Gå til innhold

Hvorfor er det slik? (ang valentines)

Anbefalte innlegg

Skrevet

At damer her på forumet bruker masse penger på dill og dall som interiør, dyre merketing, merkeklær til barna +++, men når det er snakk om å gi gave til sin kjære til Valentines eller farsdagen, nei da plutselig husker man på at det er handelsstanden som tjener på det? Hvorfor? Er det da rettferdiggjort å bruke penger på tull når man bruker det på seg selv, men ikke rettferdiggjort hvis man bruker det på kjæresten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og du er sikker på at det er de samme damene?

Jeg kjøper gave til min kjære mange ganger i året, når jeg ser noe som han hadde bitt glad for eller jeg synes han fortjener en oppmuntring. Men jeg kjøper ikke noe i dag bare fordi handelsstanden har bestemt at jeg skal det. Men baker gjerne en kake til ham.

Skrevet

Er så teit å skylde på handelstanden...

Jeg har jobbet i gavebutikk i snart 20 år og det var ingenting som het valentines da jeg begynte. Men plutselig sto ungdommen der og etterspurte kort og greier (de har jo lært om valentines gjennom bl.a filmer fra USA, utenlandske venner osv), så vi begynte ta inn noen kort da. Kortene ble utsolgt og året etter tok vi inn noen fler...

Igjen ble vi utsolgt samtidig som kundene spurte etter bamser og andre gaveartikler, litt skeptisk tok vi inn littegranne året etter og jammen ble vi utsolgt igjen.

Sånn har årene gått, hvert år har vi økt innkjøpene til butikken littegranne og i år hadde vi en hel hylleseksjon med valentinesting som alle ble borte i helgen. Ser ikke det gale i det jeg da, men vi har ikke funnet det på, det er etterspørselen som avgjør hva vi har i butikken altså..

Men skjønner jo at noen synes det fremmer et kjøpepress at vi lager en valentines-utstilling i butikken, likevel kan vi ikke ta ansvaret for det. Vi lever jo av å være kremmere og må handle inn de varene kundene vil ha, ellers ville vi gått konkurs...

Skrevet

Er det meg du hinter til? Jeg la ut et innlegg en stund før deg med spørsmål om jeg er den eneste som ikke vil feire Valentine.

Kan fortelle deg at jeg knapt kjøper noe til meg selv eller til huset. Kjøper vi noe til huset, gjør mannen og jeg det sammen. Jeg bruker nesten INGENTING på dill dall til meg selv. Har dessverre ikke råd til det... Men barna prioriteres her, vel og merke ALDRI merkeklær.

Så jeg er ikke av de damene som bruker masse på meg selv og dill dall og skylder på handesstanden når det gjelder Valentine...

Skrevet

Er så teit å skylde på handelstanden...

Jeg har jobbet i gavebutikk i snart 20 år og det var ingenting som het valentines da jeg begynte. Men plutselig sto ungdommen der og etterspurte kort og greier (de har jo lært om valentines gjennom bl.a filmer fra USA, utenlandske venner osv), så vi begynte ta inn noen kort da. Kortene ble utsolgt og året etter tok vi inn noen fler...

Igjen ble vi utsolgt samtidig som kundene spurte etter bamser og andre gaveartikler, litt skeptisk tok vi inn littegranne året etter og jammen ble vi utsolgt igjen.

Sånn har årene gått, hvert år har vi økt innkjøpene til butikken littegranne og i år hadde vi en hel hylleseksjon med valentinesting som alle ble borte i helgen. Ser ikke det gale i det jeg da, men vi har ikke funnet det på, det er etterspørselen som avgjør hva vi har i butikken altså..

Men skjønner jo at noen synes det fremmer et kjøpepress at vi lager en valentines-utstilling i butikken, likevel kan vi ikke ta ansvaret for det. Vi lever jo av å være kremmere og må handle inn de varene kundene vil ha, ellers ville vi gått konkurs...

Det betyr ikke at jeg kjøper noe i dag bare fordi andre mener at jeg skal. Jeg har aldri vært av dem som har etterspurt valentinesting i butikker. Slik jeg oppfatter det er det der en ungsomsting. Kan godt ta hintet om å være litt ekstra snill mot mannen i dag, men kjøper ikke noe bare fordi det er en bestemt dato.

Gjest Tullmusa83
Skrevet

Handler ikke så mye å mor og farsdag oppretholder vi, men når det kommer til vàlentines syns jeg gaver til min kjære er mer romantisk andre dager i året enn når. Alle andre skal være romantisk.

Skrevet

Rart at man mener at andre dager skal være romantisk, men ikke vil overraske sin kjære på Valentines i ren protest...

Skrevet

Rart at man mener at andre dager skal være romantisk, men ikke vil overraske sin kjære på Valentines i ren protest...

Jeg vil ikke at andre skal fortelle meg hvilke dager vi skal være romantiske. Og som godt voksen dame over 30 føles det uansett bare dumt. Jeg har ingen tradisjon for Valentines day, det var noe som kom for alvor etter at jeg ble voksen.

Skrevet

Jeg vil ikke at andre skal fortelle meg hvilke dager vi skal være romantiske. Og som godt voksen dame over 30 føles det uansett bare dumt. Jeg har ingen tradisjon for Valentines day, det var noe som kom for alvor etter at jeg ble voksen.

Da er det kanskje ingen vits i å kjøpe noe til jul? Siden det er noen andre som bestemmer når du skal kjøpe gaver?

Skrevet

Da er det kanskje ingen vits i å kjøpe noe til jul? Siden det er noen andre som bestemmer når du skal kjøpe gaver?

Tror ikke jeg gidder å fortsette denne diskusjonen, jeg tror faktisk du forstår at det er noe helt annet. For meg er Valentines day noe nytt somkom til etter at jeg ble voksen, jeg ser på det som en del av en ungdomskultur som jeg ikke har vært en del av. Gjør gjerne noe fint for mannen min i dag, fordi jeg har fått en påminnelse om å være snill mot ham, men det føles bare dumt å skulle kjøpe gave i dag.

Skrevet

Tror ikke jeg gidder å fortsette denne diskusjonen, jeg tror faktisk du forstår at det er noe helt annet. For meg er Valentines day noe nytt somkom til etter at jeg ble voksen, jeg ser på det som en del av en ungdomskultur som jeg ikke har vært en del av. Gjør gjerne noe fint for mannen min i dag, fordi jeg har fått en påminnelse om å være snill mot ham, men det føles bare dumt å skulle kjøpe gave i dag.

Hva gjør at så mange i Norge gjør kun ting som er tradisjon? Mange som kvier seg for å bli kjent med utenlandske mennesker, smake på ny mat, eller feire andre dager enn jul. Samtidig som større hysteri som handelspress mellom september og desember i forbindelse med julaften, har jeg aldri sett noe annet sted. Og dette klager ingen på? At det er jul overalt i flere måneder, uansett hvor man stikker hode hen?

Skrevet

Mener du at man skal kjøpe gave i dag selv om man føler at det blir kleint og dumt? Jeg vil i alle fall ikke ha en gave fra noen som føler det slik!

Skrevet

Nei. Jeg mente i overskriften, er at enkelte av de samme damene som kjøper forskjellig ræl til hus i chabby shic-stil, dyre merkeklær til barna og seg selv, og IKKE skylder på handelsstanden for at de kjøper tingene, hyler ut om kjøpepress og handelsstandskapt dag når det gjelder å gi gave til mannen...

Skrevet

Herregud, for en lam diskusjon.

Å feire Valentine's og/eller kjøpe valeninesgave er en helt frivillig ting. Ingen butikker tvinger en til Å kjøpe, sÅ det blir for dumt Å skylde pÅ andre ("handelsstanden") for et valg man SELV har tatt. Er heller ikke noe poeng i Å være snurt pÅ "handelsstanden" fordi andre velger Å kjøpe gave til sin kjæreste i dag, uansett grunn.

"Det betyr ikke at jeg kjøper noe i dag bare fordi noen mener at jeg skal". Nei, veit du, det er HELT greit! Er da ingen som har snakket FOR trangshandling av gaver?

Det at noen velger Å IKKE feire Valentines, betyr ikke at disse ikke er glade i hverandre eller unner hverandre ting.

Det at noen velger Å feire Valentines, betyr ikke at disse ikke "vet Å sette pris pÅ hverandre" andre dager i Året ogsÅ.

Herregud, folk gjør bare forskjellig. Synes sÅ mange her inne virker direkte irriterete ovenfor det faktum at andre velger annerledes enn seg selv.

Gjest Tullmusa83
Skrevet

Er ikke i protest mot valentines at jeg ikke feirer. E mer det at jeg ikke skjønner greia med å gå ut og spise romantisk middag for 2 den ene hverdagen i året alle andre menesker skal spise ute. Restauranten er full. Støynivået deretter. Servitørene har det travelt og kjøkkenet jobber det remmer og tøy holder. Bare fordi vi har sett det på film betyr ikke at vi trenger denne dagen. Alle står fritt til å fire den personlig elsker jeg hallowen som jeg syns er morsom, men en romantisk dag som plannleges i måndesvis uten at den markerer en viktig hendelse i forholdet vårt skjønner jeg ikke. Desverre preges restaurant besøk i da av at det er travelt og fulle bordsettninger, men kos deg du.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Er ikke i protest mot valentines at jeg ikke feirer. E mer det at jeg ikke skjønner greia med å gå ut og spise romantisk middag for 2 den ene hverdagen i året alle andre menesker skal spise ute. Restauranten er full. Støynivået deretter. Servitørene har det travelt og kjøkkenet jobber det remmer og tøy holder. Bare fordi vi har sett det på film betyr ikke at vi trenger denne dagen. Alle står fritt til å fire den personlig elsker jeg hallowen som jeg syns er morsom, men en romantisk dag som plannleges i måndesvis uten at den markerer en viktig hendelse i forholdet vårt skjønner jeg ikke. Desverre preges restaurant besøk i da av at det er travelt og fulle bordsettninger, men kos deg du.

Jeg og samboer skal ha en biffmiddag hjemme, etter ungenes leggetid, med romantisk film, stearinlys og masse kos. Hvem sa man måtte på restaurant for å ha kjærestetid?

Gjest Tullmusa83
Skrevet

Biffmidag og kos er lørdag hos oss så hvis valentines trengs for det hos deg så skjønner jeg mer greia med valentines.

Skrevet

Biffmidag og kos er lørdag hos oss så hvis valentines trengs for det hos deg så skjønner jeg mer greia med valentines.

hehe, neida, vi har nå lørdagskos ellers i året også. Men vi markerer OGSå dagen i dag med ekstra kos, selv om det er en vanlig tirsdag :)

Gjest Tullmusa83
Skrevet

Vi har årsdag tidlig i mars. Så da slår vi på stortromma da. Vi trives med vår egen dag selv om vi sikkert deller også den dagen med mange så føles den mer personlig. Jeg bare slitter litt med å skjønne hvordan valentines som bare var i amerikanske filmer for 12 prsiden når jeg gikk på videregående plutselig har blitt så enormt. Klarer ikke helt å se romantikken i dagen, men nå skal det sies atjeg har en kjæreste som hvis han ser en fin blomster bukett spontant kjøper den. Hadde jeg kun fått blomster etter utøvet press. Så hadde jeg kanskje sett nytten av denne dagen. Nå skal plutselig jeg og en vennine ut å se film i dag grunnet 2 for en deal. Så er jo ikke en dårlig valentines gest at min kjære sitter alene hjemme så jeg kan få litt vennine tid

Skrevet

Jeg har et ganske moderat forbruk ellers også. Det handler mer om at når det blir for mange merkedager mister de sitt innhold, og at jeg da heller lar være.

Dessuten; jeg setter større pris på spontane kjærtegn og gaver enn noe mannen kjøper fordi halve butikken var fyllt opp av valentinesrask akkurat i dag.

Nå har det seg slik i dag at morsdagskakene lå i frysedisken til nedsatt pris, og det er det grunn til å feire :) så da blir det biffmiddag med levende lys og kjøpekake til kaffien. Som sunnmøfing eksker jeg både tilbud og kake. Kanskje river jeg i med et "jeg elsker deg" til mannen etterpå. Man skal ikke undervurdere lykkefølelsen som kommer av marsipan på en hverdag ;)

Håper dagen blir fin både for dere som feirer valentines og dere som feirer tirsdag, slik som jeg :D

Skrevet

Hva gjør at så mange i Norge gjør kun ting som er tradisjon? Mange som kvier seg for å bli kjent med utenlandske mennesker, smake på ny mat, eller feire andre dager enn jul. Samtidig som større hysteri som handelspress mellom september og desember i forbindelse med julaften, har jeg aldri sett noe annet sted. Og dette klager ingen på? At det er jul overalt i flere måneder, uansett hvor man stikker hode hen?

Det er jo mange som klager på at det er jul i flere måneder! Deriblant jeg ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...