turbooglykkelig Skrevet 14. februar 2012 #1 Skrevet 14. februar 2012 Må bare få det ut... Var på trening i basseng for gravide med bekkenløsning i dag, noe jeg vet av erfaringer fra mine to andre svangerskap at er løsningen for å få en god tid med babyen når han kommer. Jeg kjenner kroppen min godt og vet alle små hensyn jeg må ta for å holde bekkensmerter under kontroll, etter mange feilskjær de to andre gangene. Etter første kunnet jeg ikke trille turer eller løfte vognen inn og ut av bilen på ett år, med nr to var jeg enda mye verre i svangerskapet, men ble fortere bra etter fødsel når jeg bare kom forbi de første ukene hvor jeg måtte sitte i rullestol :-( Og jeg er vanligvis sprek og rask til beins! Denne gange føler jeg at jeg har litt kontroll på bekkenet både fordi jeg tidlig begynte med trening og behandling 4 ganger i uken, og fordi jeg aldri tar sjanser. Litt hæl på skoa? Glem det, ikke en gang to minutter foran speilet. Reise meg ut av bilen uten å samle beina? Aldri! Løfte tungt? Never, ever! Ligge mest mulig med puter mellom beina og tyngden fra magen bort fra bekkenet - hver dag, mange ganger om dagen. Osv, osv... Nå tenker jeg at dette virkelig kjedelige svangerskapet er en god investering til en herlig vår og sommer med friskt bekken. Så tilbake til dagens trening i vann der jeg i garderoben møter en eldre dame som kommenterer at garderoben er dårlig tilrettelagt, og jeg nikker og sier at de gjerne kunne hatt flere benker når vi ofte er 10-12 gravide med bekkenløsning som bør sitte når vi kler på oss. Hvorpå hun kommenterer: "før i tida klarte da gravide å kle på seg stående, nå virker det som om man kjenner så godt etter. Jeg tror ikke det er så farlig, jeg!" Ååååååhhhh, jeg ble så irritert! Kommenterte "deg om det..." og gikk ut. Selvfølgelig burde jeg ikke bry meg i det hele tatt, men kjenner jeg fortsatt er sint.... Joda, visst er det nok grader av gravide som tar svangerskapet som en sykdom og ikke, men det var det nok tidligere. Slike kommentarer har overhodet ingen innsikt i situasjonen til personen som får den slengt i mot seg, og uansett - hvilken rett har gamle kjerringer til å lire av seg slikt? Grrrr.... Sånn - nå fikk jeg det ut ;-)
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #2 Skrevet 14. februar 2012 Årh, forstÅr frustrasjonen FULLT ut... Typisk (noen) eldre damer.... Alt var sÅ mye bedre før, da de mÅtte klare seg pÅ brød og vann, osv, osv... Jeg blir sÅ sur pÅ sÅnnebitre gamle damer!!!
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #3 Skrevet 14. februar 2012 Det er slike historier som du forteller her som gjør meg så vanvittig lykkelig over å ha kunnet gå igjennom 3 svangerskap uten å kjenne noe til bekkenet i det hele tatt... Dvs jeg kjente det her endag, men da hadde jeg flyttet på 500 kg den dagen... Likevel er jeg 20 % sykemeldt pga kronisk sykdom og har ei svigermor som kommenterer "Sykemelding var ikke engang et spørsmål på min tid..." Kan ikke tenke meg hvodan du reagerer på en slik kommentar, når du har gått igjennom så mye, når jeg reagerer på den lille kommentaren hennes, når jeg ikke feiler "noe" All ære til deg som orker å gå igjennom flere svangerskap når du har det slik. Bøyer meg i støvet
turbooglykkelig Skrevet 14. februar 2012 Forfatter #4 Skrevet 14. februar 2012 Takk for støtte Var nesten litt usikker på om det har klikket for meg som gidder å bry meg om slikt, men makan altså!! Jeg vet jo at det hele er verdt det, babyene som kommer ut er virkelig et under hver gang. Men det tærer litt på tålmodigheta å gå så lenge uten å kunne leve mitt normale liv, så i dag fikk jeg visst servert dråpen som fikk det til å renne over... Men det føles langt bedre nå som jeg har fått det ut Og du med svigermora... Usj - hun burde virkelig holde slikt for seg selv!
lille-my-april Skrevet 15. februar 2012 #5 Skrevet 15. februar 2012 Hadde også blitt irritert da ja. Nå har ikke jeg har særlig problemer med bekkenløsning, og dette er første gang jeg er gravid. Men litt plager har jeg hatt med det. Heldigvis er det bare periodevis det er skikkelig vondt. Så jeg forstår godt at de som har skikkelig bekkenløsning synes dette er jævlig rett og slett! Da hjelper det ikke med idiotiske kommentarer på folk som tydligvis ikke vet hvor vondt bekkenløsning kan være.
Fru.Vestavind Skrevet 15. februar 2012 #6 Skrevet 15. februar 2012 Folk som ikkje sjølv har hatt plager under svangerskap har desverre ofte ein tendes til å kome med slike kommentarar(planlagt eller ikkje), og det vil det truleg fortsette med... Sjølv er eg av dei som har hatt få eller ingen plager under graviditet og fødsel, og eg må av og til minne meg sjølv på at alle er ulike(serleg om eg har ein dårleg dag og kjeme over innlegg der folk må få ut litt frustrasjon/klage). Så langt trur eg at eg har ungått å slenge med leppa (og om eg skulle ha gjort det til nokon, utan å vere klar over det: så beklager). Heldigvis lærer ein om andre sine svangerskapserfaringar på nett, noko som kanskje forhindrar ein del i å blir slike gamle "hyggelege" damer;) Synest du er flink som går gjennom ditt 3.svangerskap med bekkenplager! Applaus til deg!
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2012 #7 Skrevet 15. februar 2012 Jeg ble sykmeldt ett par runder før og etter jul, pga diverse småplager, og på den graderte sykmeldingen jeg har i øyeblikket står det bekkenplager som årsak. Men det er flere grunner, og en av grunnene er fordi jeg blir fulgt opp ekstra i forhold til stress og kynnere, da jeg fødte prematurt sist gang. Mora mi fikk helt sjokk når ho fikk høre at jeg var sykmeldt, for i hennes verden er man dødsjuk dersom man har vært hos legen og fått sykmelding. Ho var en av disse som poppet ut 3 barn uten noen som helst antydninger til plager. Jeg var litt hormonell den dagen, og sa sarkastisk noe slikt som at : "Ja, du vet, jeg har vel ikke en så sterk kropp, jeg da." Og da svarte hun: "Nei, du har nok ikke det." Da la jeg på røret, gitt. Gamle kjerringer, altså! Jeg driter i om de sto oppreist og fødte dødfødte unger i åker'n, før de gikk og pulte igjen og fikk 12 unger til, alle født mens hverdagsslitet ble utført. Det har skjedd noe i mellomtiden, gravide kvinner og deres ufødte barn er hervet mye høyere prioritert av helsevesenet, og pga dette så er dødligheten blant fødende og spebarn gått ned. Jeg er i alle fall glad for at jeg får lov til å prioritere livet til mitt ufødte barn, fremfor inntekten til min arbeidsgiver. (Mamma og jeg ringte hverandre opp med en gang og ble venner igjen. )
Tessy Skrevet 16. februar 2012 #8 Skrevet 16. februar 2012 Jeg syns vi skal være glade i dag for at vi faktisk har kunnskap til å forebygge ganske masse jeg! og bruke det for alt det er verdt, så helt enig med deg. Folk bør passe sine egne saker. og du har jo tross alt vært gjennom dette to ganger før.man er jo ikke syk selvom man har bekkenløsning, men man gjør jo rett i å gjøre hverdagen best mulig! lykke til og håper du slipper billigere unna denne gangen:)
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2012 #9 Skrevet 16. februar 2012 Her har karma virkelig bitt meg i ræva... Før jeg ble gravid selv hadde jeg nok liten forståelse for at gravide kunne ha plager. Vokste selv opp med en mor som stadig sa at "å være gravid ikke er noen sykdom", som jobbet til natten hun fødet, "snek" seg med på fly høygravid for å rekke styremøter og var en turbo... Så når jeg hørte gravide som klaget tenkte jeg ofte at det kunne da ikke være sååå grusomt, eller at dette har de jo valgt selv! Spesielt etter 4 spontanaborter, ble jeg lett bitter... Og tenkte at "jeg skulle iallefall nyyyte å være kvalm og at magen vokste" -de hadde jo tross alt klart å bli gravide, så de burde ikke klage. Så gjør vi et siste forsøk på barn, og jaggu er det ikke blink...Uti 2.trimester begynte jeg å ha trua på at dette gikk rette veien Og jeg skulle bli en "sunn" gravid -Masse trening, kule klær, elske å vise frem magen, høyhelte sko..full pakke. Alt skulle nytes til det fulle.... Godt ikke alt går som planlagt..hehe. For i uke 16 og utover måtte jeg ta det med ro pga risikosvangerskap. I uke 20 var bekkenet så vondt at jeg grein hver dag og kunne bare glemme alle kule skoene Plagene til tross, jeg er veldig glad for at jeg nå kan kalle meg høygravid -Men slet mye med dårlig samvittighet for det er vanskelig å nyte et svangerskap med slike plager. MEN jeg har da lært noe viktig...alle gravide er forskjellige. Og jada -svangerskap er ingen sykdom, men gudene skal vite at det kan slite en ut og medfølge endel plager. Kudos Karma, jeg har lært og skal aldri dømme andre gravide igjen!
itb Skrevet 16. februar 2012 #10 Skrevet 16. februar 2012 Damene på jobb kommer også ofte med sånne - den gangen jeg var gravid så... sånn og sånn og sånn- men det de også sier som gjør det greit er at hadde de hatt muligheten så selvfølgelig hadde de sykemeldt seg eller benyttet seg av andre goder vi har nå. De syntes vi er heldige. Nå er jeg, og har vært i stålende form hele svangerskapet og det er heller sånn at jeg får litt kjeft av disse damene for at jeg ikke tar det mer med ro, men.....men eldre damer, og veldig friske gravide har nok lett for å syntes gravide med plager er litt "pysete" ja....hvorenn feil det er..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå