Gå til innhold

Dere som har bygd hus gjennom f.eks Jadarhus...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor nå i leilighet, men skal på møte med Jadarhus angående rekkehus de skal bygge.

Har fått vite at vi betaler 3% av kjøpesum (3.300 000) ved kontraktskriving, 27% ved utgraving, 30% når grunnmur står ferdig og 30% når det står klart til maling. Altså...90% skal være betalt før man flytter inn. De siste 10% betaler vi når vi får nøkkel.

Vi har lån på 1,8 mill her vi bor nå. Betaler 7500 kr i måneden på dette lånet.

Er det da vanlig at vi har det nye lånet, samtidig som vi har vårt nåværende lån mens vi bygger hus?

Det blir jo utrolig mye lån.

Eller er det andre muligheter? F.eks avdragsfrihet på det nye lånet, utsettelse på betaling av det nye lånet e.l? Er det noen ordning i slike situasjoner.

å selge her vi bor nå før vi tar opp nytt lån er jo ikke vits, for vi betaler jo mer i leie pr. mnd for en slik leilighet enn vi betaler på lånet vi har nå.

Hvordan gjør andre det i slike situasjoner? Noen som har vært borti dette?

Skal såklart snakke med bank og husbygger om dette, men ble bare nysgjerrig på om noen her inne visste noe om slikt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil jo tro at du kan få avdragsfrihet på det nye lånet, uten at jeg vet det.

Jeg har fått inntrykk av at det er vanlig å for eksempel bo hjemme mens man bygger hus, da vet man også på forhånd at man i det hele tatt får solgt og hvor mye man sitter igjen med. Men det er jo selvfølgelig ikke alle som har den muligheten..

Skrevet

Jeg bygger leilighet nå. Jeg har måttet ut med 20% av kjøpesummen ved kotrakstskriving. Resterende betales ved overtakelse. Jeg har måtte tatt opp et ekstra lån på disse 20 prosentene. Dette fikk jeg avdragsfritt siden jeg da selger min nåværende leilighet ved overtakelse av den andre og innfrir dette tilleggslånet med en gang.

Skrevet

Takk for svar!

Vi har ikke mulighet for å bo hjemme. Det er dette som skaper litt problemer.

I tillegg er jo også problemet at vi må ut med hele 90% av kjøpesummen før huset er ferdig. Hadde vi måttet betale mesteparten ved overtakelse hadde det ikke vært noe stort problem vil jeg tro, men dette ble en litt vanskelig situasjon :(

Noen flere som har erfaring eller vet noe om dette?

HI

Skrevet

Dette er helt normalt ved nybygg. Har man ikke kapitalen eller mulighet til å utvide lånerammen midlertidig kan man søke byggelån. Dette er ganske dyr låneform, men man betaler ingenting mens man bygger. Rentene blir lagt til lånet. Når bygget står ferdig vil lånet konverteres til vanlig lån med ordinære betingelser. Det som er viktig er at dere har en skikkelig kontrakt med en soleklar ferdigstillelsesdato. Har man byggelån og bygget blir forsinket kan det bli en meget dyr affære. Men har man god kontrakt får man dagbøter fra dag 1, og dette dekker renter og mere til!

Ta kontakt med banken, så finner de garantert en løsning.

Det er også lov å forhandle på kontrakten. Men er det et populært prosjekt fungerer nok ikke det :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...