Gå til innhold

Bekkenløsning!


Anniemor_91

Anbefalte innlegg

Da har jeg fått min første sjukmelding i svangerskapet.. Har fått bekkenløsning, og har kjempe vondt når jeg stårmog går.. Noe som er veldig upraktisk i jobben min der vi står og går heeele dagen.

 

Jeg har vært lite dårlig, men mye sliten tidligere i svangerskapet. Har en stressende og tung jobb (monterer sammen ventilasjonssystemer i fabrikk) og har tenkt litt for lite på meg selv og barnet i magen enn jeg burde. Jeg liker å stå på på jobben og få ting gjort! Men nå må jeg ta det mye mer med ro kjenner jeg. Føler meg ganske hjelpesløs her jeg ligger på sofaen med vondt i bekkenet uansett hvilke stilling jeg prøver å ligge! Så jeg håper dette er noe som går over!

 

Har noen av dere (eller har hatt) bekkenløsning? Og hva er deres erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Står mye bra under bekkenløsning her på forumet. God bedring,er i samme situasjon for andre gang så jeg vet hvor frustrerende det er. Dess mer du "styrer på" i løpet av dagen dess verre blir du om kvelden. Det er vanskelig å ta det helt med ro når en er vandt til å være i full jobb osv. Og det er også vanskelig å ikke få dårlig samvittighet uansett hva en gjør når det gjelder husarbeid, jobb, barn, venner +++. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har samme problemet, men har begynt og tilpasse dagene mer og det hjelper litt :-). Noen dager får jeg ikke beina over dørstokken til badet engang :-P. Uff, unngå støvsuging og vasking av gulv ihvertfall, det er fy fy :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg merker at jo mer jeg styrer, jo verre blir de! Må bare ta det med ro, og ta det litt som det kommer :) jeg har vært i kjempebra form tidligere i svangerskapet, så skulle vel bare mangle at det ikke skulle "komme noe" her og ;) men om rundt 4 mnd sitter vi med en liten baby i armene våre! Og det gjør at dette bare er verdt det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har det legen, kiropraktoren, fysioterapeuten og akupunktøren min kaller en veldig alvorlig bekkenløsning. Havnet i rullestol i forrige svangerskap og hadde ubeskrivelig mye smerter. Er denne gangen fremdeles på beina de fleste dager, til tross for at bekkeløsningen kom ca 3 dager etter befruktning, takket være mange gode råd og et strengt regime. Syntes det er både irriterende og leit å ikke kunne gjøre det jeg vil, men vet det er så lite som skal til før smertene blir så ubeskrivelig mye verre :( For det første er det viktig å holde seg unna "diagonaløvelser" som støvsuging, vasking av gulv, støvmopping (dette innebærer akkurat den samme bevegelsen, mopping er mopping!), raking av løv, måking av snø, innsetting av unger i bilsete. Ikke legg i klær i vaskemaskinen gjennom "sidelengs" bevegelse, det samme gjelder når en tar inn og ut av oppvaskmaskin -snu hele kroppen selv om det er tungvindt. Ikke sitt på gulvet, ikke spring selv om du klarer det en dag. Gå med korte skritt, ikke gå langt av gangen. Sov med en eller flere puter mellom lårene/knærne/anklene - comfort U eller lignende "pølseputer" kan være et veldig godt alternativ hvis en sliter med nattesøvnen pga smerter. Ikke løft tungt. Ikke legg vekten på bare en fot når du står, fordel vekten likt på begge bein. Ikke sitt for lenge av gangen - gå noen skritt innimellom. Krykker kan hjelpe til å avlaste. Noen har kjelp av sklilaken i senga, for meg nytter imidlertid ikke dette. Klarer jeg ikke snu meg så er det kun hjelp av mannen, tolmodighet og tårer som nytter...Dette ble litt mye, men jeg håper av hele mitt hjerte at du slipper å få det så ille som jeg hadde og har det, så deler det jeg kan :) Om en liten stund er alle plager glemt :D :D :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

.....kom plutselig på at jeg glemte legge ved de tingene en kan gjøre og, i motsetning til alt en IKKE skal gjøre :P Knip knip knip! Og bevegelse er viktig for å ikke stivne, gå litt, strekk på kroppen, vift med tærne og snurr på føttene når du sitter. Massasje av "skambeinet" kan hjelpe hvis du har mye spenninger foran. Og massasje av korsrygg/rumpe er herlig og kan hjelpe på, hvis du klarer å støtte opp med puter slik at du ligger halvveis over på magen og har en snill mann/partner og en flaske med olje eller feit krem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fin(e) svar "Mrs Blubb" :) Greit å se hva jeg ikke burde og hva jeg burde gjøre ;) Det med pute mellom beina funker helt perfekt når jeg slapper av på sofaen også. Håper ikke det går så langt med meg som du beskrev om deg selv over her. Det er veldig lite som skal til før det blir verre ja! Helt klart :(

Jeg er veldig heldig som har en tålmodig og forståelsesfull samboer, så det bekymrer meg svært lite :)

Riktig god bedring til deg! Håper det blir bedre for deg også, og at det ikke går så langt som sist. Snart er alle smerter glemt ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk heller en god støvmopp og parker støvsugeren for ei god stund ;)

 

Støvmopp gjør vel litt av samme greia. Samme bevegelser . Så overlat alt sånt til samboer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var hos legen i går og fikk beskjed om åra det veldig med ro og ta det seriøst. Hu sjukmeldte med i to uker til.

Jeg fikk også henvisning til fysioterapeut, så jeg skal dit på fredag. Er veldig spent på det, og håper dem finner en behandling som hjelper, så jeg iallfall kan jobbe litt (om ikke fullt..)

Ellers var alt bare bra på prøvene, så det var jo bra da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...