likevel, de er fine i vekst og utvikling og trives bra. Eldste spiser mer som jevnaldrene nå, så jeg har troen på at det går seg til med tiden:)

Gjest Antarctica
Skrevet

Ikke mase og gnåle, men tilby menge ulike matvarer og hyppige måltider.

Jeg hadde det ganske vondt da nr 1 var småspist, men sa til meg sjøl: ingen friske barn sulter seg hvis de får tilbud om mat i en form de kan få i seg.

Så jeg kjørte på med ulike ting. Morsmelk hadde jeg masse av, så det fikk han jo. I tillegg lagde jeg puré av avokado, eller banan, eller annen (kokt eller rå) frukt, som pærer o.l. og jeg lot ham sitte og gnage på ris-kjeks, jeg lagde middager av kokt brokkoli, potet, kylling, litt olje og en melkedråpe og kjørte i blenderen, eller med kokt skinke i stedet for kylling - alt mulig jeg kunne komme på. Med fokus på næringsstoffer. Yoghurt er bra, men veldig sukkerholdig. Avokado har mye sunt fett og smaker mildt.

Skrevet

Jeg har en unge som var småspist som liten og en unge som aldri fikk nok mat. De var som natt og dag, men en blir like stresset for begge deler faktisk. Redd den ene ikke får i seg nok mat og den andre en er redd skal forspise seg eller det skal være noe galt med.

Men så lenge ungene er blide og fornøyde, så får de i seg det de trenger. Noen trenger mye og andre trenger mindre.

Men mitt råd er å bare gi vann til drikke. Ikke saft, juice og melk da dette er mettende. Litt melk er jo greit av og til, men når ungene er småspiste fra før av kan de fort drikke seg mette.

Nå som ungene er større har jeg måtte begrense drikkingen deres av og til, for innimellom så drikker og drikker de når vi skal spise, og da spiser de nesten ikke mat. Så når jeg ser antydning til at de skal drikke store mengder mens vi spiser så sier jeg de må spise endel før de drikker igjen. Fungerer veldig greit. Så det kan jo være noe å begrense om det drikkes mye i løpet av måltidet. Evt gi drikke når de er ferdige med å spise, men pass på at ungen drikker mye vann uten om måltidene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...