Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #1 Skrevet 14. februar 2012 Vi er veldig flytte-klar. Bor i en leilighet på 60 kvm nå, med ei datter på snart 3 år. Allerede tidlig ifjor begynte vi å lete etter noe nytt siden vi planlegger et til barn og trenger større plass. Nå har vi endelig funnet noe vi kunne tenke oss, men huset er ikke bygget ennå og vil ikke stå ferdig før i begynnelsen av november 2013 Vi tenker også litt på boligmarkedet. Nå er denne leiligheten vi bor i ganske mye verdt og egenkapitalen vår er grei. Det vi er litt bekymra for er hvordan det blir fremover...om boligmarkedet vil fortsette å stige eller om det vil stagnere og kanskje til og med gå nedover. Hva er deres tanker om dette? Ingen kan jo svare sikkert på dette,men hva tror dere? Vi er så utrolig usikre på hva vi skal gjøre, for vi er ganske sårbare med denne egenkapitalen vi har på leiligheten her. Vi er avhengig av å ha såpass mye som det ligger på idag hvis vi skal ha råd til det nye huset. Samtidig kan vi ikke selge nå og leie frem til det står ferdig, for leieprisene er mye høyere enn det vi betaler på lån pr. idag, og vi har ikke råd til å leie en leilighet til 11 000 i mnd + bygglån i tillegg ( som vi må ha til det nye huset står ferdig). En annen ting er størrelsen på leiligheten. Må vi bo her vi bor nå i nesten 2 år til (til huset står ferdig) må vi få et barn til på denne lille plassen vi har. Vi kan ikke vente i over 2 år til med nestemann, da blir d jo 5 års aldersforskjell mellom barna og det er litt i drøyeste laget. Hva tenker dere om dette? Grunnen til at jeg spør er at jeg er så utrolig usikker på hva som er best. Vi har jo veldig lyst på dette nye huset, men synes det er så usikkert både pga boligpriser og ny baby. Lurer på om det lureste hadde vært å kjøpe "brukt" hus, men nå er vi jo begge veldig gira på dette huset da Hva ville dere gjort i vår situasjon? Er bare ute etter å høre deres tanker og forslag. På forhånd takk
LuksusLiv Skrevet 14. februar 2012 #2 Skrevet 14. februar 2012 Vi fikk barn med stor aldersforskjell nettopp fordi det ikke passet å få nestemann før etter såpass mange år. Har aldri angret på det. Så jeg ville nok enten ventet med baby til huset var ferdig, eller kjøpt brukt. Ang boligprisene så tror jeg ikke de vil gå ned, men det er jo bare noe jeg tror, jeg vet ikke. Vi ville forresten også gjerne bygge drømmehuset, men etter å ha ventet i mange år orket vi ikke vente lengre. Vi kjøpte et gammelt hus som vi pusset opp og gjorde til vårt drømmehus. Vi er veldig glad for at vi gjorde det, huset er perfekt for oss og utsikten fantastisk. Noen ganger må man gjøre litt om på drømmene man har, og så kan det vise seg at det blir minst like fint som den opprinnelige drømmen. Så lenge vi er sammen har vi det bra, rett og slett.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #3 Skrevet 14. februar 2012 Vi bodde i en kjellerleilighet på ca 60 kvm da vi fikk nr 2. Ett soverom. Det gikk for en kort periode, men hadde ikke fungert ettersom barna ble større.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #4 Skrevet 14. februar 2012 Vi bodde på 65 kvadratmeter med to barn, til minste var 1 1/2. Det gikk for en periode, men var slitsomt å bo såpass trangt med to barn. Jeg ville ikke bekymret meg for å bo trangt noen år med to barn, et lite barn trenger ikke særlig mye mer enn en sprinkelseng. Leker har dere allerede, og stelleplassen kan være en stellematte på gulvet. Så blir det litt ekstra klær, men små barn bruker små klær... Jeg ville heller tenkt på økonomien, hadde vært mer i tvil på om vi kunne ta sjansen på at boligprisene sank, så vi ikke fikk tilstrekkelig for leiligheten til å betale for det nye huset. Min konklusjon er at hadde det vært meg, ville jeg enten solgt nå og leid fram til huset var ferdig. Dette forutsetter vel at dere må bo dårligere eller mer i utkanten enn dere gjør nå, for å slippe å øke det dere må betale, eller jeg ville kjøpt et gammelt hus...
Gammelamazon Skrevet 14. februar 2012 #5 Skrevet 14. februar 2012 Vanskelig å si hva som er best, men jeg tenker iallefall at så lenge man vet at dere ev. bare skal bo i leiligheten for en begrenset periode, er det lettere å holde ut med litt liten plass. Det meste går så lenge man er innstilt på det;-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå