Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #1 Skrevet 14. februar 2012 Lurer på kor lenge andre har vert saman før det var snakk om bygging av hus? Eg og samboaren min har vert ilag i 1 år og til sommaren har vi budd i lag i 1 år. Han har barn frå før og sidan vi har dei 2 barna annankvar veke blir det i ei leiligheit lite plass til tider. Vi føler oss sjølve veldig klar for å bygge hus og har eit veldig godt forhold. Føles ut som vi har vert ilag meir enn 1 år, då vi har opplevd mykje den tida. Eindel motgang som har gjort oss sterkare som eit par. Men familia mi meiner det er alt for tidlig og er lite støttandes.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2012 #2 Skrevet 14. februar 2012 Ja, enig med familien din at det er litt tidlig. Det er en stor jobb og stor forpliktelse, spesielt når han har barn fra før. Vi ventet 4 år før vi startet på husbyggingen og det angrer jeg ikke på nå, da jeg så hvor mye noe slikt krevde av oss, ikke minst som par. Og når det er snakk om hans "tidilgere" familie inni bilde også, så ville jeg nok vært ekstra sikker.
kattemamma Skrevet 14. februar 2012 #3 Skrevet 14. februar 2012 Jeg er også enig med familien din at det er tidlig. Det finnes utrolig mange eksempler på par som kjøper hus sammen og går fra hverandre i oppussingsprosjektet (var på visning på endel slike hus da vi skulle kjøpe hus for et år siden), og å bygge hus sammen er et enda større prosjekt! Så her bør dere være veldig sikre på forholdet og forberedt på at prosjektet kommer til å kreve mye av dere før dere setter igang.
lille-my-april Skrevet 15. februar 2012 #4 Skrevet 15. februar 2012 Jeg hadde allerede planlagt å bygge hus alene før han kom inn i bildet. Etter et halvt år ca i lag bestemte vi oss for at han skulle være med på byggingen. Angrer ikke i det hele tatt. Vi har nå vært i lag i ca.2 1/2 år, og venter vårt første barn sammen i april. Er opp til hver enkelt hva en velger å gjøre og hva som føles rett.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2012 #5 Skrevet 15. februar 2012 syns det avhenger veldig av forholdet. jeg og mannen har hvert sammen i over 5 år nå. vi har to barn. vi kjøpte enebolig, og nå skal vi bygge ut denne boligen. syns dere må føle litt på det. det er mye jobb, mye og holde styr på. og barna som er hos dere burde ha litt og si oppi dette. med at hvordan går du og dem overrens. er det rett til for barna og endre mer i hverdagen dems?.. tenker litt på barna oppi dette også. dere har hvert sammen kort tid. kansje dere heller kan se dere ut tomt. kjøpe tomt, nedbetale den en del så bygge om et år eller to. eller bruke tiden på og spare opp penger til husbygging.
lille-my-april Skrevet 15. februar 2012 #6 Skrevet 15. februar 2012 Går ann å kjøpe en enebolig også da. Må jo ikke bygge liksom...
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2012 #7 Skrevet 15. februar 2012 Vi har ikke bygd hus, men totalrenovert hus.. jeg flytta inn etter 4 måneder og kjøpte meg inn i huset etter 1 år sammen.. Vi pusset opp kjøkkenet når jeg flytta inn (midt i prosessen), og tok gangen rett etterpå.. Da jeg kjøpte meg inn renoverte vi kjøkkenet i 2. etg (utleie), og nå har vi renovert badet.. Jeg tenker at om man har tro på forholdet og dere har det bra sammen, er det ingenting i veien for å bygge hus. MEN: Det er veldig slitsomt i prosessen, og det krever at dere setter dere ned og tenker/snakker om dette i forkant. Spesielt når det er barn inne i bildet. Vi har i alle fall gjort det meste selv, og da mannen er mer snekkerkyndig enn meg faller mye på han. Dvs at jeg har ansvar for husarbeid og matlaging og hund i denne perioden (og må være forberedt på å få mindre tid sammen og ikke få hjelp til så mye).. Nå er vi igang med kjelleretg og vi har snakket mye sammen om hvordan vi fordeler oppgaver og at det blir en tøff periode...
siro76 Skrevet 15. februar 2012 #8 Skrevet 15. februar 2012 Vi hadde vært sammen i ca 1 år før vi flyttet i sammen - totalrenoverer hans hus, og jeg har beholdt leiligheten min som jeg leier ut. Vi regner med å bo i hans hus 3-4 år til, før vi kjøper noe i sammen - men pusser nå opp i sammen hans hus. Mye arbeid, og tøft til tider, men alt går når man er innstilt på det. Han har også et barn fra tidligere, som vi har annenhver helg - glad vi ikke har henne mer akkurat nå, da det i perioder blir lite tid til henne... Da er det greit med farmor som elsker å ha henne på besøk.
mamma_til_gutt Skrevet 15. februar 2012 #9 Skrevet 15. februar 2012 Vi bygger nå, har vært sammen 4 år. Men at det er så stort prosjekt alle vil ha det er jeg faktisk ikke enig i... Går kjempegreit, og tar overraskende lite tid. Vi har tegnet huset selv, og er hyret alt av håndtverkere selv, så ikke noe ferdighusopplegg. Vi flytter snart inn. Cluet er god planlegging.. Men personlig syns jeg kanskje 1 år er litt tidlig. På en annen side tar prosessen litt tid, så dere har nok vært sammen en stund når selve byggingen tar til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå