Gå til innhold

Om å ta med barna på vinmonopolet


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Kan man egentlig det? Hvordan ser du på foreldre som har med seg barn for å kjøpe vin/sprit på polet?

 

For min del så har jeg hatt lyst til å gå på polet og kjøpe helgens vin mens vi likevle er på trilletur, men har droppet det fordi jeg føler det blir helt "feil", men kanskje har det ikke noe å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Juliea+gullet07.03.11

Det har jeg aldri tenkt over, gjort det mange ganger. Mine foreldre gjorde det med meg også ingen større skade skjedd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man egentlig det? Hvordan ser du på foreldre som har med seg barn for å kjøpe vin/sprit på polet?

 

For min del så har jeg hatt lyst til å gå på polet og kjøpe helgens vin mens vi likevle er på trilletur, men har droppet det fordi jeg føler det blir helt "feil", men kanskje har det ikke noe å si?

 

Jeg har vært alenemor i noen år, uten avlastning. Bodde rett ved grensa der jeg kunne kjøpe en flaske vin eller kartong med øl til venninner (drikker ikke selv) eller flaske champagne til nyttårsaften. Måtte selvfølgelig ta barna med inn, gidder vel ikke betale 200 kr i barnevakt for å få kjøpt en flaske vin til 100 kroner? Har aldri opplevd noen rare blikk ifm det at jeg har barna med - man slutter ikke å være voksen med rett til å kose seg med vin i ny og ne selv om man har fått barn. Har imidlertid fått en god del spørsmål om leg da jeg nærmet meg 30, og synes det var ubehagelig å bli oppfattet som under 18 da jeg var såpass gammel og flerbarnsmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så kjekt at ikke det er negativt da :) Tenkte liksom at man ikke skulle ha med barn inn på en butikk hvor det selges alkohol... hehe men der har jeg koblet litt feil ser jeg, da skal jeg slutte å tenke slik og drar innom polet neste gang vi er ute på shoppingtur likevel :)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker julehandelen som barn, vi dro til byen (bor i en nabokommune til en mellomstor by) og kjøpte inn det som ikke var å få fatt i hjemme. Polet var fast stoppested, en eviglang kø foran en skranke og ikke noe moro. Ikke engang en plass å sitte, så vi ble stående i køen sammen med mamma.

 

Etterhvert tok de i bruk nyvinningen kølappsystem på polet, og det var en og annen ventestol. Opplevelsen ble noe bedre, i stedet for kjempelang kø ved skranken ble det små køer for å få sitte.

 

Tror ikke vi ble traumatiserte av opplevelsen, og kommer nok til å ta med meg barna på polet om de tilfeldigvis er sammen med meg når jeg skal kjøpe noe der. Polkø er jo utryddet, og det er ikke mer tidkrevende enn vanlig butikk.

 

I tillegg er synden kommet til bygda, vi kan få tak i vin uten planlegging nå. øl også forresten, et par år etter at jeg ble gammel nok til å slippe inn på bygdas ølutsalg (joda, de fantes i nær fortid også) ble det nedlagt og vi er henvist til like dårlig utvalg i dagligvarebutikken som andre stakkarer.

 

Ja til ølmonopol, vi ølhunder nøt herrens glade dager med det gode utvalget som var der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjekt at ikke det er negativt da :) Tenkte liksom at man ikke skulle ha med barn inn på en butikk hvor det selges alkohol... hehe men der har jeg koblet litt feil ser jeg, da skal jeg slutte å tenke slik og drar innom polet neste gang vi er ute på shoppingtur likevel :)

 

HI

 

De selger jo øl i vanlige butikker også da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men altså, nå selger de alkohol på rimi også. Så barn er rundt alkohol hver dag! Ser null problem med å kjøpe alkohol rundt barn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Antarctica

På Mega selges det øl, så dit går jeg heller ikke med barna. Samme på ICA, Bunnpris og Prix. Ikke går jeg på apoteket heller, der er fullt av dop, og på jernvaren selger de white spirit og annet som man kan sniffe, så den holder jeg meg unna. Jeg handler all mat på gatekjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er helt greit jeg å ta med barn på polet. Skulle jeg handlet flere bæreposer med sprit, så hadde jeg kanskje gjort det uten barn, hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er med på polet om vi først er i byen og skal ha noe der. Jeg syns ikke det er noe rart å ha med ungene dit, det er øl i butikkene også. Kan bli full av det også.

Mine barn skal få lov å være med på polet om vi skal innom der, det er ett sted som jeg ikke skal skjerme de for. Det er også endel av deres oppdragelse, for jeg vil at de skal få ett normalt forhold til alkohol. Det skal ikke være noe forbudt og skremmende, for da tror jeg de vil teste det ut så fort vi ikke er der og de blir tilbudt i ungdomsåra.

Slik ble jeg oppdratt og det fungerte veldig bra. Jeg hadde mange muligheter til å drikke i min ungdom, smakte men drakk aldri. Jeg syns ikke det var spennende å prøve, for jeg syns ikke det var noe hyggelig å se mine venner bli så teite. Men smake for å kjenne hvordan smaken var det gjorde jeg, men det fikk jeg også lov til hjemme. Drakk ikke før jeg ble 19år tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine barn er med på polet om vi først er i byen og skal ha noe der. Jeg syns ikke det er noe rart å ha med ungene dit, det er øl i butikkene også. Kan bli full av det også.

Mine barn skal få lov å være med på polet om vi skal innom der, det er ett sted som jeg ikke skal skjerme de for. Det er også endel av deres oppdragelse, for jeg vil at de skal få ett normalt forhold til alkohol. Det skal ikke være noe forbudt og skremmende, for da tror jeg de vil teste det ut så fort vi ikke er der og de blir tilbudt i ungdomsåra.

Slik ble jeg oppdratt og det fungerte veldig bra. Jeg hadde mange muligheter til å drikke i min ungdom, smakte men drakk aldri. Jeg syns ikke det var spennende å prøve, for jeg syns ikke det var noe hyggelig å se mine venner bli så teite. Men smake for å kjenne hvordan smaken var det gjorde jeg, men det fikk jeg også lov til hjemme. Drakk ikke før jeg ble 19år tror jeg.

 

Forskning viser at ungdom som får smake alkohol hjemme og som enda verre er, får med seg alkohol hjemmefra når de skal på fest, viser seg å i større grad benytte seg av alkohol som rusmiddel i ungdomsårene. Vil absolutt ikke anbefale det til andre foreldre. Var samme hjemme hos meg, og jeg drakk ikke i ungdomsårene, men forskningen viser at det er større sannsynlighet så her blir det ikke noe prøvesmaking hjemme/alkoholkjøp for barna...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også kommer jeg, med min kommentar :P

Jeg har ikke med barna på polet, jeg har vært på polet 3 ganger på 10 år, å har da valgt å dra når jeg vet at jeg har noen til å passe barna.

Samme med å kjøpe øl på butikken, gjør det aldri med barn sammen med meg.

Hadde jeg møtt en nabo, å jeg hadde en 6-pack på rullebåndet med minstemann i handlekurva, da hadde jeg dødd!!

 

Før jeg blir angrepet her, må jeg si at jeg synes ikke at det virker feil å møte på småbarnsmødre på polet, eller med øl i butikken.

Dette går kun på meg, og min følelse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Forskning viser at ungdom som får smake alkohol hjemme og som enda verre er, får med seg alkohol hjemmefra når de skal på fest, viser seg å i større grad benytte seg av alkohol som rusmiddel i ungdomsårene.

 

Ja, da vil jeg heller at de skal få noen pils av meg enn at de skal gå løs på en dunk hjemmebrent av tvilsom opprinnelse, røyke noe eller ta noen piller på første og beste fest.

Vi kan ikke holde barna borte fra alt av rus alltid, og jeg tror at ved å nekte dem å smake alkohol hjemme i trygge omgivelser, så gjør man alkohol og rus til noe mye mer spennende og attraktivt. Det er ikke snakk om at ungene skal få drikke seg fulle hjemme, men jeg synes godt de kan få smake så hele alkoholscenarioet kan bli litt avmystifisert.

 

Jeg vokste opp i et hjem hvor jeg fikk smake mitt første halve glass vin som 15-åring. Likte det ikke i det hele tatt. Har fått smake litt øl og vin fra og til fra jeg var 15 til jeg ble 18 og hadde ikke noen hast med å begynne å drikke. I dag har jeg et godt forhold til alkohol, drikker det gjerne i godt selskap, men liker ikke å drikke meg overstadig. Min søster er likedan, og ingen i vår slekt har problemer med alkohol av noe slag til tross for at vi alle har vokst opp med såpass liberale foreldre. Tvert imot vil jeg si det har vært en fordel, når jeg ser på barn av strikte foreldre som aldri lot barna se at de drakk selv engang. Ungdommer som føler at de må skjule for foreldrene at de skal på fest, selv etter fylte 18 år, og som sniker vinflasker under senga, lurer seg ut på fest og sover hos fremmede så ikke foreldrene skal se at de har drukket.

 

Den samme debatten går jo om sukker. Mange mener jo at unger som holdes helt unna sukker og godteri blir "godtomaner" når de blir store, de gofler innpå alt de får tak i av kaker og sjokolade, fordi de ikke fikk det da de var små. Forskning har jo også vist at vi blir avhengige av sukker. Hvorfor skulle ikke dette være likt for alkohol? Jeg bare spør :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alkohol er en av de største årsakene til vold i heimen, så det kan ikke samenlignes med sukker. I tillegg til at alkohol har en annen virkning på kroppen enn sukker.

 

Men 20# fikk du ikke med deg en kampanje som gikk for en stund siden? Der de informerte om at det du sender med ungdomen på fest kom i tillegg til det h*n drakk der...

 

Jeg har vokse opp i et avholdshjem, jeg er ikke på flatfylla. Jeg drakk ikke før jeg var over 18, og da såppass lite at jeg ikke ble påvirket. Broren min som er oppvoksen i ala hjem som du hadde var på fylla som 16 åring og drakk heimbrent... Så den teorien din funker dårlig der, her er det opp til hver enkel person og deres dømmekraft og omgangskrets.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan man egentlig det? Hvordan ser du på foreldre som har med seg barn for å kjøpe vin/sprit på polet?

 

For min del så har jeg hatt lyst til å gå på polet og kjøpe helgens vin mens vi likevle er på trilletur, men har droppet det fordi jeg føler det blir helt "feil", men kanskje har det ikke noe å si?

 

Ingen problemer. Om noen spør så får du si at det er en gave og at mottakeren må kunne drikke for om du har fått barn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til nr 20:

 

Du kan tro akkurat hva du vil om det som er lurt, og ingen som arresterer deg for å gi barna litt smakeprøver eller noe å ha med på fest. Og mange som får dette går det veldig fint med uten at de får alkoholproblemer av den grunn.

 

Men- forskning viser at det er nettopp disse barna som drikker mest, prøver mest ulovlige rusmidler osv. Skulle ikke tro det, men er slik forskningen viser så er det man må "stole på" er min mening.

 

Jeg har jobbet med rusavhengige og vært på mye kursing om emnet. I tillegg til å ha snakket med personer med rusproblematikk Dette er faktisk helt sant. Og de ekstremtilfellene jeg jobbet med begynte å ruse seg ned til 12-13 års alderen på alkohol eller andre ting, flere fikk servert alkohol hjemme i ungdomstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på polet på torsdag med min sønn og han fikk velge vinflaske!

Så da ble det en rødvinflaske med en soldat på :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til nr 20:

 

Du kan tro akkurat hva du vil om det som er lurt, og ingen som arresterer deg for å gi barna litt smakeprøver eller noe å ha med på fest. Og mange som får dette går det veldig fint med uten at de får alkoholproblemer av den grunn.

 

Men- forskning viser at det er nettopp disse barna som drikker mest, prøver mest ulovlige rusmidler osv. Skulle ikke tro det, men er slik forskningen viser så er det man må "stole på" er min mening.

 

Jeg har jobbet med rusavhengige og vært på mye kursing om emnet. I tillegg til å ha snakket med personer med rusproblematikk Dette er faktisk helt sant. Og de ekstremtilfellene jeg jobbet med begynte å ruse seg ned til 12-13 års alderen på alkohol eller andre ting, flere fikk servert alkohol hjemme i ungdomstiden.

 

Jo, men på den annen side, de som gir barna alkohol hjemme når de er 12-13 år (regner med de måtte ha fått noe hjemme i den alderen siden du trekker det fram som eksempel mot det jeg mener) vil jeg si at har trådd langt over grensen. Det er stor forskjell på å gi en smaksprøve til en på 15-16 enn å gi det til en på 12-13 år.

Her hvor jeg bor begynner ungene å drikke i 14-15 års alderen, og da ofte hjemmebrent av varierende kvalitet. Det er allerede klart for oss at barna våre kommer til å bli utsatt for fest og drikking lenge før vi begynner å gi de smaksprøver. Så det beste vi kan gjøre fram til det er å vise og lære en fornuftig holdning til alkohol, og det mener jeg ikke er å gjemme det unna og snakke om det som djevelens munnvann, men snarere å lære barna at det går an å nyte alkohol på en fornuftig måte.

Det er uansett ikke snakk om å tilby ungene et glass vin hver lørdag, her snakker vi om å få smake av glasset til mamma eller pappa på julaften eller lignende høytid, og kanskje få et kvart glass selv på samme høytid etter fylte 16 år. Og hvis det er den perfekte oppskriften på å lage en alkoholiker, så tror jeg det må være noe som skurrer dypere inn i oppdragelsen. For skal du lære barn om alkohol og fornuft er det samtidig viktig at de har ansvarsfølelse og vet hva konsekvenser er. Og ikke minst at de har tillit til deg som forelder. Mangler dette kan man nesten bare glemme hele opplegget, for da lærer de ofte om alkoholen på egen hånd - dessverre. I alle fall er dette min erfaring.

 

Men hva vet jeg, jeg er ikke forsker, og jeg jobber ikke med rusavhengige. Jeg er bare et helt vanlig menneske som våger å tenke sjæl når jeg oppdrar mine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...