Gå til innhold

Noen som har tatt gastroskopi her?

Gjest frøken_førstegangs-med gutt<3

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tok i dag (kjempestolt fordi jeg klarte uten bedøvelse..haha) og det gikk kjempefint, ubehagelig, men ikke vondt slik jeg hadde trodd.

Men på ettermiddagen begynte jeg å bli skikkelig uggen og merket at det gjorde vondt litt etter jeg hadde spist. Regner med det er normalt, legen tok 8 prøver fra magesekken. Men hvor lenge kommer det til å være sånn??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter litt :D

Skrevet

Jeg har tatt det to ganger uten annet enn bedøvelsesspray i halsen. Første gangen kan jeg ikke huske jeg hadde noe vondt etterpå i det hele tatt. Andre gangen fikk legen problemer med slangen underveis og drog den litt opp og ned. Fikk da vondt i halsen (som sår hals). Tipper det varte en dag eller to..

Kan det være du ble uggen fordi du har fastet og magen får litt "sjokk" når du begynner å spise igjen?

Skrevet

Aner ikke..kjenner ubehaget der hvor jeg kjente de tok prøver. Tok 2 prøver i 12 fingertarmen (heter det det?) og så tok han 8 prøver i magesekken.. (sånne små "klipper av liten flik" prøver..er jeg ikke flink på forklaring? haha ;) )

Og så har jeg litt den følelsen av at slangen er igjen nederst i brystet på en måte!?

Skrevet

Hmm... Nei, det er ikke så godt å si hva du kjenner på. Er sikkert 8-10 år siden jeg tok gastroskopi, så husker ikke alt så veldig godt. Kan likevel ikke huske det var så veldig vondt etterpå. Får krysse fingrene for at du er bra igjen i morgen :)

Skrevet

Takk, hehe..og takk for svar. Nå pratet jeg med svigermor, og hun opplevde det samme hver gang hun tok det, så da er det vel litt normalt.

Skrevet

Hei :) Jeg har cøliaki og derfor tatt gastroskopi flere ganger. Jeg hadde samme følelse forrige gang jeg tok det. Følte eg press i magen og var rett og slett dårlig hele dagen og dagen etterpå (hadde heller ingen form for bedøvelse).

Skrevet

Gulljenta: Takk for svar... var det eneste gangen du har opplevd det på den måten? Så kjipt med cøliaki, det var det de trodde jeg hadde også, men så fint ut nedi der...kan jeg ha det fordet? Eller ser man det med en gang?

Skrevet

Jeg synes det blir verre for hver gang, etterpå da alså. Ikke det å svelge selve slangen, men det presset i magen som kommer etterpå osv. Har du tatt blodprøve for cøliaki? Slik at den ble positiv og du derfor ble sendt til gastropskop eller? :) Dersom alt var fint ved gastroskop er nok cøliaki utelukket ja, hos meg var det absolutt ingen tarmtotter igjen, og på etterkontrollen 1,5 år etter jeg var startet med glutenfri var det heller ikke så mye tarmtotter.

Men du kan jo ha en form for irritabel tarm?

Skrevet

Ja, alt så veldig fint ut.. Nei, ikke tatt blodprøve for det (tror jeg :s) Har vært til utredning siden juni pga kjipe smerter i magen og blod i både avføring og urinprøver (har hatt blod i urina siden 94, så det er jo ikke noe nytt)

Har tatt ct og ultralyd, men alt så fint ut (heldigvis) så da gjenstår bare coloskopi og svar på prøvene de tok i magen i dag.

Legen sa jeg hadde fine tarmtotter, så da er det nok noe helt annet ja!

Skrevet

Høres kjipt ut :/ Coloskopi har jeg en venninne som har tatt, tror det er hakket verre enn gastroskopi... Håper de finner noen svar på prøvene da, lykke til :)

Skrevet

Ånei..er det det?? Jeg hadde hÅpet det var enklere jeg, tenkte litt sÅnn at jeg har jo ikke brekningsrefleks i rompa (haha...) ..

HÅper det jeg ogsÅ, og takk :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...