Gå til innhold

Sønnen min har autisme, hva har han rett på?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat fått vite at han har autisme. I tillegg snakkes det om adhd, men det blir bare en bidiagnose i så fall.

Nå dukker jo alle tankene opp. Hva vil det ha å si for ham på skolen (2.klasse). Hva kan vi kreve for å lette hverdagen hans? Jeg er helt grønn på dette, så alle erfaringer og tips taes i mot med stor takk.

Hilsen fortvilet mor.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil tro at han har krav på 100% assistent, om dere føler at han har behov for det. Eget rom å trekke seg tilbake på, alt han har behov for. Har jobbet mest med aspergers, men vil tro dere stiller sterkt ang hva han har krav på. Stå på, dette kan fungere veldig bra!

Klem!

Skrevet

Søk på hjelpestønad evt grunnstønad gjennom nav.

Skrevet

Bokstavbarna er et eget forum for ADHD/asperger/autisme/tourettes (såkalte bokstavdiagnoser). Jeg ville meldt meg inn der, der er det mange som har masse peiling. :)

Skrevet

Han har ikke KRAV på stort utfra diagnosen i seg selv.

Regner med han allerede har oppfølging fra BUP/PPT siden han har fått diagnosen?

Alle ekstratimer, assistent osv må det søkes om utfra hans behov, ikke utfra kun diagnose. Ingen har KRAV på 100% assistent, eget rom osv kun utfra en diagnose. Dessuten er jo autisme-spekteret meget vidt......

Skrevet

Jeg kan dessverre bekrefte at man ikke har krav på noe. I møte etter møte har vi sittet med gutten vår med autisme, men noe oppfølging får han knapt på skolen. Vi har vært gjennom skolevegring, angst for skolen og diverse uten at det hjelper på for å få noe :(

Hjelpestønad derimot bør du få. Og på bokstavbarna er det mange som kan ekstremt mye.

Skrevet

Edit: Vi har ikke sittet med gutten på møte, men vi har hatt møte etter møte om han.

Skrevet

Har akkurat fått vite at han har autisme. I tillegg snakkes det om adhd, men det blir bare en bidiagnose i så fall.

Nå dukker jo alle tankene opp. Hva vil det ha å si for ham på skolen (2.klasse). Hva kan vi kreve for å lette hverdagen hans? Jeg er helt grønn på dette, så alle erfaringer og tips taes i mot med stor takk.

Hilsen fortvilet mor.

Takk for svar. Okay, ser at ikke det finnes noe automatikk i oppfølging, men vi skal søke og stå på vi altså.

Tenker å søke om egen PC samt dagsplan gjennom hjelpemiddelsentralen. Og få opp antall timer med tilpasset undervisning på skolen. IOP har han allerede. Ser jo at det er mye opp til oss hva han vil få av hjelp og jeg synes det er vanskelig å mene noe om akkurat nå hva han burde få.

Hilsen HI

Skrevet

Søk hjelpestønad på nav,og omsorgslønn,støttekontakt og avlastning hos kommunen.

ppt må følge han opp på skolen,for og sjekke om han trenger ekstrahjelp,og for å søke om assistent og tilpasset opplæring.

Jeg fikk samme diagnoser på min datter i høst,og ppt er inne for å kartlegge datteren min på skolen,så hun kan få tilpasset opplæring.

Skrevet

Man får ikke lenger PC på hjelpemiddelsentralen. Men man kan få hjelpeprogrammer til PC(skolebruk).... Sykt, men sant.

Så må du søke om hjelpestønad og grunnstønad.

Behovet for ekstraressurser i skolen blir vurdert utfra hva ungen trenger, og ressurser skolen har til det i tillegg.

Skrevet

Økonomisk kan du sØke om forhØyet hjelpestØnad og grunnstØnad (dersom han har stor slitasje på klær/sengetØy pga diagnosen) fra NAV og omsorgslØnn fra kommunen.

Du kan videre sØke om ledsagerbevis fra kommunen, som gjØr at han kan ha med seg en voksen gratis inn på arrangementer og steder som godtar dette (kino, svØmmehall, fornØyelsesparker, noe kollektivtransport har reduserte priser for ledsager).

Du kan sØke om avlastning for at familien skal få litt fri/avslapning og du kan sØke om stØttekontakt skal ta med gutten ut på noe - fritidsaktiviteter, svØmmehall, kino osv.

Når det gjelder skole, så er det PPT som må observere han, lage en sakkyndig vurdering, der de anbefaler noe, og så må rektor lage et enkeltvedtak som går inn for dette. (Dersom rektor ikke fØlger PPTs sakkyndige vurdering, bØr vedtaket påklages. Dersom rektor fØlger sakkyndig vurdering, kan også vedtaket påklages, men det er erfaringsmessig sjelden at fylkesmannen endrer vedtaket...). Det er ikke diagnose som gir rett til assistent/spes.ped. på skolen, men problemer og funksjon...

Du kan også sØke hjelpemidler fra hjelpemiddelsentralen. Blant annet dagtavle, timestokk (elektronisk timeglass) og kuledyne (tung dyne full av baller som virker beroligende) kan være nyttige hjelpemidler. Kontakt kommunens ergoterapeut for å sØke.

Jeg har selv et barn med asperger syndrom og ADHD, og opplever at oppfØlgingen etter diagnosen har vært nærmest ikke-eksisterende. Heldigvis er det store variasjoner, og noen får god oppfØlging. Som en over meg har skrevet, anbefaler jeg forumet bokstavbarna. I og med at vi har fått minimalt med oppfØlging fra bup og barnehabiliteringen, er det der jeg har lært så å si alt jeg kan om diagnosen, rettigheter ol. Anbefaler deg sterkt å bli medlem der, der er det mye god hjelp, råd og stØtte å hente!

Lykke til videre! :-)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei! Har en fantastisk gutt på snart 12 år som fikk diagnosen asberger syndrom, eller høytfungerende autist, i høst.Det har vært en lang vei å for å endelig få en diagnose. Hans "problemer" blir endelig tatt på alvor på skolen. Han er en fantastisk snill gutt som er enormt kreativ og faglig sterk, men sliter med det sosiale på skole og fritid. har vært utsatt for endel mobbing på skolen som skolen endelig tar tak i.Har fått tilbud igjennon BUP med foreldregruppe, men det er ikke før til høsten. Det er veldig lenge til... hadde vært fantastik og hørt fra andre i samme situasjon :) Kjekt og fått kontakt med noen i stavanger området :) Finnes det støttegrupper i rogaland?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...