Gå til innhold

Hvordan er det i forhold til legens taushetsplikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Siden det har vært diskusjon om legens plikter osv, så har jeg et spørsmål som følger. Min eksmann har vært hos vår da felles fastlege for å diskutere noen helsegreier med ham. Da han kom hjem, fikk jeg vite at eksmannen og legen diskuterte hvilken prevensjon JEG kunne bruke. Dette var i forbindelse med at jeg fortalte eksmannen at jeg ikke tåler p-piller (har hatt en rekke bivirkninger av alle merker jeg prøvde). Så legen fortalte ham at ALLE damer tåler p-piller, og det jeg sier om at jeg ikke tåler det, er bare tull.

Hadde legen lov til å diskutere mine helseproblemer eller min reaksjon overfor p-piller med eksmannen, og attpåtil antyde at jeg (også hans pasient) lyver til eksmannen for å slippe å gå på pille?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han hadde lov til å diskutere på generell basis, så lenge han ikke røpet noe om deg. Men synes det høres veldig rart ut at han sa det til mannen din - ikke spesielt uvanlig at kvinner sliter med bivirkninger av hormonpreparater?

Skrevet

Legen har jo strengt tatt snakket om "alle kvinner" ikke om deg. Men det høres utrolig rart ut. Er du sikker på at ikke x-mannen din lyver her? Alle leger vet da vel at mange sliter med hormonpreparater...

Skrevet

Legen har jo strengt tatt snakket om "alle kvinner" ikke om deg. Men det høres utrolig rart ut. Er du sikker på at ikke x-mannen din lyver her? Alle leger vet da vel at mange sliter med hormonpreparater...

Eksmannen løy ikke her nei, siden jeg ringte på legekontoret rett etterpå og snakket med legen som sa at jeg kunne komme ned på kontoret og få p-pillene når jeg ville. Uten at jeg har bestilt noe som helst p-piller. Ja, han snakket om alle kvinner, men i forbindelse med at eksmannen nevnte at jeg hadde reaksjoner mot pillene.

Skrevet

Han har nok ikke gjort noe galt, men synes han har oppførst seg veldig rart. Skrive ut resept på piller du ikke har bedt om??

Skrevet

Ut fra det du skriver har han ikke diskutert deg og din situasjon med eksmannen din, men snakket generelt om prevensjon. Dette har han selvfølgelig full anledning til.

At informasjonen han har gitt er upresis, er en annen sak. P-piller gir bivirkninger og det er individuelt hvor mye bivirkninger man får og hvor plagsomme man synes de er. Bivirkninger som oppleves som bagateller av noen kvinner blir opplevd plagsomme av andre, selv om den faktiske mengden plager de har skulle være lik. Og om man i tillegg til å oppleve bivirkningene plagsomme får mer plager enn gjenomsnittet sier det seg selv at man ikke ønsker å oppleve dem.

Skrevet

Han har nok ikke gjort noe galt, men synes han har oppførst seg veldig rart. Skrive ut resept på piller du ikke har bedt om??

Eksmannen har bedt om p-piller til meg over mitt hode, og legen opplyste meg på telefon om at jeg bare kunne komme og hente resepten (jeg har gått på piller før, så regner med det er de samme som ble skrevet ut). Legen kommer fra et land der det er vanlig at mannen bestemmer over kvinnen.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

Er det ingen som synes det er merkeligere at det er EKSmannen som diskuterer (og bestiller) prevensjonsmidler til sin EKSkone?

Skrevet

Er det ingen som synes det er merkeligere at det er EKSmannen som diskuterer (og bestiller) prevensjonsmidler til sin EKSkone?

Haha, neida, det skjedde mens vi enda var sammen :D

HI

Skrevet

Eksmannen har bedt om p-piller til meg over mitt hode, og legen opplyste meg på telefon om at jeg bare kunne komme og hente resepten (jeg har gått på piller før, så regner med det er de samme som ble skrevet ut). Legen kommer fra et land der det er vanlig at mannen bestemmer over kvinnen.

Akkurat *det* er jeg usikker på om legen har lov til. Ville vært lov om han hadde lov til det. Har aldri hørt om at et voksent menneske kan be om medisier på vegne av en annen.

Skrevet

Haha, neida, det skjedde mens vi enda var sammen :D

HI

Tok liksom det for gitt, ja ;)

Skrevet

Akkurat *det* er jeg usikker på om legen har lov til. Ville vært lov om han hadde lov til det. Har aldri hørt om at et voksent menneske kan be om medisier på vegne av en annen.

Eh. Ville vært RART om han hadde lov til det, mente jeg.

Skrevet

Gi meg en p-pille og sendt eksmannen din til meg, så skal jeg vise ham at det finnes kvinner som ikke tåler p-piller.

Skrevet

At det er merkelig - definitivt! Men har ikke gjort noe ulovlig altså... Hadde han gitt resepten til mannen din hadde det vært anderledes. Men ikke pga taushetsplikt.

Legen min og jeg snakker jo om familie og venner hele tiden, da jeg går til ham i samtaleterapi. Han diskuterer da mine utfordringer i forholdet på generelt grunnlag for å hjelpe meg, men ikke ut fra at han kjenner mannen. Har aldri fått noe annet enn generell synsing ang. menn. Det samme forstår jeg skjedde her. Mannen din snakker med legen om noe han har opplevd og legen svarer på generelt grunnlag. Bare tilfeldig at han er din lege også.

Men utrolig rart at han sa det han sa da....

Gjest Antarctica
Skrevet

Legen kan ikke diskutere deg med noen annen pasient, ikke mannen din, ingen. Han kan konsultere en annen lege dersom det er noe han ikke vet eller skjønner. Men da skal det være fordi du selv er tilstede i konsultasjonsrommet og han ikke kan gi deg de gode svarene du trenger.

Gjest UndrendeUllteppe
Skrevet

En lege må da kunne diskutere en pasient med andre leger, uansett om pasienten er tilstede i rommet eller ikke. Hvordan tror du legevisitter på sykehus foregår?

Men det er litt på grensen når det gjelder din daværende mann (hehe), selv om nok legen bare trodde han gjorde dere en tjeneste og at du var informert om at mannen din kom til å ta dette opp. Jeg har selv vært til legen og fått antibiotikakur for hele familien ettersom vi hele gjengen var syke. Det hadde i så fall vært like mye "brudd" på taushetsplikten, hvis man skal bruke så lite skjønn...

Skrevet

En lege må da kunne diskutere en pasient med andre leger, uansett om pasienten er tilstede i rommet eller ikke. Hvordan tror du legevisitter på sykehus foregår?

Men det er litt på grensen når det gjelder din daværende mann (hehe), selv om nok legen bare trodde han gjorde dere en tjeneste og at du var informert om at mannen din kom til å ta dette opp. Jeg har selv vært til legen og fått antibiotikakur for hele familien ettersom vi hele gjengen var syke. Det hadde i så fall vært like mye "brudd" på taushetsplikten, hvis man skal bruke så lite skjønn...

nei men altså,. du har fått kur til BåDE deg og familien, du har vel ikke sagt at din mann hadde betennelse eller noe annet, og trengte antibiotika?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...