Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 14. februar 2012 #1 Skrevet 14. februar 2012 Hei vet bakovervendt er det som er best i følge tryggrrafikk. Men kjæresten og jeg har skaffet oss en liten Golf, om vi har sete bakovervendt bak passasjersiden (min side) har jeg knapt nok plass til bena. Jeg har lange ben altså, men er det slik at for at et bakovervendt sete skal være optimalt Må man ha stor stasjonsvogn bil? Vi har Britax bilstol som kan snus begge veier, og er festet med seler. Er det veldig uforsvarlig av meg å ha setet forovervendt? Hun kommer før meg da så må jeg sitte med knærne i dæsjbordet gjør jeg jo det om det er direkte farlig for henne med setet forover...
Gjest Siklerotte Skrevet 14. februar 2012 #2 Skrevet 14. februar 2012 Det får du nesten avgjøre selv, men jeg hadde heller sittet ukomfortabelt selv.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 14. februar 2012 #3 Skrevet 14. februar 2012 Hvor gammel er hun? Jeg har nettopp byttet til liten bil og har Britax bilstol, men siden hun ikke engang er 2 år (blir 2 i april) så sitter hun bakovervendt. Hun sitter bak passasjersetet og ja, det er litt trangt, men heller litt trangt enn alternativet ved en kollisjon..... Nå kjører vi ikke så langt av gangen så det er ikke det største problemet at det er litt trangt.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #4 Skrevet 14. februar 2012 Jeg tenker at det forovervendt kan være greit i noen situasjoner, og dette er en av dem. Blir jo ikke bra for mor i en evt kollisjon om hun sitter klæsj oppi dashbordet med bena sine heller.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #5 Skrevet 14. februar 2012 Har dere vurdert å montere setet bakovervendt i forsetet i stedet? Obs, evt airbag må i såfall deaktiveres på verksted eller med nøkkel (sjekk instruksjonshåndboka).
MillaCamilla Skrevet 14. februar 2012 #6 Skrevet 14. februar 2012 Hva med å sitte i baksetet sammen med henne? Evt sette setet hennes i midten bak, men det løser kanskje ingen problemer.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 14. februar 2012 #7 Skrevet 14. februar 2012 Tja, vi har en bitte liten Polo og vesla på 2,5 år sitter bakovervendt der uten noen videre problemer. Jeg synes at de som synes det er vanskelig å bestemme seg for hva som er best bør se igjennom hele denne videosnutten, den viser hvordan det kan bli i en evt kollisjon med forovervendt vs bakovervendt:
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #8 Skrevet 14. februar 2012 Har dere Britax 2 way elite? Vi har den, og jeg sitter også med knærne helt klemt. Det er like vel verdt det, så lenge småttisen sitter trygt. Om jeg har behov for å flytte på meg på en lengre tur, så kan jeg sitte bak i bilen jeg også en stund. Vi kunne byttet bil eller sete, men har valgt en kombinasjon heg føler er supertrygg og som er veldig behagelig for den lille. Jeg holder ut.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #9 Skrevet 14. februar 2012 Jeg setter meg heller bak med barnet enn å snu forovervendt før anbefalt, hvis det er beinplassen min det skorter på. Det koster meg så utrolig lite. At barnet mitt blir unødvendig skadet i en evt kollisjon vil koste meg langt mer.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #10 Skrevet 14. februar 2012 Jeg tenker at det forovervendt kan være greit i noen situasjoner, og dette er en av dem. Blir jo ikke bra for mor i en evt kollisjon om hun sitter klæsj oppi dashbordet med bena sine heller. Mor MÅ ikke sitte framme da.
MillaMed2 Skrevet 14. februar 2012 #11 Skrevet 14. februar 2012 Bilstolen som står i firmabilen til mannen står fremovervendt (og det har den gjort i over ett år nå). Han var 1,5 år da han begynte å sitte i den. Vi har ikke noe valg i den bilen,så derfor måtte det bli slik. I stasjonsvognen sitter han bakovervendt og det skal han gjøre så lenge det er mulig. Jeg mener også at sikkerheten til barnet er viktigere enn hvor komfortabelt du sitter. Så lenge det er mulig hadde jeg satt bilstolen bakovervendt.
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 14. februar 2012 #12 Skrevet 14. februar 2012 Neida jeg kan alltid sitte bak jeg ikle noe større problem det egentlig, jeg har en tendens til å bli bilsyk. Men går vel bra. Hvorfor kan man velge å ha denne bilstolen forovervendt om det er livsfarlig noen som bet det? Jeg har nemlig ikle peiling. Vi kjører sjeldent bil så har ikke satt meg stort inn i dette jeg har jo heller inne lappen så denne bilen blir vel Mest brukt på lenger turer Takker for svar. Ja vi har Britax Multi Teck hun sitter Så godt i det
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 14. februar 2012 #13 Skrevet 14. februar 2012 Neida jeg kan alltid sitte bak jeg ikle noe større problem det egentlig, jeg har en tendens til å bli bilsyk. Men går vel bra. Hvorfor kan man velge å ha denne bilstolen forovervendt om det er livsfarlig noen som bet det? Jeg har nemlig ikle peiling. Vi kjører sjeldent bil så har ikke satt meg stort inn i dette jeg har jo heller inne lappen så denne bilen blir vel Mest brukt på lenger turer Takker for svar. Ja vi har Britax Multi Teck hun sitter Så godt i det Det er ikke stolen som er livsfarlig. Det er hodet og nakken til barnet som ikke er sterkt nok til å kunne "tåle" et sammenstøt og barnet kan få større skader ved å sitte forovervendt enn bakovervendt. Du kan lese mer her: http://www.tryggtrafikk.no/Forovervendt+eller+bakovervendt.9UFRLK2l.ips
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #14 Skrevet 14. februar 2012 Neida jeg kan alltid sitte bak jeg ikle noe større problem det egentlig, jeg har en tendens til å bli bilsyk. Men går vel bra. Hvorfor kan man velge å ha denne bilstolen forovervendt om det er livsfarlig noen som bet det? Jeg har nemlig ikle peiling. Vi kjører sjeldent bil så har ikke satt meg stort inn i dette jeg har jo heller inne lappen så denne bilen blir vel Mest brukt på lenger turer Takker for svar. Ja vi har Britax Multi Teck hun sitter Så godt i det Anbefaler deg å lese litt på Trygg Trafikk sine sider, der står mye nyttig info om sikring av barn i bil. www.tryggtrafikk.no
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 14. februar 2012 #15 Skrevet 14. februar 2012 Takk da gjør jeg det. Ja skjønner det ikke er stolen bare rart det da er lov egentlig om det er farlig for våre små. Skal lese meg opp nå
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #16 Skrevet 14. februar 2012 Neida jeg kan alltid sitte bak jeg ikle noe større problem det egentlig, jeg har en tendens til å bli bilsyk. Men går vel bra. Hvorfor kan man velge å ha denne bilstolen forovervendt om det er livsfarlig noen som bet det? Jeg har nemlig ikle peiling. Vi kjører sjeldent bil så har ikke satt meg stort inn i dette jeg har jo heller inne lappen så denne bilen blir vel Mest brukt på lenger turer Takker for svar. Ja vi har Britax Multi Teck hun sitter Så godt i det Fordi dette er ett sete du kan bruke lenge, og når ungene er store nok kan du snu det forovervendt. Her hater alle passasjerer å sitte på med meg. Spes mannen som er 195. Men så lenge barnet mitt sitter trygt så er det det viktige for meg. Andre får sette seg bak, ta bussen, eller sitte foran og holde kjeft
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #17 Skrevet 14. februar 2012 Sikring av barn i bil Les første som står der... en butikk har drevet villedende markedsføring og lurt folk til å kjøpe forovervendt sete.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #18 Skrevet 14. februar 2012 Det blir nesten ALLTID bedre plass foren hvis man setter bakovervendte seter i midten bak! Jeg har prøvd med flere forskjellige!!! Det er ingen som sier at mor MÅ sitte foran. Man kan koble ut airbag foran Å ha barnet bakovervendt der, det er fremdeles tryggere enn Å ha barnet bak men forovervendt i setet. Uansett, mener jeg det er bedre at mor/den foran brekker bena i en kollisjon enn av barnet dør som følge av feil vei i bilen -bare for Å sette det pÅ spissen!!! Men igjen, jeg vet at mange ikke vet om sikkerheten og bryr seg nevneverdig om den. Ser daglig foreldre kjøre med barn usikret i bilen, dÅrlig sikret osv. Det fÅr ikke vi andre gjort sÅ mye med annet enn Å si vÅr mening! Det er alles eget valg hvordan de sikrer barna sine i bil!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå