Gå til innhold

Blør man mye i ettertid etter KS?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Litt flaut spørsmål da det virker som alle vet dette, men hører mest om de som blør i ettertid etter en vaginal fødsel..

Evt hvor lenge blør man? Må man bruke bleier eller holder det med bind?

Legger meg ut som anonym nå jeg da dette er litt flaut spørsmål da jeg egentlig sikkert burde visst dette 4 uker før jeg skal ta KS ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel ikke så rart å spørre om dette, vel :) Kan bare svare for meg selv. Jeg blødde i ca. 6 uker tror jeg det var. Ganske mye i starten, men ikke verre enn at jeg kunne bruke bind. Etter hvert gikk det gradvis over til spotting. Tror kanskje man blør mindre etter ks, de "rensker vel opp" litt inni der? Hmm, usikker... Uansett, masse lykke til med fødselen!!! :D

Skrevet

Jeg blødde veldig lite etter ks. Brukte bare truseinnlegg. Men om det er normalt eller ikke vet jeg ikke.

Skrevet

Samme som nummer to her :) Ingen bleier men store bind i begynnelsen som man får på sykehuset.

Skrevet

I utgangspunktet så blør du like mye som ved vaginal fødsel, men noen leger renser vel livmoren litt ekstra når de først er der inne :)

Skrevet

Jeg blødde masse den første uka etter KS, måtte bruke sånt kjempestort bind. Hadde også utrolig vonde sammentrekninger av livmoren.

Sikkert litt individuelt, da :-)

Skrevet

Jeg blødde helt normale mensmengder i noen uker, 2 kanskje?

Brukte vanlige bind.

Tror legene rensket opp der inne - men man har jo likevel et sår der morkaken var festet, som kan blø litt/en del før det gror.

Hadde sex igjen 3 uker etter KS, så formen var fin kan man si.

Lykke til :)

Skrevet

Blødde akkurat like mye som etter vaginal fødsel.

Skrevet

Jeg aner ikke hva som er normalt, men jeg brukte de store bindene som jeg fikk på sykehuset mens jeg var på sykehuset. Etter at jeg kom hjem brukte jeg vanlige bind i et par uker kanskje, men blødde ikke veldig mye, omtrent som på slutten av mensen. Etter det brukte jeg truseinnlegg noen uker.

Skrevet

Blir vel litt vanskelig for legene å renske opp, man blør fordi det blir et stort sår der placenta løsner fra livmorsveggen. Hvor raskt blødningen stopper vil komme an på hvor raskt livmoren trekker seg sammen, det er dette som stopper blødningen. Amming gir utslipp av oxytocin som får livmor til å trekke seg sammen bl.a.

Om legene skulle greid å stoppe blødningen helt ved ks, måtte de nok ta med seg hele livmoren :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...