Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #1 Skrevet 14. februar 2012 Etter å ha blitt inspirert av en annen tråd, lurer jeg på hvordan dere ordner alt det praktiske ift ferier med barn, da med tanke på sikkerhet... Er spesielt noen konkrete spørsmål jeg har. - Ang bilkjøring: hvordan sikrer dere barna på bilturer (dvs taxiturer)? Bestiller dere spesifikt "nye" taxier som er sikrere å kjøre enn andre eldre varianter? - Har dere med bilsete på fly for sikrere flytur? - Ang kollektivtransport: kjører dere noen annen kollektivtransport enn taxi, og hva er da i så fall akseptabelt (ift sikkerhet)? - Ang mat- hvor "nøye" er dere på hygienen ved mat for barna? Hvordan sikrer dere at alt kjøtt er gjennomstekt, alle grønnsaker godt vasket osv? - Hva er grensen for hvor dere "tør" å dra med barna: da tenker jeg på alt fra strøk/tidspunkt på døgn/hvor langt unna traffikert vei/ hvor sikkert fortau er osv? Og andre ting man måtte tenke på... Litt inspirert av en tråd der jeg har kommet til å uttale meg om noe av dette uten å ha prøvd å vært på ferie med barn enda selv... også har jeg der også kommet til å sagt at man ofte gjør ting som er litt farlig uten at man nødvendigvis tenker så mye over det, i forbindelse med at jeg har uttalt at jeg mener det er litt overhysterisk å ikke kunne bruke bobledress på barnet i bilen (når det er fastspent i riktig sete og stramme seler) de dagene i året hvor det er -10 grader og man kjører 5-10 min til barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2012 #2 Skrevet 15. februar 2012 Er det virkelig ingen med innspill? dytter...
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2012 #3 Skrevet 15. februar 2012 Jeg tror du må ut å leve litt i den virkelige verden. Og dra på ferie med egene barn.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2012 #4 Skrevet 15. februar 2012 Når barna var veldig små har vi arrangert det slik at vi har hatt med bilsete eller at vi har lånt et på destinasjonen. har også lånt sete når de har blitt litt eldre men har da kun fått tak i et sånt uten rygg. Har valgt taxi med barnesete (spania), eller vi har bodd der hvor vi ikke trenger å ta noen taxi. På buss gjør vi som i Norge, sitter usikret. Har ikke hatt med sete inn på flyet noengang. Barna spiser ikke salat, men om vi kjøper noe grønt selv så vasker vi det på samme måte som i Norge. Jeg har stolt på at spisestedene har klart å lage maten på forsvarlig måte, men barna liker ikke ting som kan være litt rått..biff feks. Jeg reiser ikke til asia eller afrika med barna mine når de er så små og imunforsvaret ikke er fullstendig utviklet. Sånn i forhold til tidspunkt på kvelden så kommer jo det an på stedet en reiser, men vi har bevisst valgt "trygge" steder å reise med barna. Et fortau er et fortau, tenker ikke noe mer over det.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2012 #5 Skrevet 15. februar 2012 Takk for svar #4! Men når dere har leid bilsete på destinasjonen- er det da flyplass som leier ut? Eller hotell/andre steder. Og hva gjør dere om dere skal reise inn til byen med taxi og leid bilsete- går dere da å drasser med sete rundt i byen? Og til deg #3 så kan du heller la være å svare enn å gi et slikt svar. Var ikke mye konstruktivt å komme ut av det. Jeg har ikke vært på ferie med barn enda, men den tid kommer... min jente er bare ett år enda. Og jeg har faktisk trodd at man på ferie må "tåle" å reise mer eller mindre "usikret" i bil på ferietur. Jeg har også tenkt at noenlunde halvtrygge kollektivløsninger er greit, så lenge man føler at det er ok for seg selv (typiske taxi-løsninger i store biler som det finnes mye av i asia iallfall, men helt trygt er det jo ikke, men det er forsåvidt ikke bilene der heller). Trodde faktisk ikke du fikk tak i taxi med barnesete til daglig alle steder i utlandet (utenom Europeiske storbyer som Berlin, Paris osv), tenker gjerne på litt mer eksotiske turer uten at det behøver å være ensbetydende med Thailand (f.eks. Dubai, Kroatia, Tyrkia, Hellas osv), og har tenkt at å leie sete som man må drasse rundt på ikke er praktisk mulig (altså snakk om store barneseter for 9-20 kg ca, er ikke bare å ta de under armen eller under vogna...) Har drøyd ferieturer litt fordi jeg synes det virker så tungvint når man har barn. Men siden "alle andre" reiser så vil jeg tro at andre finner brukbare løsninger så slike innspill jeg er ute etter. Og noen av spørsmålene mine er kanskje litt overdrevent "forsiktig"?? Ja etter å som sagt ha blitt inspirert av annen tråd der jeg så og si ble kalt uansvarlig forelder fordi jeg mener at vi til en viss grad tar risikoer ved det meste i hverdagen som kan være farlig/skadelig uten at vi nødvendigvis går å dveler over det. Skal man alltid velge tryggeste løsning så kommer man seg jo ikke noen steder tror jeg. Det er jo rett og slett farlig å leve. Hvor går grensa for forsiktighet? Spørsmålet er vel mer litt hvor den "akseptable grensen" er på hvor sikkert ting skal være. F.eks. "bilsete eller ikke i taxi på ferietur" vs "eget bilsete fordi det oppfyller alle norske standarder og har ikke vært utsatt for kollisjon/skader o.l vs et leid bilsete i Tyrkia som man går ut fra at er noenlunde trygt nok på de få minuttene man skal sitte i taxi". To litt forskjellige forsiktighetsaspekter. Men har vel folk som heller i begge retninger her vil jeg tro. Litt den standarden jeg er ute etter å klarlegge her Hvis noen flere gidder å svare.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2012 #6 Skrevet 15. februar 2012 - Ang bilkjøring: hvordan sikrer dere barna på bilturer (dvs taxiturer)? Bestiller dere spesifikt "nye" taxier som er sikrere å kjøre enn andre eldre varianter? Ber om taxi med barnesete. Men det er klart, man kan ikke forvente å få lite bra sete som det vi har i bilen hjemme, så det blir jo ofte en pute eller noe sånt. - Har dere med bilsete på fly for sikrere flytur? "Sikrere flytur" - hva mener du med det? Bilsete er jo for kollisjoner og kræsjer man i lufta er det vel finito, enten man har siste skrik i bilseter eller ikke. - Ang kollektivtransport: kjører dere noen annen kollektivtransport enn taxi, og hva er da i så fall akseptabelt (ift sikkerhet)? Tar buss. Bruker da pute og sele hvis det er, eller bare sele. - Ang mat- hvor "nøye" er dere på hygienen ved mat for barna? Hvordan sikrer dere at alt kjøtt er gjennomstekt, alle grønnsaker godt vasket osv? Akkurat samme som for meg selv. Spiser det vi får på restaurant. Har vel egentlig aldri tenkt noe særlig på det. - Hva er grensen for hvor dere "tør" å dra med barna: da tenker jeg på alt fra strøk/tidspunkt på døgn/hvor langt unna traffikert vei/ hvor sikkert fortau er osv? Samme regler som for meg selv. Tør jeg gå der, så tør jeg gå der med ungene. Men er jo ikke akkurat ute i partygata i syden midt på natta med ungene på slep.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2012 #7 Skrevet 15. februar 2012 Vi har leid blir og bilseter alle gangene vi har reist til utlandet etter vi fikk barna. Får bilen utlevert på flyplassen og leverer den der når vi drar hjem igjen. Trenger ikke kjøre noe annen transport under turen når vi har bil. Leier leilighet med kjøkken og lager mesteparten av maten selv eller låner foreldrene mine sin terrasse leilighet i Spania.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2012 #8 Skrevet 15. februar 2012 Hmm. Mannen min er fra India og vi kommer nok til å dra dit med små barn. Tror mulighetene for trygg bilkjøring der er mer eller mindre lik 0, men kan jo ikke vente til de blir voksne før de får sett landet deres far er fra likevel? Biltur i India er selvmordsforsøk uansett om du har sete eller ei likevel...
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #9 Skrevet 18. februar 2012 Hmm. Mannen min er fra India og vi kommer nok til å dra dit med små barn. Tror mulighetene for trygg bilkjøring der er mer eller mindre lik 0, men kan jo ikke vente til de blir voksne før de får sett landet deres far er fra likevel? Biltur i India er selvmordsforsøk uansett om du har sete eller ei likevel... Ja, hva gjør man da? Man kan jo ikke la være å dra? HI
2 hjertegull :) Skrevet 18. februar 2012 #10 Skrevet 18. februar 2012 Det er helt greit å ha dress og andre uteklær på i bilen på korte turer når det er kaldt ute, ærlig talt Helt enig! - Ang bilkjøring: hvordan sikrer dere barna på bilturer (dvs taxiturer)? Bestiller dere spesifikt "nye" taxier som er sikrere å kjøre enn andre eldre varianter? * Vi hadde vår jente sittende rett i bilsetet sikret med bilens seler, under armen. Når vi skulle på lengere turer tok vi buss. - Har dere med bilsete på fly for sikrere flytur? * Enig med hun som sier at kræsjer du med fly så er det vel over uansett Vi hadde ikke med noe sete. - Ang kollektivtransport: kjører dere noen annen kollektivtransport enn taxi, og hva er da i så fall akseptabelt (ift sikkerhet)? * Tok buss på lengere strekninger, og var ikke sikret noe anderledes enn her i Norge, altså seler der det var seler. - Ang mat- hvor "nøye" er dere på hygienen ved mat for barna? Hvordan sikrer dere at alt kjøtt er gjennomstekt, alle grønnsaker godt vasket osv? * Jeg skar gjennom kjøtt for å se at det var gjennomstekt, også fordi jeg er og var gravid da vi var i Spania. Vi spiste grønnsaker vi fikk servert, og vasket det vi kjøpe selv. Drakk vann av flaske og eller alt det vanlige. Vi sprita også hendene før hvert måltid. - Hva er grensen for hvor dere "tør" å dra med barna: da tenker jeg på alt fra strøk/tidspunkt på døgn/hvor langt unna traffikert vei/ hvor sikkert fortau er osv? * Vi var ute på kveldstid med vår jente. Holdt henne godt i handa hele tida i nærheten av vei osv. Og også på tett befolkede steder. Ellers hadde vi jo konstant et øye på henne. Var med henne på lekeplassen osv. Vi var 6 voksne med på denne turen, så noen var med henne hele tiden. Jeg er ikke overhysterisk, men er selvfølgelig redd for henne. God tur
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #11 Skrevet 18. februar 2012 Du får ikke med deg sete inn på flyet for å sikre barna på flyet, dy får deres system med ekstra sele. Det er også gjerne buss transport fra fly og til flyplass teminal. Her lever vi farlig å lar det stå til. Vi tar taxi og tar den drosjen som kommer, vi driver ikke å besteiller nye biler av hensyn til sikkrhet. Vi har heller aldri hatt med sete for å ta drosje. Vi kjører kollektivt, helt uproblematisk, våre barn har tatt buss, undergrunn, tog, trikk, også da de var helt små. Vi tør å ta barna med på det meste, må vi gå langs en traffikert vei, så gjør vi det, om vi ikke heller velger å ta en drosje eller buss. Vi pleier for det meste å leie bil, og er fornøyd med det. Da har vi med egne seter. Om kjøtt er gjennomstekt det ser man da som regel når man kutter det opp. Små barn deler vi jo opp maten til. Om grønsakene har vært godt nok vaska vet vi jo ikke, men stresser ikke så veldig med det. Vi spiser frukt rett fra fruktdisken også. Så er ikke så nøye på det, a praktiske grunner, men er jo klar over faren med sprøyte midler og rester som kan være igjen. Ellers pleier det ikke være så farlig med det som kommer inn gjennom munnen, små unger driver jo å sleiker og sutter på alt mulig ekkelt de kommer over på sine ferder. De er gangske så sterke i imunforsvaret.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2012 #12 Skrevet 18. februar 2012 Godt at det ikke bare er meg som IKKE er helt overhysteriske Ang sete på fly: ja jeg tenker også at det er liten risiko for at det skjer noe, og gjør det det så vil det være over og ut uansett... men faktisk, så på doctors en gang når jeg var i permisjon, de anbefalte barnesikret sete på fly. Og så lenge du bestiller egen seteplass til barnet så tror jeg du skal få med setet altså, men bør selvsagt undersøkes i forkant, setet må jo også kunne festes med vanlig magebelte. Om det f.eks. skjer at flyet kjører av rullebanen og det blir en slik type kollisjon, så behøver ikke nødvendigvis alle å dø, men i teorien kan jo barnet bli klemt mellom den voksne og flysetene f.eks., eller sprette ut av den lille selen de er fastspent i. Har hørt om slike ulykker der også mennesker har overlevd. Så sånt sett er det nok tryggere i eget sete, og aller helst i barnesikret sete som man setter oppi flysetet... men vet ikke om det bare er i USA de "anbefaler" eget barnesete på fly Uansett så bør man jo i utgangspunktet la være å ta fly hvis man er overhysterisk for dette mener nå jeg, om du øker sikkerheten med en liten promille er det jo uansett en risiko ved flyturen. HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå