Gå til innhold

Barneastma...hva ER det? Noen leger her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 1,5 fikk i dag diagnosen Barneastma, men så vidt jeg forstår er det bare en samling astmalignende tilstander (inkludert astma). Hvordan vet vi hva som er hva?

Dessuten, diagnostiseringen foregikk slik:

Fortalte om symptomene: Vært syk av og på siden jul, fått behandling for Mykoplasmalungebetennelse, med godt resultat, selv om han har hatt tilbakevendende feber og snørr ca annenhver uke. Det er hans første halvår i barnehagen, og det går jo alle mulige slags infeksjoner for tiden. Så jeg har ikke tatt dette så tungt, han har stort sett vært i veldig god form til tross for febern. Før helgen ble han plutselig (og uten tilleggsymptomer) tungpustet. Ikke så alvorlig at jeg ble redd, tenkte bare han ble syk igjen. Han har ikke hatt feber denne runden, har litt slimhoste, og i går kom snørret, men ellers er han helt som normalt. Foruten at han da er litt tett i brystet.

Legen hørte på meg, lyttet på brystet hans, og sa først at han tenkte gi en ekstra antibiotikakur, ettersom det trolig var mykoplasmaen som var på vei tilbake. Han hørte litt piping og slim. Så tok han en CRP, som var helt fin. Og så var det da plutselig barneastma, og lillen må bruke astmamedisin helt frem til juni. Bare sånn uten videre.

Synes det skurrer, han er mindre tett i dag enn han var i helgen. Liker ikke tanken på å gi masse medisin uten at han er ordentlig undersøkt, og ikke bare lyttet på i full fart.

Noen med erfaringer?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...