Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på tidlig UL og fikk vite at nakkefolden var 3 mm og legen spurte om jeg ville på videre utredning på Riksen. Noe jeg takket ja til.

Dette var før helgen og da det hadde blitt noe feil fikk jeg ikke time før i slutten av denne uken.

Helt grusomt å sitte sånn å vente og tenke på at det muligens er noe feil med babyen i magen:(

Jeg tenker aelvfølegelig det værste og har det virkelig helt grusomt og dagene til jeg skal på riksen kan ikke gå saktere.

Er det noen som har vært i samme sitvasjon og kan fortelle meg litt hva jeg har i vente. Hva som skjer på riksen og om noen har erfaringer med dette med forhøyet nakkefold.

Takker masse for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor gammel er du da?

Jeg fikk en gang vite at nakkefolden kunne være opp til 4 mm, men da var jeg ganske ung så nå måtte jeg google litt for å sjekke. Det jeg finner er at om du er over 40 år øker risikoen fra 2 til 11% sjanse for downs syndrom ved en nakkefold på 3 mm, mens hos en dame på 30 år øker sjansen fra 1% til 5 % ved en nakkefold på 4 mm...

Ettersom forøkt tykkelse av nakkefold hos fosteret ikke samvarierer med kvinnens alder, kan de to metodene brukes til å regne ut en individuell risiko. Ved 12 ukers svangerskapslengde vil en 42 år gammel kvinne ha ca. 2 % risiko for at fosteret har Downs syndrom. Dersom hun har et foster med nakkefold på 3 mm, øker risikoen fra 2 % til 11 %. En kvinne på 30 år har en aldersrisiko på 1 . Hvis fosteret har nakkefold på 4,0 mm, øker risikoen til 5 %, noe som er høyere enn det en kvinne på 42 år har i utgangspunktet. Risikoberegningen kan også brukes motsatt vei. Om en kvinne på 40 år (1,5 % risiko) har et foster med nakkefold under 2,5 mm, vil hun få en beregnet risiko på 0,5 %. Hun har samme risiko som en 35 år gammel kvinne og er på denne måten blitt fem år yngre i risikosammenheng.

Klippet herfra:

http://tidsskriftet.no/article/995721

ønsker deg lykke til! Klem.

Skrevet

Hvor gammel er du da?

Jeg fikk en gang vite at nakkefolden kunne være opp til 4 mm, men da var jeg ganske ung så nå måtte jeg google litt for å sjekke. Det jeg finner er at om du er over 40 år øker risikoen fra 2 til 11% sjanse for downs syndrom ved en nakkefold på 3 mm, mens hos en dame på 30 år øker sjansen fra 1% til 5 % ved en nakkefold på 4 mm...

Ettersom forøkt tykkelse av nakkefold hos fosteret ikke samvarierer med kvinnens alder, kan de to metodene brukes til å regne ut en individuell risiko. Ved 12 ukers svangerskapslengde vil en 42 år gammel kvinne ha ca. 2 % risiko for at fosteret har Downs syndrom. Dersom hun har et foster med nakkefold på 3 mm, øker risikoen fra 2 % til 11 %. En kvinne på 30 år har en aldersrisiko på 1 . Hvis fosteret har nakkefold på 4,0 mm, øker risikoen til 5 %, noe som er høyere enn det en kvinne på 42 år har i utgangspunktet. Risikoberegningen kan også brukes motsatt vei. Om en kvinne på 40 år (1,5 % risiko) har et foster med nakkefold under 2,5 mm, vil hun få en beregnet risiko på 0,5 %. Hun har samme risiko som en 35 år gammel kvinne og er på denne måten blitt fem år yngre i risikosammenheng.

Klippet herfra:

http://tidsskriftet.no/article/995721

ønsker deg lykke til! Klem.

Ok, takk for infor:)

Jeg er 13 uker på vei nå og er 33 år.

Skrevet

Nakkefolden på min lille var på 2,8mm. Tok duo testen, og fostervannsprøve. Alt var fint med min lille gutt, han er nå født.

Prøv å tenk positivt :)

Lykke til.

Skrevet

ÅÅÅ sÅ koselig Å lese:) HÅper det gjelder for oss osgÅ:)

Skrevet

Jeg opplevde det samme som deg. Hos meg fant de 4mm nakkefold i uke 13. På Riksen tok de ultralyd og morkakeprøve. Var på flere ultralyder (3 stk tror jeg) i løpet av svangerskapet. Det tok 4 uker fra morkakeprøven ble tatt til vi fikk svaret. Alt endte godt for oss og i dag har vi en frisk 1-åring.

Forstår deg godt, ventingen er nesten det aller verste og er en stor påkjenning. Håper du har noen du kan dele dette med og lykke til!

Klemmer til deg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...