Gå til innhold

timeout i barnehagen??

Anbefalte innlegg

Gjest 2prinsesser!
Skrevet

hva synes dere om bruk av timeout i barnehage?? Er det virkelig praktisert? jeg tenker at det er helt feil og reagerte da jeg leverte jenta mi en dag i forrige uke, for da satt det en gutt (3 år) på en krakk langt borte fra de andre, og etter en liten stund kom en av voksne bort og spurte om hvorfor han satt der - og sa "ja, nå kan du gå å leke, men husk at vi gjør ikke sånnt..." Nå aner ikke jeg hva han hadde gjort, men tenker denne bruken i bhg er litt i overkant? har ikke tatt det opp med personalet, vil gjerne ha synspunkter fra dere... :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir praktisert på avdelingen til gutten min. Har ikke vært vitne til så mange episoder. Men har sett en bli plassert i garderoben etter at han ikke ga seg med å plage andre i leken. Han ble forsøkt avledet og oppfordret til å gi seg, men til ingen nytte. Da syns jeg det er greit at både han og de andre får en pause.

Han jeg tenker på er en "bråkmaker", så jeg vil tro det skjer en del ganger for hans del, men ser tydeligvis ikke ut til at det har noe hensikt....

Hvilke andre virkemidler har man egentlig i sånne situasjoner? Når et barn til stadighet går inn for å ødelegge for andre, de ansatte prøver å forhindre, avlede og oppfordre til annen oppførsel, men barnet gir seg ikke...og det gjentar seg flere ganger for dagen, dag etter dag...

Skrevet

De bruker heldigvis ikke denne metoden i barnehagen vår, jeg synes det er akkurat det samme som "skammekroken" de brukte i gamle dager jeg og det er da virkelig en pedagogikk de har gått vekk ifra.

Rampete unger blir selvfølgelig fjernet fra situasjonen om ikke tilsnakk hjelper, men de gjør det på andre måter.

Skrevet

Det kommer litt ann på situasjonen det.

Jeg bruker avogtil "timeout" i barnehagen. Dersom jeg feks skal trøste den som ble slått ber jeg barnet som slo sette seg på benken mens jeg trøster. Når jeg er ferdig med å trøste snakker jeg med barnet som slo.

Dersom et barn stadig er i konflikter og er veldig oppøst tar jeg dette barnet med meg til et roliger rom og sitter der sammen med ham/ henne til h*n er rolig og så prater vi om hva som skjedde.

Vi har ikke en fast timeout plass og bruker det ikke som straff, og barnet sitter ikke alene. Men det hender vi bruker det for å roe ned barnet og for å få kontroll på situasjonen.

Skrevet

Uff...synes "timeout" og belønningssystemer burde være bannlyst i barnehager! Synes ikke det viser løsningsorientert kompetanse...og barnet som blir utsatt for timeout utvikler ingen god selvfølelse. I tillegg er jo dette veldig synlig for de andre barna, noe som igjen kan gjøre det vanskeligere for godt samspill. Tror heller på tett oppfølging, oppbygging av barns selvfølelse med positiv forsterkning, og det er bhg sin plikt å finne alternative løsninger, selv om det tar tid...

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg bruker ikke time-out på datteren min og ønsker ikke at den type straff skal praktiseres på henne. Hadde barnehagen gjort det så ville jeg tatt det opp med dem.

å fjerne fra situasjonen, å irettesette, å snakke til osv. er helt greit. Men skammekrok og time-out er jeg ingen stor fan av.

Skrevet

Jeg bruker avogtil "timeout" i barnehagen. Dersom jeg feks skal trøste den som ble slått ber jeg barnet som slo sette seg på benken mens jeg trøster. Når jeg er ferdig med å trøste snakker jeg med barnet som slo.

Dersom et barn stadig er i konflikter og er veldig oppøst tar jeg dette barnet med meg til et roliger rom og sitter der sammen med ham/ henne til h*n er rolig og så prater vi om hva som skjedde.

Vi har ikke en fast timeout plass og bruker det ikke som straff, og barnet sitter ikke alene. Men det hender vi bruker det for å roe ned barnet og for å få kontroll på situasjonen.

Dette er noe annet enn "timeout" synes dette er en god løsning, men når jeg tenker "timeout" så er det å sitte alene så og så lenge fordi man har gjort noe galt.

Gjest 2prinsesser!
Skrevet

Denne typen er jeg helt for, sånn jeg ser for meg at det bør håndteres. Kan forstå at det i enkelte situasjoner er vanskelig å finne tid, rom, mye som skjer, knapt ansatte på jobb osv... men det bør ikke gå utover sånne situasjoner, og de bør behandles på et mer profesjonelt nivå. Samtidig vet personalet gjerne om et barn stadig er i sånne situasjoner og bør ha kompetanse til å håndtere det.

Jeg hadde ikke tillatt de å gjøre det mot mi jente.Trodde virkelig timeout og skammekrok var avleggs i nyere bhg.pedagogikk. Jeg har vært skeptisk til de som benytter det hjemme også, ser ikke hensikten. Her har jeg alltid snakket mye med jenta mi, forklart og latt henne få forklare seg, det har fungert veldig bra her værtfall.

Jeg skal ta det opp med de når det passer seg, sammen med enkelte andre ting jeg har reagert på..

Skrevet

Jeg har jobbet noen år i barnehage og det ble brukt en sjelden gang.

Dere må være klar over at "vanlige" barn som en sjelden gang dasker til andre/skubber osv. ikke får denne behandlingen. Det er bråkmakerne som daglig tråkker på andre som må gis en ny reaksjon. Selv om de ødela for andre barn daglig, var de ikke på timeout hver dag heller. Det bygget seg opp over dager/uker før de ansvarlige følte at man måtte gjøre en endring i reaksjonen da vanlig tilsnakk ikke virket på disse.

Disse bråkmakerne gjør at feks deres barn gråter etter å ha blitt slått med en leke bråkmakeren ville ha der og da. Hadde det skjedd 2 ganger i uka, hadde dere som mor til det uskyldige barnet ønsket endring tvert. Dere hadde forbannet det barnet som var slem mot deres barn, naturlig nok!

Bråkmakerne har likevel rett på å være sosiale sammen med de "uskyldige" barna, de skal lære å oppføre seg.

Så vær forsiktig med å generalisere slik at alle tror dette skjer alle barn, for det gjør det ikke!

Skrevet

Dere må være klar over at "vanlige" barn som en sjelden gang dasker til andre/skubber osv. ikke får denne behandlingen. Det er bråkmakerne som daglig tråkker på andre som må gis en ny reaksjon. Selv om de ødela for andre barn daglig, var de ikke på timeout hver dag heller. Det bygget seg opp over dager/uker før de ansvarlige følte at man måtte gjøre en endring i reaksjonen da vanlig tilsnakk ikke virket på disse.

Disse bråkmakerne gjør at feks deres barn gråter etter å ha blitt slått med en leke bråkmakeren ville ha der og da. Hadde det skjedd 2 ganger i uka, hadde dere som mor til det uskyldige barnet ønsket endring tvert. Dere hadde forbannet det barnet som var slem mot deres barn, naturlig nok!

Bråkmakerne har likevel rett på å være sosiale sammen med de "uskyldige" barna, de skal lære å oppføre seg.

Så vær forsiktig med å generalisere slik at alle tror dette skjer alle barn, for det gjør det ikke!

Generaliserer? Må si jeg synes det er tragisk å høre en bhgansatt uttale "bråkmakerne" om barn som ofte havner i konflikter med andre. Og like usaklig er det å påstå at vi foreldre ville forbannet et barn som gjorde noe mot vårt eget barn... og det finnes flere metoder enn "tilsnakk", og det burde bhgansatte klare uten å bruke timeout. Hva er signalet til barnegruppen når de du kaller "bråkmakere" får timeout for å for eks slå, mens andre barn ikke får det? Det er handlingen det bør reageres på!

Skrevet

Jøss, er glad du ikke jobber i barnehagen jeg har mine barn i, kanskje på tide å finne seg noe annet å gjøre?

En god barnehageansatt innser når det er utbrent i jobben sin og ikke klarer mestre de ungene du kaller "bråkmakere" lenger! Måten du omtaler disse barna på forteller meg at du ikke har det som skal til for å bli en god omsorgsperson i en barnehage.

Skrevet

Dette kaller ikke jeg timeout i det hele tatt, men en god håndtering av situasjonen. Ved timeout må barnet sitte et bestemt sted (skammekrok) alene i et visst antall minutter for å "tenke seg om" og det er jeg helt imot.

Skrevet

Kommer ann på hva som har skjedd, ja har en fem åring med vilje stått å kaste steiner på bilene som kjører fordi bhg, så kan det bli en liten timeout. Mens jeg roer med ned og klarer å ha en ordentlig samtale og ikke bare komme med en hel haug med kjeft fordi jeg er forbannet på de (ja dette har hendt i vår bhg og foreldrene og styrer syntes at det var på sin plass med en fem minutter)

Men er det mindre barn eller andre situasjoner så skal det mye til at de får en ren timeout. MEn noen ganger så trenger barn å bli tatt helt vekk og ro seg helt ned før man kan ha en god samtale og da kan en trapp eller et sted med lite trafikk være fint, menden gamle skammekroken finnes ikke i vår bhg!

Skrevet (endret)

Jeg hadde aldri funnet meg i at det ble brukt time-out i min barnehage! Da hadde jeg gått hele veien til ledelsen, om det så var nødvendig!

Barn lærer ikke å behandle andre med respekt når de selv blir krenket.

Med time-out mener jeg da at barnet må sitte alene på en bestemt plass et bestemt tidsrom. Det er en moderne variant av skammekroken!

Jeg synes det er helt greit at de voksne tar med barn ut av rommet dersom det er nødvendig. De voksne bør også ha en samtale med barnet om det som har skjedd. Selv om barnet har gjort noe galt bør samtalen bære preg av respekt og den voksne bør forsøke å forstå hvorfor det skjedde. å komme å si at "det har man ikke tid til", synes jeg er en dårlig bortforklaring. Hvis man ikke har anledning umiddelbart, får man ta seg tid så snart som mulig.

Min barnehage praktiserer ikke time-out. Men jeg var en gang vitne til en episode der en ansatt etter min mening opptrådte ufint overfor et barn som hadde gjort noe galt. Da tok jeg det opp med ped.leder for å høre hva hun mente, for slikt synes jeg barn skal få slippe å oppleve. Jeg sier gjerne ifra, ikke bare på vegne av egne barn, men også andres. Håper noen også kan si ifra på vegne av mine den dagen de trenger det. Hadde en fin dialog med ped.leder, snakker gjerne med henne igjen om hvordan barnehagen gjør ting.

Endret av abella
Skrevet

Har en ubehagelig opplevelse rundt dette, som jeg nok aldri glemmer. Da vesla gikk på småbarnsavdeling, oppdaget jeg at en av de ansatte brukte denne metoden på en av ungene som var knappe to år gammel. Med de andre barna veldig stille og avventende rundt seg, satt gutten på en stol og stirret inn i veggen. Da jeg kom, ble seansen brått avbrudt, noe jeg nesten syns var enda eklere enn at han satt der, for jeg følte at jeg hadde kommet og sett noe den ansatte helst ikke ville at jeg skulle se. Hun hadde alle de ti små inne på lekerommet med barnegrinda igjen, så hun hadde sikkert et svare leven med å være alene med dem .

Vesla hadde et greit utviklet språk og forklarte på vei hjem, at "Aksel" måtte se inn i hullet i veggen (kvisthull).

Jeg spurte senere pedleder om de brukte time out der, men det benektet hun. Husker godt utryggheten jeg kjente på for at min egen unge skulle bli sittende å glane inn i kvisthullet i veggen.

Er noe som skurrer med denne "oppdragermetoden", syns jeg.

Gjest Antarctica
Skrevet

Enig med Mor Løvehjerte, den historien var bare creepy. Bikkjepsykologi.

• 5 måneder senere...
Skrevet
Jeg har jobbet noen år i barnehage og det ble brukt en sjelden gang. Dere må være klar over at "vanlige" barn som en sjelden gang dasker til andre/skubber osv. ikke får denne behandlingen. Det er bråkmakerne som daglig tråkker på andre som må gis en ny reaksjon. Selv om de ødela for andre barn daglig, var de ikke på timeout hver dag heller. Det bygget seg opp over dager/uker før de ansvarlige følte at man måtte gjøre en endring i reaksjonen da vanlig tilsnakk ikke virket på disse. Disse bråkmakerne gjør at feks deres barn gråter etter å ha blitt slått med en leke bråkmakeren ville ha der og da. Hadde det skjedd 2 ganger i uka, hadde dere som mor til det uskyldige barnet ønsket endring tvert. Dere hadde forbannet det barnet som var slem mot deres barn, naturlig nok! Bråkmakerne har likevel rett på å være sosiale sammen med de "uskyldige" barna, de skal lære å oppføre seg. Så vær forsiktig med å generalisere slik at alle tror dette skjer alle barn, for det gjør det ikke!
"Bråkmakerne" er vel slik av en grunn? De har som regel et ekstra behov for positiv tilstedeværelse og kontakt med voksne. Sånn ser i alle fall jeg det.
  • 5 år senere...
Skrevet

Timeout er helt forkastelig, det er ikke en positiv læringsmetode for barn uansett hva det barnet har gjort, blir forbanna når jeg ser sånt i barnehager

Skrevet
15 minutter siden, KimKaro skrev:

Timeout er helt forkastelig, det er ikke en positiv læringsmetode for barn uansett hva det barnet har gjort, blir forbanna når jeg ser sånt i barnehager

Men siden tråden er 6 år gammel, går disse ungene sikkert på mellomtrinnet nå. Så det går sikkert fint.

Anonymkode: 67f98...4ca

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men siden tråden er 6 år gammel, går disse ungene sikkert på mellomtrinnet nå. Så det går sikkert fint.

Mellomtrinnet i seg selv er ingen beskyttelsesfaktor

Anonymkode: 50d7e...b69

Skrevet
På 14.2.2012 den 7.45, Anonym bruker skrev:

Generaliserer? Må si jeg synes det er tragisk å høre en bhgansatt uttale "bråkmakerne" om barn som ofte havner i konflikter med andre. Og like usaklig er det å påstå at vi foreldre ville forbannet et barn som gjorde noe mot vårt eget barn... og det finnes flere metoder enn "tilsnakk", og det burde bhgansatte klare uten å bruke timeout. Hva er signalet til barnegruppen når de du kaller "bråkmakere" får timeout for å for eks slå, mens andre barn ikke får det? Det er handlingen det bør reageres på!

Ååå hvilken andre metoder finnes det? Vi alle har noe å lære. Og det høres ut at dette var noe du kunne.

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mellomtrinnet i seg selv er ingen beskyttelsesfaktor

Anonymkode: 50d7e...b69

De er i alle fall beskyttet fra å gå i den barnehagen. (Hvor tett er det lov å være, egentlig?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...